Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I brist på välfungerande ögonmussla..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Hade tänkte beställa en ögonmussla till min Minolta Dynax 5 idag..men den verkar vara lite svår att få tag i. Så jag funderar på om man kan lösa problemet med infallande ljus i sökaren på något annat sätt...

Jag funderar på (för oss som använder glasögon) om man kunde skärma av ljuset genom att använda sig av vridbara "skydd" som lämpligen sätts fast i glasögonbågarna. Ungefär sådana som travhästar ibland använder sig av för att inte bli distraherade av omgivningen. Man skulle alltså ha ett skydd på varje sida som kunde vridas fram ca 160-170 grader så att dem avskärmar ljuset men inte slår i kamerahuset. Nu är jag seriös.. :)

Vad tror ni om det? Och har ni något bra förslag till material och hur konstruktionen skulle kunna tänkas se ut?

Klipps av något slag för enkel fastsättning på/borttagning från bågarna vore en klar fördel.

Annars, vilket kanske är enklare...någon som vet var det finns passande och välfungerande ögonmusslor till en Minolta Dynax 5??

/JP

Varför vill du ha en ögonmussla? Kan det vara för att kunna kolla skärpedjupet m.h.a. nedbländningsknappen?

Jag har också glasögon. Tycker att det räcker att skugga med händerna, förutsatt att du har kameran på stativ förstås.

En annan möjlighet är att sätta på en korrektionslins på okularet, så att du kan kontrollera skärpedjupet utan glasögon.

En tredje variant använda ett stort svart skynke som täcker både huvudet och småbildskameran. Då känner du dig som en storformatsfotograf... ***skämtar***

Förresten, jag tillverkade en gång en egen ögonmussla genom att klippa en rund gummilapp från en gammal cykelslang. Gjorde sen ett lagom stort hål mitt på lappen och krängde fast den på sökarokularet. Det fungerade riktigt bra.

OBS: Detta är ett helt seriöst tips!

Jag tycker inte ögonmusslor skärmar av så bra om man har glasögon. Det mesta ströljuset tar sig in ändå mellan glasöga och öga. Utan glasögon är de dock en hit. Jag skärmar av med händerna.

Det där med skynket var en bra idé.. :)

Det är sant det ni säger..en ögonmussla kanske inte är så vettig om man nu bär glasögon. Därför skulle ju just "skygglapparna" vara ett bättre alternativ. Men det är klart..har man kameran på stativ behövs varken ögonmussla eller skyddslappar. Vid handhållen kamera blir det dock lite svårare att skärma av med händerna. Så då får man kanske ta till det där skynket iallafall.. :)

/JP

Det här tycker jag börjar utveckla sig till något spännande. Kan du inte posta ett kort på dig när du fotar med en sönderklippt cykelslang på kameran och en storformatskameraskynke runt halsen och specialgjorda skygglappar på glasögonen :)

Skygglapparna verkar vara en kanonidé. Det är lite som fotografens version av den gamla hederliga mopedstruten som jag inte förstår varför folk inte använder längre.

Om du gör skygglapparna riktigt djupa och justerbara så kan du ju ha dem för att förvisualisera olika brännvidders utsnitt. Och du får ju naturligtvis inte ta av dem för att det kommer folk heller!

Och jag ansluter mig till Kodiaks önskan om en bild på det hela!

jimh skrev:
Om du gör skygglapparna riktigt djupa och justerbara så kan du ju ha dem för att förvisualisera olika brännvidders utsnitt. Och du får ju naturligtvis inte ta av dem för att det kommer folk heller!

Nu kommer vi från tråden lite men det där har jag faktiskt funderat på... Skulle man inte kunna tänka sig en pappskiva med ett fyrkantigt hål i mitten. Hålet kan man justera för att få fram vilket utsnitt man får för olika brännvidder. Mycket enklare än att prova med en massa olika objektiv för att hitta rätt utsnitt.

Bra skärpedjup blir det ju å :)

Kodiak skrev:
Skulle man inte kunna tänka sig en pappskiva med ett fyrkantigt hål i mitten.
Svårt att med en sån visualisera några andra utsnitt än normalen och uppåt och det är ju vidvinkel som är knepigast.

Jag klarar att visualisera 35mm i småbildsformatet riktigt bra. Främst pga av det är den brännvidd jag använder mest.

Men i Pär Lundqvist bok Landskapsfotografering föreslår han en sådan pappskiva för utsnitt men det nämns i storformatsavsnittet ;-)

Kanske det är så att man skall göra en skiva med hålet i. Sen tar man en tumstock som man håller mot pannan och på tumstocken har man märkt ut brännvidden. Sen är det bara flytta pappskivan på tumstocken, där det känns bra läser man av brännvidden och sen på med rätt objektiv.
Dvs 16 mm = 0 cm (dvs direkt mot pannan)
20 mm = 3 cm
200 mm = 20 cm
Varför inte montera tumstocken på pannlampan så har man händerna fria...

Kan inte nån initiativrik person mäta upp det här och sen skicka in ett foto på konstruktionen?

(Hmm småskrattar för mig själv åt min inre syn kring det här.)

... fast i 16- och 20 mm-läget så använder du ditt periferiseende och får inte en så himla bra bild av hur det egentligen ser ut. Naturligtvis går det att träna upp sin förmåga till förvisualisering även för korta brännvidder, men jag är tveksam till hur mycket hjälpmedel utan optik hjälper till i den frågan.

En bild av "oledolyckan" (har för mig han hette så..) från Trazan & Banane börjar så smått tränga fram i mitt huvud.. :).

Men fanns det inte förr solglasögon försedda med lappar i skinn fastsatta på bågarna? Dem gick förvisso inte förbi glaset utan var placerade för att inte solljus skulle läcka in "bakvägen"..mellan öga och glas.

Jag lovar på heder och samvete att skicka in en bild på mig själv iförd dessa "skygglappar", om jag nu mot förmodan skulle konstruera ett par sådana. Kanske man kan starta försäljning för en 20:a stycket!?

Någon som är intresserad av att köpa..? :)

/JP

Jag har nu gjort en prototyp på visualisering som man sätter fast på glasögonen.
Om bara kortläsaren vill funka så ska jag lägga in bilder på protypen.

Med risk för att få nördstämpel lägger jag in två bilder på prototypen. ;-)
Eftersom det är en prototyp är den enbart användbar för den bildvinkel som ett 35mm-småbildsobjektiv ger.

Bilagor

• protyp1.jpg
    protyp1.jpg
    25.4 KB · Visningar: 160
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar