Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ICC-profiler

Produkter
(logga in för att koppla)

erixbergholm

Avslutat medlemskap
Har lite funderingar kring det här med icc-profiler och undrar om det är någon som kan reda ut begreppen åt mig. Jag kallibrerar min bildskärm med adobe gamma och skapar en icc-profil och bearbetar sedan bilden. Nu är det så att jag skall låta ett labb skriva ut några bilder och för att få ett korrekt resultat bäddar jag in deras egna icc-profil, vilket förändrar färg, kontrast, intensitet, ja allt.

Måste jag bestämma mig för en särskilld profil(ett särskillt labb) och göra om hela efterarbetet om jag vill testa ett nytt labb? Och om jag kalibrerar min skärm och skapar en profil av resultatet men använder en annan profil till bilderna varför kallibrerade jag i sådana fall skärmen i första läget?

Och slutligen: Måsta jag skaffa en kallibrator till skärmen? Ett labb går efter D50 eller vad det kallades.

Vad göra?
 
Kort

En färgprofil har du för att SLIPPA göra om efterarbetet på en bild för olika användningsområden. Det gör profilen när du applicerar den på bilden inför en utskrift eller annan visning. Du talar om för konverteraren att du färdigställt bilden i färgrymden Adobe RGB 1998 och vill ha ut den i en viss tryckfärgrymd...och profilen gör all översättning. Som i språk ungefär. En annan gång ska du skriva ut på din skrivare och har en profil för den, och då ser bilden likadan ut som på skärmen och i trycket. Det är själva mening med ICC. Men profilerna måste vara rätt konfigurerade/producerade förstås.

Skärmen kalibreras för att ge så god överenstämmelse mellan utskrift och skärmvisning som möjligt. Om du "måste" kalibrera skärmen beror på vilken grad av överenstämmelse du vill ha/behöver.
 
OK!

Tack för svar.

Innebär det att när jag bäddar in labbets profil i bilden så ser den galen ut på min skärm
(sony trinitron "kallibrerad" efter adobe gamma) men stämmer på deras skärm och skrivare.

Sitter här med photoshopbibeln och sliter mitt hår. Man vill ju få det att stämma....
 
När du skriver ”bädda in”, menar du då att du tilldelar bilden profilen?

Då ser bilden tokig ut.

Du skall konvertera till labbets skrivarprofil
 
Jo jag menade tilldela. Men när jag konverterar till labbets skrivarprofil händer samma sak; färger och kontrast förändras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.