Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hyra studio

Produkter
(logga in för att koppla)

thompan

Aktiv medlem
har ni hyrt in er på en studio för några timmar eller halvdag eller så? vad kostade det och vad ingick? vad behövde man ha med sig förutom kamera och modell, tex synkkabel och ljusmätare??

var ni nöjda med resultatet och hur mycket förkunskaper behöver man? jag har gått en studiokurs på folkuniversitetet, räcker det?
 
Jag vet inget om hyrstudio, men om du kan läsa av en ljus mätare och ställa in kameran efter den så år resten ganska mycket en fråga om träning och fantasi. Om du inte börjar så blir du aldrig bättre. Vad du beskriver så borde dina förkunskaper vara fullt tillräckliga.
Om du tittar lite i kritik forumet studio så ska det stå beskrivet hur bilden är ljussatt i kritik begäran. Det kan vara ett bra ställe att börja skaffa inspiration ifrån.
 
Ett alternativ är att bli medlem i något av de studiokollektiv som har bildats. Månadskostnaden motsvarar kanske ett par timmar i en hyrstudio. Att vara medlem kostar 500-7000 kr per månad beroende på läge och utrustning.
 
Det är klart att det skulle vara roligt att ha tillgång till en studio varje månad.
Är man för många i studiokollektivet gissar jag att det kan vara svårt att få tilllgång till de tider man önskar?

Jag skulle vilja känna mej lite för innan jag går in i ett studiokollektiv.


Tack för svaren!

Ps: Per Fogelberg, är du Kallhällare? En kvalitetsmäniska alltså! Ds.
 
studio

jag ha en studio i halmstad som är inte världens bäste men rått så bra som jag ha hyrt ut ibland och ta 250 kr i timmen eller 750 för fyra timme, en hel dag skulle jag kommer överens om men sällan nån behöver det så lång- det kommer bara till en liten kostnad per meter för skadad fond(50 kr per meter)
 
Jag brukar hyra ut min studio för 150:-/timman. Då ingår ljusmätare och minst 5st blixtar med softboxar, fast vit fond på ca 5x7m och minst 3 olika pappersfonder.

Vill den som hyr ha lite instruktioner också så brukar jag köra en lite introkurs och sen brukar det funka ganska så bra.

Synd bara att du inte bor i Linköping.. ;o)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.