Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

i valet o kvalet

Produkter
(logga in för att koppla)

supen

Aktiv medlem
Hejsan
Ska köpa ny digital kamera, har tittat på dessa
Fujifilm X-M1
Nikon D5300
Pentax K-50
nu till frågan. är det någon större skillnad i bildkvalitet mellan dom för mina behov?

Kommer bara köra jpg
vi tittar på bilderna på dator o tv
filmar inte
tar sällan bilder på snabba föremål. mest natur o byggnader
gör inga stora utskrifter

nu till frågan. är det någon större skillnad i bildkvalitet mellan dom för mina behov?

Bildkvaliteten skiljer nog ytterst marginellt mellan dessa kameror. De har alla APS-C sensor av ungefär samma generation. Det är andra faktorer som ergonomi, snabbhet och funktioner som skiljer dessa kameror åt.

Fujin hade jag tagit. Fuji har väldigt "trevliga" jpegs rakt ur kameran...

Mycket sugen på fujin, men det som talar för Pentaxen är att mitt gamla system Pentax kx (manuell) och då har jag förstått att jag kan leka med mina gamla gluggar.

Det som talar i mot Fujin är att den inte har sökare, men man kanske vänjer sig.

Nikon tar jag bort nu.

Mycket sugen på fujin, men det som talar för Pentaxen är att mitt gamla system Pentax kx (manuell) och då har jag förstått att jag kan leka med mina gamla gluggar.

Det som talar i mot Fujin är att den inte har sökare, men man kanske vänjer sig.

Nikon tar jag bort nu.

Skärmen ska vara bra på Fujin, men i solljus kanske det blir knepigt ibland.
Du behöver ingen adapter om du köper Pentaxen och använder Pentax K objektiv, bara att ställa in lite i menyn (men fokusera manuellt).

Jag tycker du ska gå till en butik och klämma på grejerna. Båda kamerorna är riktigt bra. :D

Plus Fuji:
Liten, Bra bild, skakreducering i huset, Du kan i princip köra alla objektiv eftersom avståndet till sensorn är 17,7 och de flesta har längre avstånd (utan spegel blir ju avståndet betydligt kortare)

Minus Fuji:
Ergonomi (stora fingrar), Tillsamans med tyngre teleobjektiv, du behöver en adapter som förlänger avståndet mellan objektiv och sensor till Pentax 45.46 mm vilket bygger ut objektivet lite.

Plus Pentax: Ergonomisk, Bra bild, Liten för att vara klassisk systemkamera, Skakreducering i huset, Vädertätad, Samma Bajonettfattning som till äldre objektiven. Vill du köra M42-skruvgänga behöver du inte bygga ut objektiven då det är samma registerdistans 45.46 mm.

Minus Pentax: Betydligt större och tyngre, Klarar inte alla objektiv såsom Konica, Leica, osv, Nya objektiv är ganska dyra i förhållande till andra kameramärken.

Har en själv en Pentax K-5 och är helnöjd. Fotar till 99 % manuellt. Blev såklart nu oerhört sugen på en Fuji som komplement :) Den retrofärgade bruna väcker ett habegär. Vad du än köper blir det bra :D

Jag tycker du ska gå till en butik och klämma på grejerna. Båda kamerorna är riktigt bra. :D

Plus Fuji:
Liten, Bra bild, skakreducering i huset, Du kan i princip köra alla objektiv eftersom avståndet till sensorn är 17,7 och de flesta har längre avstånd (utan spegel blir ju avståndet betydligt kortare)

Minus Fuji:
Ergonomi (stora fingrar), Tillsamans med tyngre teleobjektiv, du behöver en adapter som förlänger avståndet mellan objektiv och sensor till Pentax 45.46 mm vilket bygger ut objektivet lite.

Plus Pentax: Ergonomisk, Bra bild, Liten för att vara klassisk systemkamera, Skakreducering i huset, Vädertätad, Samma Bajonettfattning som till äldre objektiven. Vill du köra M42-skruvgänga behöver du inte bygga ut objektiven då det är samma registerdistans 45.46 mm.

Minus Pentax: Betydligt större och tyngre, Klarar inte alla objektiv såsom Konica, Leica, osv, Nya objektiv är ganska dyra i förhållande till andra kameramärken.

Har en själv en Pentax K-5 och är helnöjd. Fotar till 99 % manuellt. Blev såklart nu oerhört sugen på en Fuji som komplement :) Den retrofärgade bruna väcker ett habegär. Vad du än köper blir det bra :D

Ja jag skulle gärna känna på dom två, men här i helsingborg finns dom inte, och jag som trodde att när jag flyttade hit från Gotland skulle få tag i en bra fotoaffär men icke, helsingborg är endå en ganska stor stad.

Det börjar nästan luta att åt att det blir båda två.

Pentax tror jag du har på Fotohörnan om du vill klämma på en. De var många år sedan jag var i Helsigborg dock. Mattsons Foto i Lund har väl något bättre sortiment, i Malmö kan du säker hitta i båda. :D

Tips: Behöver du inte det allra senaste senaste så kan du hitta en riktigt bra Pentax K-5 för runt 3000-4000 kr. Du ska inte betala mer än så om det inte ingår något bra objektiv eller tillbehör.

(Går du via ebays brittiska sida ebay.co.uk kan du filtrera på bara resultat inom EU och vara säker på att inte behöva skatta på köpet.)

Jag tackar så mycket för alla svar.

Efter att tittat mycket på Youtube så har jag nu lagt en order på Fujin

Det går mycket bra tycker jag, det blir riktigt bra bilder. det var enklare än jag trodde att sätta in sig i meny systemet än jag trodde (man ä ju van vid manuell kamera sen tidigare)

Men jag saknar en sökare. är lite obekväm med skärmen men det kanske jag vänjer mig med.

Det enda jag tycker är lite minus är att det är lätt att komma åt dom små knapparna utan att jag märker det,
har fått lite märkliga bilder i bland

Men som sakt är jag nöjd med kameran. men kan jag inte bli kompis med skärmen så får det bli en XT1 ochså

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar