Annons

i färd med att bygga en studio

Produkter
(logga in för att koppla)

estberg

Aktiv medlem
hej,

fick ett ryck häromdagen och har nu laborerat om i min lägenhet så att det finns plats för en studio!
iofs bara 4x2,5 meter men det får duga tills vidare.
vad jag skulle vilja ha lite hjälp med är några investeringar.
kameran jag har är en Canon EOS 300D.
först och främst bör jag väl skaffa mig en vettig blixt. står och väger mellan C Speedlite 420 EX och 550 EX. priset är närmast det dubbla för det senare alternativet, men då det har fått mycket bra omdöme samt en kraftfull blixt är av stor betydelse för studiofoto lutar det åt att lägga ut några extra lakan och få riktigt bra utrustning redan nu.

sedan kommer det riktigt jobbiga - ett blixtpaket.
har spanat in de som finns hos Photax, är de något att ha? står inte mycket om tex vilka reflexskärmar som medföljer annat än "standard".
sist men inte minst är det fonderna. min budget är ganska liten, vad vore lämpligast? vill börja med bara en simpel vit bakgrund. göra eget?

det jag främst kommer jobba med är porträtt/mode fotografering, men det ska även finnas möjlighet till produktfoto.

vore mycket tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Hmm, finns det någon som har bra erfarenhet av blixt på så liten yta? I så fall tar jag också gärna emot tips i ämnet.

Jag har aningen större yta men har inte viljat satsa på blixt bara för att jag fått för mig att jag borde ha större i så fall. Jag kör Tungstensbelysning i dagsläget.
 
Kör du porträtt kan du ha blixt med bouncer på 50 cm avstånd. Kan man bara reglera effekten steglöst eller i fjärdedelar så ska det inte vara några problem.
 
molarin skrev:
Kör du porträtt kan du ha blixt med bouncer på 50 cm avstånd. Kan man bara reglera effekten steglöst eller i fjärdedelar så ska det inte vara några problem.

Så länge som blixten kan gå ner tillräckligt mycket i effekt som behövs för att få den bländare du önskar, ja. Men många blixtar kan inte gå ner tillräckligt långt, och då kanske du landar på bländare 16-22...Elinchromes nya Style 300 kan gå ner så långt som till 9Ws (det är 6 steg), men många blixtar kan inte gå lägre än 18-36Ws, och då kan det skapa problem...
 
Senast ändrad:
hm okej!

kanske räcker med en stark blixt till kameran ackompanjerat av en bouncer tills vidare?
och några reflektorer till det? vad tror ni?
 
Jag har själv beställt 2 st Interfit 300Ws.. Jag återkommer om hur dessa är i en liten studio.
 
En komplettering till diskussionen kring effekt och bländare är att man kan minska "filmkänsligheten".
Ett annat alternativ är att köra igenom en bouncer/paraply som tar kanske tar bort ett steg eller att köra i en reflektor och få en längre blixtväg.
 
Jag har ett par 500w kompaktblixtar som jag kört med hemma i lägenheten ibland. Jag har en bouncer som är 100x140 till dom och får bländare 4 med iso100 på lägsta effekt och bländare 45 med hägsta på ca 1 meters avstånd, vilket är utmärkt.
300w vore bli kanon.

Enda problemet med små utrymmen är att ljuset reflekteras överallt om man inte har svarta väggar och tak så det är svårt att veta exakt hur ljuset beter sig. Men kör man digitalt eller med polaroidkoll så ser man ju det direkt.

För en hobbystudio vore 2st 300w kompaktblixtar med en liten bouncer fungera kanon...

Lycka till :)
 
En grej jag kom att tänka på:
Du skriver att du tittat på C Speedlite 420 EX och 550 EX.
Till studiofoto är det bättre med en större ljuskälla (ju större ljuskälla ju mjukare ljus). Med en liten blixt kan det bli hårt och platt.

Jag skulle definitivt rekommendera studioblixtar.
 
Man kan ju börja med endast en blixt för att prova på och känna efter vad man behöver. Jag använder sällan mer än en ljuskälla. Ibland även en reflexskärm.

Flicka 1, i mitt album är tagen med en Elinchrome 500w och en softlite 44 reflektor på lägsta effekt. Inget mer, ingen reflexskärm eller nått.
 
Skippa Canon blixten. Satsa på ett bra paket med studioblixtar istället.

Om du har så smått och fotar digitalt är storleken på ljuskällan mycket viktigare än styrkan.
Jag kör studio i vardagsrummet, som är lite större än dina mått och jag har väldigt svårt att få kort skärpedjup när jag fotar digitalt.

Jag har 2st 600Ws blixtar, men i ditt fall skulle jag kolla på 2st 300Ws blixtar, som går att ställa ner ordentligt. Och som "Walle" skrev tidigare så är det nog bara Elinchrome som klarar det.

Aifo.se har erbjudande "just" nu (läs nästan jämt) på ett paket med allt du behöver.
 
Du har övervägt att köra med kontenuerligt halogenljus innan du beslutade dig för blixtar?

