Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ICC-profil?

Produkter
(logga in för att koppla)

meew

Ny medlem
Jag är inte så haj på det här med olika färginställningar osv men jag har precis köpt en begagnad d90 och upplevde att färgerna blev blå och mättnadslösa när jag kollade på dem i datorn.
Jag hittade någon bildkontroll eller vad det hette där jag ställde in "livlig" och det blev ett färgrikare resultat tycker jag. Nu skulle jag öppna en av bilderna i photoshop och det står då
"Den inbäddade ICC-profilen kan inte användas eftersom ICC-profilbeskrivningen är ogiltig. Ignorera profilen". Om jag trycker Ja i denna ruta öppnas bilden men blir rätt grådassig. Tråkigt!
Någon som kan förklara det här på ett relativt enkelt sätt? (jag är inte så trög men mitt tekniska ordförråd är typ pyttelitet).

Välj att konvertera till din arbetsfärgrymd som PS är inställd på. Om du ignorerar profilen har du ingen färghantering, då ser den konstig ut. Om du inte kan konvertera till din arbetsfärgrymd pga att det är något fel på den inbäddade profilen, får du först ignorera och sedan tilldela samma färgprofil du ställt kameran på. Jag utgår från att det är jpg-filer du fipplar med.

Tänk vad det det formatet löser många problem :) Eller inte...

Läser in lite ironi i svaret, men då du använder photoshop så har du ju tillgång till Camera Raw och då finns det absolut ingen anledning att fota i jpg.

I CR kan du justera det mesta utan att "förstöra" orginalfilen

Läser in lite ironi i svaret, men då du använder photoshop så har du ju tillgång till Camera Raw och då finns det absolut ingen anledning att fota i jpg.

I CR kan du justera det mesta utan att "förstöra" orginalfilen

Visst var det lite ironi. Men förklara varför råformatet löser problemen med ICC-profiler.

Visst var det lite ironi. Men förklara varför råformatet löser problemen med ICC-profiler.

Du vet mycket väl vad jag menar, men du vill vara lite messersmitter

Självklart löser inte rawformatet problemet med icc profiler, då en en ICC profil gör att skärmar, skrivare etc översätter informationen så att bilderna blir lika oavsett var du är och vad du vill skriva ut.

Men har hon problem med sin d90 och icc profiler och att hon fotar i jpg så är en quickfix att ställa om till raw och justera bildera i CR

Du vet mycket väl vad jag menar, men du vill vara lite messersmitter

Självklart löser inte rawformatet problemet med icc profiler, då en en ICC profil gör att skärmar, skrivare etc översätter informationen så att bilderna blir lika oavsett var du är och vad du vill skriva ut.

Men har hon problem med sin d90 och icc profiler och att hon fotar i jpg så är en quickfix att ställa om till raw och justera bildera i CR

Om du vill kalla mig Messebisser eller vad man vill är upp till dig. Men om man vill hjälpa trådskaparen med ett problem med ett kort svar som ditt, "fota i Raw" löser knappast något problem. Förklara gärna HUR det löser problemet.

Efter råformatet blir det oftast en jpeg eller annat format och slutanvändatet avgör vilken profil man bör tilldela bilden.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto