Annons

I prylar som strular eller om det är nätverket

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu hände det igen..... Paddan slutar fungera på internet men fortsätter att fungera på intranätet.

Tyvärr fungerarde det inte att pinga eller att knappa in en ip adress. Händer precis samma sak som när jag skriver www.fotosidan.se som 192.103.17.20. Dvs statusbaren i safari rör sig en cm och stannar sedan.

Har även kollat logfilerna i routern/DCHP/DNS etc och de visar absolut inget konstigt

Men du kommer fortfarande åt lokala nätverket? Har du inget nätverksdiagnosprogram på i-prylen. Att allt i routern fungerar låter logiskt eftersom icke i-prylar snurrar på som vanligt.

/Karl
 
Men du kommer fortfarande åt lokala nätverket? Har du inget nätverksdiagnosprogram på i-prylen. Att allt i routern fungerar låter logiskt eftersom icke i-prylar snurrar på som vanligt.

/Karl
Japp. Både till ipadresser och namngivna sådana. Så DNSen fungerar på "intranätet".

Vad jag vet så finns det inget nätverksdiagnosprogram på paddan...

Måste vara något i brandväggen/routern som paddan inte gillar eller tvärtom. Det konstiga är att det inte står ett smack om ev problem i loggfilerna i routern/brandväggen.....
 
Fel adress..

Ville bara påpeka att Fotosidans Ip är: 194.103.17.20. Alltså inte en 192 adress som alltid är intern i nätverket.....Pingar du på den adressen som stod förut lär du inte få någon träff.

/Anders
 
statusbaren i safari rör sig en cm och stannar sedan.

Hmmm..... nu har jag inget nätverk som du, men en Mac Book Pro som gör likadant.
Det jag får göra är att koppla ifrån routern och på igen och då funkar allt tills nästa gång jag slår på datorn. Men det händer aldrig på ungarnas PC eller min arbetsPC

Ser fram emot lösningen för dig, så kanske mitt också löser sig :)
 
I grunden sitter ett Netgear DG632

Jag har sett samma beteende med DG632. iPad tappar kontakten med det nätet externa nätet men "allt annat" fortsätter att lira, samt att iPad kan fortfarande nå alla resurser som inte går via NAT.

Det förefaller som om NAT/PAT-listningarna släpps för tidigt just för iPad, gissningsvis har det att göra med strömsparfunktionerna på iPad's trådlösa nät.

Anyway, då kunden inte kände för att betala för nån direkt felsökning så ersatte vi helt enkelt DG632.

(Jag har även sett samma beteende, men dock intermittent, på den relativt moderna WNDR3800, där upphör dock problemen om man istället kör OpenWRT på den)
 
Den Accesspunkt jag haft problem med är en D-Link DWL-8600AP, och det är framför allt när jag använder Enterprise authentication på den som det bråkar (alltså att jag tappar internet). Kör jag WPA-2 fungerar det mycket bättre.
 
Prova att skriva in DNS adresserna under basic-setting på netgearens inställningar. Då ska den dela ut den riktiga dnsen istället för sig själv. Min erfarenhet är att netgear routrar ibland inte vidarebefodrar dnsuppslagningar på rätt sätt. Prova även om det fungerar bättre med googles publika DNSer (8.8.8.8 och 8.8.4.4)

M
 
Ville bara påpeka att Fotosidans Ip är: 194.103.17.20. Alltså inte en 192 adress som alltid är intern i nätverket.....Pingar du på den adressen som stod förut lär du inte få någon träff.

/Anders
Nu hände det igen. Testade med rätt ipadress denna gång och det fungerarde inte heller.
 
D-link har kanske implementerat ett riktigt Mac-filter. :)

/Karl

Det är snarare så att vare sig Apples iPrylar eller datorer tyvärr inte är helt överens med trådlösa nätverk som använder Enterprise Security. Vi har haft en del problem även med datorerna vad gäller just det, men det beror säkert också på vad det är för trådlösa prylar i andra änden så att säga.

Hemma har jag aldrig haft några problem med iPrylar och min D-Link DIR-655 utan att samtidigt ha problem med Windowsburkarna.
 
Det måste vara något i min padda. Har testat lite mer nu och de tre iPhones vi har i familjen verkar fungerar utan mankemang.

Startade om alla prylar i nätverket utan framgång.

Kopplade upp paddan mot min antika HTC Desire som fick agera AP. Det gick inte heller. Det verkar som något i paddan då och då bestämmer sig för att stänga av WiFi

Stängde av paddan och startade om den. Inte heller det fungerade. Efter 22 minuter fungerade paddan som vanligt igen
 
Aha, ja det tyder onekligen på någon paddsjuka. När vi har haft problem på kontoret har det drabbat alla paddor och fånar.
 
Det är snarare så att vare sig Apples iPrylar eller datorer tyvärr inte är helt överens med trådlösa nätverk som använder Enterprise Security. Vi har haft en del problem även med datorerna vad gäller just det, men det beror säkert också på vad det är för trådlösa prylar i andra änden så att säga.

Hemma har jag aldrig haft några problem med iPrylar och min D-Link DIR-655 utan att samtidigt ha problem med Windowsburkarna.

Jag bootar om mitt trådlösa nätverk varje natt. Mina Linksysprylar brukade strula var eller varannan månad annars. Sedan automatisk reboot varje natt har det snurrat helt problemlöst ett år nu. WLAN1 är avstängt mellan 03.00 och 03.30, WLAN2 mellan 03.30 och 04.00 och WLAN3 mellan 04.00 och 04.30.

/Karl
 
ANNONS