Annons

I nr ordning med LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Jag har 2 kameror med tiden exakt samma på dessa 2.
I LR så sorterar jag efter insamlingstid och trodde då att oberoende kamera så borde bilderna komma tidsordning, men icke.
Vad har jag glömt?
Kamerorna är en D3s o D4

Jag har 2 kameror med tiden exakt samma på dessa 2.
I LR så sorterar jag efter insamlingstid och trodde då att oberoende kamera så borde bilderna komma tidsordning, men icke.
Vad har jag glömt?
Kamerorna är en D3s o D4

Har du valt

Sort: Capture TIme

?

Ja det är väl insamlingstid på Svenska?

Ja, det verkar ju vara rätt.

Märkligt.

En fundering, en del kameror har möjlighet att ange sommar/vintertid i kameran. Kanske skulle detta kunna förvirra Lightroom?

Jag köpte nyligen en Nokia Lumia och där är det så att bilder som har tidsstämpel efter 23:00 sorteras på nästföljande dag av Lightroom! :)

Kan det inte vara så att annan metadata från kameran ställer till det på det sättet? Kameran har ju ett ID nummer som även finns inlagt i metadatan, jag tänkte om LR läser av från vilken kamera bilderna kommer och därför hamnar de inte i ordning..

Ska ställa om allt igen så får jag se.
Såg också att jag hade samma filnamn också (DSC på bägge) och då självklart
fick jag några bilder med samma nr :)

Ett skäl till att formatera om bildfilen vid import till "filnamn - datum - tid".

Själv har jag "filnamn - kamera - datum - tid".
Filnamnet först för att... ja vet inte varför. Men kamera för att snabbt kunna se vilken enhet bilder är ifrån och sedan tid & datum för att skapa en garantera unik fil.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto