Annons

i1display pro och vilken skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Om alla diskuterar skärmar och i1 display pro så flitigt så vill jag haka på med en egen tråd:

Jag har en i1 display pro men ingen vettig skärm än. Enligt det jag läser på forumet så är Dells skärmar optimerade på den men saknar i övrigt pålitlig kvalite.

Jag är ambitiös amatör och har en budget på 10.000kr. Jag vet att man dessutom bör tänka på antireflexbehandling och elförbrukning. Men bra kalibreringsmöjligheter känns viktigast.
Finns det ytterligare skärmar än Dells som funkar bra ihop med just i1 display pro? Om jag nu ändå har den. Eller är det en dum fråga om jag väljer en Nec eller Eizo?

Om alla diskuterar skärmar och i1 display pro så flitigt så vill jag haka på med en egen tråd:

Jag har en i1 display pro men ingen vettig skärm än. Enligt det jag läser på forumet så är Dells skärmar optimerade på den men saknar i övrigt pålitlig kvalite.

Jag är ambitiös amatör och har en budget på 10.000kr. Jag vet att man dessutom bör tänka på antireflexbehandling och elförbrukning. Men bra kalibreringsmöjligheter känns viktigast.
Finns det ytterligare skärmar än Dells som funkar bra ihop med just i1 display pro? Om jag nu ändå har den. Eller är det en dum fråga om jag väljer en Nec eller Eizo?

Alla skärmar, oavsett kvalitetsnivå, vinner på att kalibreras och/eller profileras med en kalibrator.

Med majoriteten av skrivbordsskärmar blir kalibreringen en manuell process, kalibratorn mäter och man justerar tills den blir (någorlunda) nöjd. Det finns även skärmar med automatiserad kalibrering, där mätprogrammet som styr och läser av kalibratorn också (ofast via usb-sladd) kan kalibrera skärmen direkt utan att man behöver skruva manuellt - det här är det som generellt kallas "hårdvarukalibrering". Det går väsentligt snabbare än manuell kalibreribg och blir exaktare.

Förr var automatiserad kalibrering ("hårdvarukalibrering") endast tillgängligt med riktigt dyra proffsskärmar, men idag blir det allt vanligare också bland mer prisvärda entusiastskärmar.

I stort sett alla skärmar som har någon form av automatiserad kalibrering lär funka ihop med i stort sett alla välkända kalibrarorer (som din i1 Display Pro). Skaffar du en skärm utan automatiserad kalibrering spelar det ingen roll vilken skärm eller kalibrator du har - då mäter programvaran som hör ihop med din i1 Display Pro och du justerar (manuellt).

Dell har senaste åren satsat hårt på skärmar som fungerar bra för foto och har numera modeller med bra kalibreringsmöjligheter, LG har om jag inte missminner mig några modeller och sedan har vi de två klassiska märkena inom foto: Eizo och Nec.

Det är inte så att Dell har optimerat sin skärm för i1Display Pro, det är bara att deras programvara enbart stöder denna kalibrator. Programvaran som följer med till Eizos och NEC:s program stöder samma kalibrator, men också flera andra kalibratorer. Men i1 Display Pro är den kalibrator som jag anser är mest prisvärd. Bra kvalitet till ett rimligt pris.

Och vid sidan av antireflexbehandling och elförbrukning skulle jag nog säga att jämnhet i färg och ljushet över ytan är viktigt. Detta är ett område där Dell släpar efter jämfört med Eizo och NEC:s bättre skärmar. Kollar du tester ser du att de flesta skärmar varierar över ytan med 15-20% i ljushet och färg. Eizo och NEC mäter upp sina skärmar och justerar dem så att de får ner variationen till runt 5 %.

Stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto