Annons

I valet och kvalet

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Har idag en Canon EOS7D. Kameran som sådan är mycket bra men vill byta upp mig till "småbildsformatet" eller FF som det kallas idag. Utifrån det som jag fotar mest (markro bilder) så är upplösningen inte oväsentlig, spec inte när man beskär bilden.
Skulle därför gärna vilja att det redan idag fanns en Canon FF kamera som upplösningsmässigt kunde mäta sig med Nikons två 800 modeller.
Använder en Canon 100 mm till min 7D men tror att det objektivet till en FF blir att man utan konverter kommer för nära fjärilarna och troligen vill jag byta/köpa ett makro med längre brännvidd. En 800E och ett ung 150 mm makroobjektiv blir ung 40- 45 000 kr. En Canon 5D III med ett nytt bra 150 mm makro blir ung samma kostnad.
Nikon kameran känns dock för liten och ligger inte bra i handen enl mitt tycke och smak
Att vänta och se är också ett alternativ men vad jag kan läsa mig till om rykten är att det förmodligen blir ny Canon FF megapixel kamera om ca 1 år men som kommer att hamna i det översta proff & pris segmentet.
Hur skulle du resonera....?
 
När det gäller att sia om vad som ska hända i framtiden är det nog ingen av oss här på Fotosidan som är bättre än någon annan...


En välkänd faktor kan dock komma att spela in här. Eftersom Canon inte säljer sina sensorer till någon annan, så blir volymerna relativt små. Detta innebär att deras sensorproduktionsutrustning är tämligen föråldrad vid det här laget. Trots detta har deras ingenjörer varit väldigt påhittiga när det gäller att hela tiden utnyttja det de har till max. Men det finns vissa saker som är svårt eller omöjligt för dem att göra med sin äldre teknik, och en av dessa är väldigt högupplösta sensorer (många Mp) utan att bildkvaliteten blir lidande.

De högupplösta sensorer som sitter i D800-modellerna tillverkas ju av Sony, vars sensorproduktionsutrustning är två generationer nyare än Canons. Eftersom Sony har större delen av världsmarknaden för kamerasensorer, så skyfflar de också in mer stålar till forskning och utveckning PER ÅR än vad Canon har gjort totalt under det senaste årtiondet. Det märks att Canon halkar efter mer och mer när det gäller sensorer (vilket inte är riktigt bra för konkurrensen). Hursomhelst, är du intresserad av högupplösta sensorer så är det på kameror från Nikon och Sony dessa kan förväntas först komma ut.

Ett systembyte gör man ju inte helt lättvindigt - inlåsningseffekterna är betydande. Dock ska man inte överdramatisera det heller - själv äger / har jag genom livet ägt kameror från över 30 olika kamerasystem/tillverkare. Märkeslojalitet är enligt min uppfattning en klart överskattad egenskap!

Men bara du själv kan förstås avgöra ifall ett systembyte faktiskt skulle vara värt det för just din del.
.
 
Intressant...

det sätt som du reflekterar på. Tack för din input. Den stämmer ganska väl med mina egna funderingar

Sony lär ju vara världes största kameratillverkare i antalet kamror (inkl kompakt) och deras sensorer sitter ju också i flera "konkurenters" systemkamror. Nikon, Pentax osv. Det gör att det "bara" finns, som du också är inne på, två huvudtillverkare och -utvecklare av sensorer för systemkamror av F-format. Sony och Canon

Har faktiskt funderat på och varit lite intresserad av märket Sony och när de själva ev kommer att lansera sin egen megapixel kamera och då helst med fast genomskinlig spegel. Skulle också kunna vara ett intressant alternativ. Nikon och Canon har dock fler objektiv alternativ

Visst är det så att man köper fast sig mer eller mindre i ett modellprogram. Förutom objektiv även blixtar etc. Har inte investerat så mycket i pengar egentligen - än så länge

Som jag ser det nu kommer jag att vänta in hela Q1 2013 och se om det finns några hintar om framtiden som bör beaktas. Verkar Canon alternativet bli ett megapixel kamerahus i 50 000 kr klassan blir det ett modell skifte innan sommar säsongen börjar

//LGN
 
Även om jag också tycker D800 har en för mig obekväm ergonomi så tycker jag inte det skall fälla avgörandet. Du kommer liksom jag vänja dig och när du väl håller på och fotograferar så tror jag inte det är något som du reflekterar över. D800 är som jag ser det till sensor och upplösning lite före sin tid. Det kommer nog ta nästan två år innan den på papperet blir omsprungen av någon annan modell. Det är verkligen en fin kamera som ger fantastiskt bildresultat.
 
När jag såg...

När jag såg testbilder och testresultat från 800 och 800E var jag nära i somras att redan då byta.
Det var dock långa leveranstider och sommaren i Sverige är ju ganska kort så jag beslöt då att vänta

Så om det inte finns alternativ inom räckhåll under våren och det i sin tur resulterar i ett köp ska jag se till att vara ute mer i god tid

//LGN
 
När jag såg testbilder och testresultat från 800 och 800E var jag nära i somras att redan då byta.
Det var dock långa leveranstider och sommaren i Sverige är ju ganska kort så jag beslöt då att vänta

Så om det inte finns alternativ inom räckhåll under våren och det i sin tur resulterar i ett köp ska jag se till att vara ute mer i god tid

//LGN
Nu har de ju gått ner i pris också. 22000 kr och Sigman 150 mm kostar ca 8000 kr så då landar du på 30000 kr. Blir väl billigare än dina kalkyler. Idag är det väl ingen väntetid alls på D800.

Edit: Såg att det var E-modellen du var ute efter. Blir 5000 kr till, men ändå klart billigare än dina kalkyler. Mellanskillnaden räcker till en bra macroblixt
 
Om du kan avvakta ett år så kommer det sannolikt att finnas en hel del intressant att välja på. Ifall Canon kan komma med något riktigt högupplöst redan nu till kommande sommar får nog anses vara tveksamt, men man kan ju förstås aldrig veta.

När det gäller Sony så finns det redan 50+ Mp fullformatskameror utan AA-filter ute i fälttester, men eftersom någon av de "galna genierna" på Sony tydligen nu har kommit på något som verkar kunna skriva ännu ett nytt blad i kamerahistorien, så vet man ju inte ifall det kommer en traditionell (med Sony-ögon sett) pro-fullformatare i stil med A99 (fast med högre upplösning) från dem redan inom ett halvår, som tydligen var den ursprungliga planen. Ifall de satsar på revolution istället för på evolution så kommer det antagligen att ta minst ett år innan de släpper "bomben", gissar jag.
.
 
Tack alla

Det var trevligt att läsa hur ni tänker och det stärkte mig i mina egna funderingar

Väntar som sagt ut Q1 om det behövs för att fatta mitt beslut i god tid innan insekts säsongen börjar. Som det ser ut just nu blir det nog en 800E. Men kommer också att ha "stora öron" kring Canons och Sonys planer av en kommande megapixel FF kamera och om den kan vara värd att vänta på

Hälsningar
//LGN
 
I valet mellan D800 och D800E tänk bara igenom om den relativt lilla ökningen i upplösningen är värd merkostnaden för E modellen. Det måste till väldigt stora utskrifter, gärna stativ, skarp optik på nära optimal bländare för att se skillnaden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.