ANNONS
Annons

I väntan på 3D... vad vet/tror vi om specen? Alla rykten hit!

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag förutsätter att 3D, eller vad den nu kommer att heta (2D?), kommer nästa år, kanske redan i jan/feb. Väntade funktioner verkar var 1,3 i brännviddsfaktor, 45 fokuspunkter.. men sen? Jag själv skulle värdesätta följande saker:

-Inbyggd IS (Som i KM D7D)

-I fält vore det roligt med en smidig överföring till mobila hårddiskar. Gärna samma som i 1Ds Mk II, den klarar väl att överföra bilden instant?

-[Lyxfunktion] Istället för att vrida på kameran när man tar höjdformat, varför inte bara vrida på CMOS-chipset? Tänk om man med tummen kunde ändra till höjdformat... Kräver dock en annorlunda konstruktion av spegel och prisma. Eller varför inte ha en rund CMOS, så fick man välja höjd eller vertikalformat på datorn?

-Gärna en vikt högst ca 700-800g.

Förresten, en gissning: Urgröpningen försvann från 20D bara för att 3D kommer att ha en grepp likadan som 1Ds Mark II med riktig urgröpning. Ska vi slå vad?

-Eeros

Senast ändrad:
Eeros skrev:
Jag förutsätter att 3D, eller vad den nu kommer att heta (2D?), kommer nästa år, kanske redan i jan/feb. Väntade funktioner verkar var 1,3 i brännviddsfaktor, 45 fokuspunkter.. men sen? Jag själv skulle värdesätta följande saker:

-I fält vore det roligt med en smidig överföring till mobila hårddiskar. Gärna samma som i 1Ds Mk II, den klarar väl att överföra bilden instant?

-[Lyxfunktion] Istället för att vrida på kameran när man tar höjdformat, varför inte bara vrida på CMOS-chipset? Tänk om man med tummen kunde ändra till höjdformat... Kräver dock en annorlunda konstruktion av spegel och prisma. Eller varför inte ha en rund CMOS, så fick man välja höjd eller vertikalformat på datorn?

Förresten, en gissning: Urgröpningen försvann från 20D bara för att 3D kommer att ha en grepp likadan som 1Ds Mark II med riktig urgröpning. Ska vi slå vad?

-Eeros

Fortsätt du att drömma !!!

Tror du verkligen det kommer en 3D som har allt som 1DmkII har plus en massa andra fineser. Och IS i kameran så att Canon själv gör sitt starkaste trumfkort i alla sina tele onödig. Och att den kommer om några månader...........

jimh skrev:
Bob Atkins, som brukar vara rätt förtroendeingivande, har läst något som gör att han inte längre tror att en 3D är på g.

Kan ju vara en taktisk manöver av Canon.. om de blev skraja av alla rykten om en stundande semipro kamera lite mer avancerad än 20D. Kan ju verka menligt på 20D:s försäljning.

Då går de ut med disinformation om att "de är nöjda" med de modeller som finns. Så att folk inte väntar på en 3D utan går ut och köper en 20D. Sen kan ju folk uppgradera till en 3D när Canon i början av 2005 "plötsligt" kommer på att de inte vill släppa en semipro segment gratis till Nikon. Så jag gissar på en 3D nästa vår eller höst.

Klart de är nöjda med de modeller som finns, men de har ju aldrig tidigare berättat nada i förväg om deras planer på framtida modeller, varför gör de det nu? Om det inte är en marknadsteknisk manöver med syfte att med disinformation vagga oss i "falsk" köptrygghet?

:)

Eero Karhu (Eeros) skrev:
Dessutom skulle det vara tjänstefel av någon på Konica-Minolta om de inte har patenterat lösningen med IS i kamerahuset för att få behålla den (i mitt tycke helt briljanta) konkurrensfördelen ett par år i alla fall. Det behöver de för att slå sig in på marknaden tror jag.

Re: Re: I väntan på 3D... vad vet/tror vi om specen? Alla rykten hit!

Lars Johnsson skrev:
Fortsätt du att drömma !!!

Tror du verkligen det kommer en 3D som har allt som 1DmkII har plus en massa andra fineser. Och IS i kameran så att Canon själv gör sitt starkaste trumfkort i alla sina tele onödig. Och att den kommer om några månader...........

Viisst, jag fortsätter med drömmerierna, fasa vore det annars. Folk ska aldrig sluta drömma!

Nej, IS i 3D tror inte jag heller kommer så här snabbt (av Canon) då de vill sälja IS-objektiv. Om du bemödade dig till att läsa texten så skulle du ha sett att det var endast något jag önskade, inte något jag förutspådde. Men inom ett par år kan de nog bli tuvugna att göra det om D7D blir en hit. Särskilt om Nikon också hakar på trenden.

alcedo [E.F.S] skrev:
Dessutom skulle det vara tjänstefel av någon på Konica-Minolta om de inte har patenterat lösningen med IS i kamerahuset (...)

Så det är K-M som har uppfunnit det och har patent på det? Inte en innovation de har köpt utifrån?

Eeros skrev:

-Eeros

LOL! Det här tar priset.

Nu har Canon släppt två yrkesmodeller i år och dessutom en semiprofessionell. Ska de komma tomhänta till PMA där proffsmodellerna normalt presenteras?

Jag tror/hoppas på en 3D och kan tänka mig två varianter. Samma sökare som 1D-modellerna i båda varianterna.

Variant 1:
- 1,3x
- 8,2 MP
- 5 bilder/s

Variant 2:
- fullformat
- ca 10-12 MP
- 4-5 bilder/s

Jag ser gärna en rekordstor bildskärm, extra vertikalgrepp och nått kul lull lull.

I optikväg saknas massor som bra rakteckande vidvinklar, 50/1,2L, 200/1,8IS, 100-300/2,8 IS fler DO-gluggar.
Av Canon Europas produktstrateg fick jag veta att optikavdelningen gigantisk med lite osäkra på vilka gluggar de ska satsa på.

Eeros skrev:
Så det är K-M som har uppfunnit det och har patent på det? Inte en innovation de har köpt utifrån?
Ingen aning faktiskt, men med tanke på att det är en lysande idé så verkar det konstigt om det är en "fritt" tillgänglig teknik, men bara K-M använder den. Så jag förutsatte helt enkelt att de också har hittat på det. Rena gissningar dock...

Det e Konica-Minolta som fick EISA priset för årets innovation för sin AS-teknik så man kan väl anta att det är deras grej, precis som AF en gång i tiden...

Lite offtopic från 3D-tråden men ändå:
Jo, de är inte dumma ingenjörerna på Minolta.
Men det är väl precis som på Saab. Det finns inga pengar att för att kunna få ut rätt produkter vid rätt tidpunkt. Moment 22.

En kul grej som Canon skulle kunna implementera i kommande DSLR:er är en variabel RAW-storlek, precis som Nikos kommande D2x. Men i ställer för att bara som Nikon erbjuda 1,5x och 2,0x, så skulle Canon kunna ha 1,0x 1,3x, 1,6x och 2,0x (i en kamera med sensor av fullstorlek då förstås).

Lämpligt vore om storlekarna motsvarade de olika bildstorlekar som kameran erbjuder vid fotografering i JPEG.

Rätta mig om jag har fel men, det är väl ändå tekniken för hur man stabiliserar bilden i kamerahuset och inte sjäva idén om stabilisering i huset som är patenterad?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar