Annons

i1display pro och vilken skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Om alla diskuterar skärmar och i1 display pro så flitigt så vill jag haka på med en egen tråd:

Jag har en i1 display pro men ingen vettig skärm än. Enligt det jag läser på forumet så är Dells skärmar optimerade på den men saknar i övrigt pålitlig kvalite.

Jag är ambitiös amatör och har en budget på 10.000kr. Jag vet att man dessutom bör tänka på antireflexbehandling och elförbrukning. Men bra kalibreringsmöjligheter känns viktigast.
Finns det ytterligare skärmar än Dells som funkar bra ihop med just i1 display pro? Om jag nu ändå har den. Eller är det en dum fråga om jag väljer en Nec eller Eizo?

Om alla diskuterar skärmar och i1 display pro så flitigt så vill jag haka på med en egen tråd:

Jag har en i1 display pro men ingen vettig skärm än. Enligt det jag läser på forumet så är Dells skärmar optimerade på den men saknar i övrigt pålitlig kvalite.

Jag är ambitiös amatör och har en budget på 10.000kr. Jag vet att man dessutom bör tänka på antireflexbehandling och elförbrukning. Men bra kalibreringsmöjligheter känns viktigast.
Finns det ytterligare skärmar än Dells som funkar bra ihop med just i1 display pro? Om jag nu ändå har den. Eller är det en dum fråga om jag väljer en Nec eller Eizo?

Alla skärmar, oavsett kvalitetsnivå, vinner på att kalibreras och/eller profileras med en kalibrator.

Med majoriteten av skrivbordsskärmar blir kalibreringen en manuell process, kalibratorn mäter och man justerar tills den blir (någorlunda) nöjd. Det finns även skärmar med automatiserad kalibrering, där mätprogrammet som styr och läser av kalibratorn också (ofast via usb-sladd) kan kalibrera skärmen direkt utan att man behöver skruva manuellt - det här är det som generellt kallas "hårdvarukalibrering". Det går väsentligt snabbare än manuell kalibreribg och blir exaktare.