När jag fotade analogt, körde jag med en Hama studioblixt (budgetval) och en tillbehörsskomonterad blixt för effekt eller upplättning (fast så alltså på eget stativ med slavutlösare), paraply och reflektorer. Kombinationen fungerade utmärkt.

Nu när jag i princip bara kör digitalt, tycker jag halogenlampor fungerar mycket bättre. Man ser direkt hur det blir, kan serie-ta bilder utan vänta på blixtarna, slipper virrvarvet av sladdar som desutom envisades med att glappa. Men den största fördelen är att man kan gå mer på känn och använda ögonen när man ljussätter.
 
Walle skrev:
Fast med halogen förlorar du möjligheten att justera ljusstyrkan.
Mja, det främsta problemet med halogenljus, är att man ofta vill ha lite mer än vad man har. Man får placera dem så nära normalt, att vill man ha svagare ljus är det bara att backa dem en liten bit, eller t o m släcka någon lampa. Jag kör 2*500W som modelleringsljus, och kan då enkelt släcka ner till 1*500W. Mindre är så klarar man sig inte med. För effektljus och liknande, använder jag svagare (150W) spottar. Vanliga halogenspottar kostar ju nästan gratis, så länge man använder sig av vanliga 3000K-rör och inte de dyra 3200K-fotolamporna.

Ett annat "problem" med halogenljus, är att man bör ha minst två säkringsgrupper i sin studio.

Rören finns i 100W, 150W, 200W, 300W, 500W, 1000W och 1500W, så det finns lite att spela med.
 
ok! tack för tipsen!

hm det där paketet du nämnde såg inte helt dumt ut...iofs fortfarande mkt pengar för en fattig student. men det ska väl gå att ordna kanske.
 
kuisma skrev:
Mja, det främsta problemet med halogenljus, är att man ofta vill ha lite mer än vad man har. Man får placera dem så nära normalt, att vill man ha svagare ljus är det bara att backa dem en liten bit, eller t o m släcka någon lampa. Jag kör 2*500W som modelleringsljus, och kan då enkelt släcka ner till 1*500W. Mindre är så klarar man sig inte med. För effektljus och liknande, använder jag svagare (150W) spottar. Vanliga halogenspottar kostar ju nästan gratis, så länge man använder sig av vanliga 3000K-rör och inte de dyra 3200K-fotolamporna.

Ett annat "problem" med halogenljus, är att man bör ha minst två säkringsgrupper i sin studio.

Rören finns i 100W, 150W, 200W, 300W, 500W, 1000W och 1500W, så det finns lite att spela med.

Jag vet hur det är att fota med halogenljus. Har man inte råd med blixtar så visst funkar det...fast man får inte blixtarnas flexibilitet. Ett annat minus med halogenljus är värmen...dom utvecklar ohyggligt mycket värme. Om man inte fotar digitalt med möjlighet att manuellt styra vitbalansen så måste man även använda sig av blåfilter för att kompensera för halogenlampornas gula sken.
 
Walle skrev:
Jag vet hur det är att fota med halogenljus. Har man inte råd med blixtar så visst funkar det...fast man får inte blixtarnas flexibilitet. Ett annat minus med halogenljus är värmen...dom utvecklar ohyggligt mycket värme. Om man inte fotar digitalt med möjlighet att manuellt styra vitbalansen så måste man även använda sig av blåfilter för att kompensera för halogenlampornas gula sken.
På vad sätt är blixtar mer flexibelt?

Värmestrålningen är ett problem om man skulle ha lamporna direkt på modellen, men genom en diffusor (skärm, paraply), blir det ingen sådan kvar att tala om. Värmealstringen i rummet kan bara vara ett problem om man har en ruskigt liten studio och högsommar råder. Övriga årstider ser jag faktiskt värmen som ett rent plus.

Att det är frågan om ekonomi hurvida man kör med blixtar eller halogen är snicksnack. Jag har blixutrustning, men använder dem inte till förmån för halogenlampor. Men naturligtvis är det en fråga om tycke och smak.

Däremot har du helt rätt i att det mer eller mindre förutsätter att man fotar digitalt. Man har inte råd att tappa det ett filter tar. Men det här är ju en digital-grupp.
 
kuisma skrev:
På vad sätt är blixtar mer flexibelt?

Att det är frågan om ekonomi hurvida man kör med blixtar eller halogen är snicksnack.

Med blixtar kan du styra effekten, vilket du inte kan med halogen, precis som jag sa tidigare. Det tycker i alla fall JAG är mer flexibelt. Jag har hållt på och bökat med halogenlampor förut, har 4 st 500W och 2 st 150W faktiskt. Men jag hyr mycket hellre studioblixtar när jag behöver belysning. Att flytta halogenlamporna är inte samma som att dra ner effekten. Du får en mindre ljuskälla, med ett hårdare ljus som resultat. Att släcka en lampa...visst, men knappast lika stor precision som steglöst ställbara blixtar. Jag vill fota med kameran inställd på ISO100 och bländare 8. Fotar jag med blixtar så kan jag köra med kortaste synktid, på min kamera 1/250s. Med halogen så är det inte lika simpelt...när jag fotade med mina så kunde jag hamna på ca 1/30s-1/60s, vilket är längre än man vill när man fotar med 400mm...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.