erixbergholm
Avslutat medlemskap
Har lite funderingar kring det här med icc-profiler och undrar om det är någon som kan reda ut begreppen åt mig. Jag kallibrerar min bildskärm med adobe gamma och skapar en icc-profil och bearbetar sedan bilden. Nu är det så att jag skall låta ett labb skriva ut några bilder och för att få ett korrekt resultat bäddar jag in deras egna icc-profil, vilket förändrar färg, kontrast, intensitet, ja allt.
Måste jag bestämma mig för en särskilld profil(ett särskillt labb) och göra om hela efterarbetet om jag vill testa ett nytt labb? Och om jag kalibrerar min skärm och skapar en profil av resultatet men använder en annan profil till bilderna varför kallibrerade jag i sådana fall skärmen i första läget?
Och slutligen: Måsta jag skaffa en kallibrator till skärmen? Ett labb går efter D50 eller vad det kallades.
Vad göra?
Måste jag bestämma mig för en särskilld profil(ett särskillt labb) och göra om hela efterarbetet om jag vill testa ett nytt labb? Och om jag kalibrerar min skärm och skapar en profil av resultatet men använder en annan profil till bilderna varför kallibrerade jag i sådana fall skärmen i första läget?
Och slutligen: Måsta jag skaffa en kallibrator till skärmen? Ett labb går efter D50 eller vad det kallades.
Vad göra?