Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyra ut eget supertele?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minirappen

Ny medlem
Hej!

Har en enkel fråga till er.
Har ett 500mm f4 VR optik står å samlar damm för tillfället och har inte tid å fota å en lång tid framöver men vill inte göra mig av eller sälja optiket.

Vad tycker ni om att hyra ut det?
Vad att tänka på?
Hur mycket bör hyras kostnaderna bli å hur skall ev. skador behandlas?
Ska man göra som flesta företag å lägga en deposit för hela kostnade av optiket?

Jag är vilseled, kan nån leda mig till rätta å tipsa?

Om det är någon i Örebro trakterna som är sugen på att hyra efter jag kommit på rätt spår så är det fritt å kontakta mig.

mvh

Daniel R

Om du är helt säker på att du inte kommer att använda det alls under en lång tid vore det kanske bättre att sälja det för vad det är värt nu och sedan när du behöver det kan du köpa ett likadant begagnat, kanske får du till och med lite pengar emellan.

Att betala hela objektivets värde i deposition till en privatperson skulle nog inte kännas helt tryggt tycker jag.

Tror det där kan bli knepigt. Enda anledningen jag kan tänka mig till varför jag skulle vilja hyra ett objektiv under en längre tid skulle vara att jag inte har pengarna att lägga ut för att köpa det. Så jag ser ingen vits om du ändå vill ha motsvarande summa i deposition (viket i och för sig är fullt förståeligt).

Att sälja det och köpa tillbaka det som nämndes här kan kanske vara en bättre idé. Dock är det väl så med den där typen av supertelen att begagnatpriset rör sig relativt lite (om alls, såvida det inte kommer ut en uppgraderad modell möjligen), så det kanske bara blir ett nollsummespel med ett viss mått av risk för att du får ett dåligt ex när du köper tillbaka.

Bumpar upp denna tråd då jag flyttar ifrån skogen till stan å finner allt mindre tid att ha optiket stå. Om nån är intresserad så får ni gärna kontakta mig.

Trevlig fortsättning.

Vad jag vet tar inte yrkesbutikerna någon deposition alls. Däremot tar de bra betalt per dygn och hyr inte ut till privatpersoner. Prylarna är inte försäkrade, för det lär inte gå. Däremot kan den som hyr försäkra objektivet.

All business innebär vissa risker. Att kräva bevis på att den som hyr har fixat försäkring kan vara ett sätt att effektivt minska risken.

Enklast är väl att "sälja" optiken och skriva kontrakt om ett garanterat återköpspris inom en viss tid med viss kvalite´.
Typ: Sälj det för 40 och återköp 37 i likvärdigt skick för 1 månad.

Men visst, det är en knepig situation.
Hur bevisar du att du har förlorat en optik om personen omkommer i en flygplanskrasch?

Men att hyra en sådan optik av de normala uthyrarna går inte för en privatperson och det är väldigt dyrt.

Hur bevisar du att du har förlorat en optik om personen omkommer i en flygplanskrasch?

Det är väl förvisso inga problem, det är ju bara att ha ett signerat avtal, gärna med en kopia på kundens ID-kort.

Dock, som privatperson bör man tänka på att hemförsäkringen som regel inte täcker utrustning som är utlånad/uthyrd, oavsett omständigheter.

Dock, som privatperson bör man tänka på att hemförsäkringen som regel inte täcker utrustning som är utlånad/uthyrd, oavsett omständigheter.
Nja, hemförsäkringen täcker normalt alla skador på din egendom, oavsett om det är du själv eller någon annan som brukat den. Om man däremot hyr ut prylar anses det förmodligen vara någon typ av affärsverksamhet och då kan det bli knivigare.

Nja, hemförsäkringen täcker normalt alla skador på din egendom, oavsett om det är du själv eller någon annan som brukat den. Om man däremot hyr ut prylar anses det förmodligen vara någon typ av affärsverksamhet och då kan det bli knivigare.

Ja, men jag tänkte ett steg längre. Det hypotetiska exempelt var ju att personen omkom. Primärt är det ju brukarens hemförsäkring som skall täcka skadan. Om brukare helt plötsligt är ett dödsbo så är risken stor att ditt eget försäkringsbolag nekar ersättning.

Men visst, villkor varierar mellan bolag.

Det tror jag inte. Har aldrig sett att en hemförsäkring ställt villkor angående brukare (fast jag kanske har läst det finstilta slarvigt).

Det enda jag vet (personligen) är att när en kamrat lånade min gamla Dynax-kamera (Men, okej, nu talar vi mitten av nittiotalet) och tappade den så blev det hon som fick lösa det med sitt försäkringsbolag. Mitt eget (vid tillfället Trygghansa) sade att jag fick kräva henne på pengarna.

Jag vet ju förvisso inte hur de hade agerat om hon avlidit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar