Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ibland är jag kanske lite blåst...

Produkter
(logga in för att koppla)
...jaa ibland är det nog så...Jag har haft min pentax k100d super i ett år...och jag vet fortfarande inte om jag kan plåta direkt i svart-vitt...Jag har sökt igenom funktionerna och pillat på alla knapparna men näpp...har fortfarande inte tagit ett kort i sv-vit direkt...så frågan är jag blåst som inte hittar funktionen eller är det så att man inte kan fota svartvitt direkt med kameran?

/en generad Joanna...=)

Har inte kameran här just nu, men det skall gå att ta i svart-vitt direkt..

Varför vill du plåta direkt i svart-vitt?

Även om jag vill ha en bild i S/V så plåtar jag alltid i färg, för att i datorn kunna välja vilken konvertering som passar bäst...

Har inte kameran här just nu, men det skall gå att ta i svart-vitt direkt..

Varför vill du plåta direkt i svart-vitt?

Även om jag vill ha en bild i S/V så plåtar jag alltid i färg, för att i datorn kunna välja vilken konvertering som passar bäst...

jag kan hålla med dig...men vill ändå veta hur man gör det...=) dels för att se direkt vilket som funkar bäst...=)

Det som funkar bäst är nog den metod du har mest kontroll över (det vill säga efter exponeringen)

Funktionen finns på din kamera, men jag kommer tyvärr inte ihåg var man slog på den, men det är i nån fotomeny

Vet inte om det är lika på k100d som på k200d.
Men på k200 så finns det till valet under manuellt fotoläge, sedan funktionsknappen och färginställningar.

hälsningar Petter

Man kan inte fota i sv/v direkt, däremot så kan man applicera sv/v i efterhand och detta görs i visningsläget, alltså man trycker på '[ > ]' knappen och sen Fn och så applicerar man filtret Sv/v. Observera att detta endast gäller JPEG-bilder, för bilder tagna i råformat får man göra omvandlingen till sv/v i vald mjukvara för råformat - här vill jag särskilt slå ett slag för LightZone 3 som har riktigt fina sv/v-filter (fungerar dessutom med JPEG-bilder).

det ger ändå en annan felling och köra direkt s/v ,det är väl den man vill åt.

I K200D och K20D, samt kommande K-m, kan man låta kameran omvandla JPEG-färgbilden till sv/v innan det sparas på minneskortet. I K100D, K10D m fl, får man göra denna omvandling efter att bilden redan är sparad. Detta därför att 2:a generations K-modeller har ett nytt menysystem med utökade bildinställningar där sv/v är en av flera möjliga bildtoner, medan första generationens K-serie och *ist modellerna har bara två bildtoner - Ljus/Bright och Naturlig/Natural (allra första *ist D har inga bildtoner alls).

Senast ändrad:
Rekommenderar en koll i kamerans bruksanvisning. Där bör det framgå hur man skall göra för att ställa in kameran för att fotografera i svartvit.

Rekommenderar en koll i kamerans bruksanvisning. Där bör det framgå hur man skall göra för att ställa in kameran för att fotografera i svartvit.

har gjort detta...men som föregående sa så tror jag inte det går att ta i svart-vitt utan man får göra om det i kameran efter att kortet är taget...och den funktionen har jag (faktiskt?) hittat :-D men tack alla för att ni tog er tid att hjälpa mig =)
/Joanna

med K20D så kan man ju fota i ett sv/v-läge, även med raw, dock blir bilderna i färg när man tankar över dem på datorn, men när man ser dem på displayen i kameran så är de sv/v. jag gillar det skarpt. man får en mkt bättre känsla för hur bilden kommer att se ut i sv/v istället för att behöva tänka om när man är ute o fotar. smart drag av Pentax tycker jag.

med K20D så kan man ju fota i ett sv/v-läge, även med raw, dock blir bilderna i färg när man tankar över dem på datorn, men när man ser dem på displayen i kameran så är de sv/v. jag gillar det skarpt. man får en mkt bättre känsla för hur bilden kommer att se ut i sv/v istället för att behöva tänka om när man är ute o fotar. smart drag av Pentax tycker jag.

jaa det är lite så jag tänker...att man direkt får en känsla av hur bilden kommer se ut...när man ska fota svartvitt tänker jag lite annorlunda med ljus etc...Jag får väl helt enkelt köpa en ny kamera... =)