Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I photoshop är det enkelt...men hur gör man "på riktigt"?

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Tips på retuscheringsmetod eftersökes.

Mitt nedrans filmbakstycke har dragit en djup repa i emulsionen, längs med nästan en hel film. Många av dess motiv innehåller texturlös natthimmel och snöbelagd is, se ett exempel här nedan.
Jag tänker nu att man borde kunna "klona" bort repan exempelvis genom maskning och genom att skjuta fotopappret något i sidled innan man gör en andra exponering. Därmed klonar man in repfri himmel/snö över repan. Hoppas jag gör mig förstådd.

Nu till frågan. Någon som har några tips till hur man rent praktiskt kan gå tillväga. Hur tillverkar man masken, hur lägger man masken i register, etc etc. Finns det några gamla knep som jag som nybörjare inte känner till? Andra förslag? Någon bra metod för att retuschera negativet (6x4.5)?

Jag tar tacksamt emot alla kreativa idéer!

PS: jag är inte intresserad av digital behandling av inscannade negativ.

Bilagor

• film032neg014.jpg
    film032neg014.jpg
    37.7 KB · Visningar: 491
Har för mig att man blekte ner mörkare områden med pensel, tops eller trasa beroende på hur stort område som skulle blekas.
I ditt fall tror jag det blir en tunn pensel och bleka - skölja och sedan upprepa, ta ett litet stycke åt gången.

Googlade lite och hittade "Farmer's försvagare" på Photax. Har dock för mig att jag använt något annat då det begav sig, minns dock inte vad.

Hoppas det hjälper

Nu verkar ju repan vara djup, men det kan funka att mildra den med näsfett. dvs ta med fingret på näsan och stryk sen över repan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar