Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyra/ Låna kamera ?

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej på er

går i tankar att uppdatera min fotoväska med en ny kamera. Har läst massa, klämt och kännt på kameror i butikerna mm . Har nu en fråga ..går det att låna / hyra ex en Canon 20 D för en dag eller en D70 för att verkligen bilda sig en uppfattning om grejorna ? Är det vanligt att fotobutiker ger den servicen ?

erfarenheter ? råd ? funderingar ? Kunksap ?

Tacksam för svar ..
mvh fredrik

Senast ändrad:
NEj, jag kan nog säga med stor säkerhet att inga vanliga fotobutiker har nån sådan tjänst.

Proffsbutiker som t.ex. YFO, har uthyrning, hurvida de har 20D och D70 som uthyrningsobjekt låter jag vara osagt, men jag tror bara de hyr ut värre modeller. Dessutom måste du ha firma för att hyra där.

Båda kamerorna är bra, men D70 bör nog jämföras med 350D. 20D är steget bättre.

Har du kollat med de vanliga uthyrningsfirmorna såsom Thorn etc? De kanske kan ta in den? Ännu bättre är nog om du frågar fotofirmorna själva.

När jag var på Scandinavian Photo i Mölndal och ville titta på A2 så hade de den inte inne p.g.a den var utlånad. Så chansen finns att de lånar/hyr ut den, iaf ett par timmar?

Thorn hyr ju inte ut grejjer för få dagar utan man binder sig för en längre period där.

Dock har Yfo och kameradoktorn uthyrninng av den.

Hade du bott i närheten av halland kanske jag kunde hjälp dig :)

Hmm... jag har för mig att man kan hyra t.ex en videokamera för någon dag eller så. Kan dock ha fel...

kanon ...

ja det e ju det .. firma finns så det problemet löser jag ... men frågan är ju just att få tag i dem, det är ju systemarna i form av d 20 d 350 d 70 KM7 som är intressanta. Det handlar mest om att ha kameran att tag så man hinner bilda sig en riktig uppfattning. butik i all ära...men det känns svårt att avgöra där...

tack för era tankar..jag skall forska mer på detta..

mvh fredrik

jag ställde samma fråga för ett år sen eller så. letade runt och ringde thorn bla. de sa att de hade bara enklare kameror (dvs kompakter) och inga DSLR alls.

satte även ut annons om att hyra, men fick inga svar.

För många många år sedan hade Canon en drive, där dom gratis lånade ut en ordentlig utrustning till olika fotoklubbar 1 vecka åt gången.

Det var bla en EOS 1, 200/2.8L, 400/4L ett shiftoptik mfl. Sammanlagde värdet låg på runt 80" har jag för mig.

Verkligen kul att få möjlighet att prova på gluggar man annars aldrig skulle ha råd att köpa. Gissar att Canon hoppades att några av klubbarna skulle bli så sugna att dom skulle köpa en eller annan lins.

Kolla med Canon, dom kanske planerar någon likande kampanj i framtiden?

Tack för kloka tackar och konkreta tips, har lite att arbeta vidare med nu.

tack skall ni ha

Mvh fredrik

Finns det verkligen ingen inom "FILM" som har och kan tänka sig låna ut? Tycker jag är lite lågt, man ställer ju upp för sina trevliga likasinnade.

Hej ..jag är rätt ny i film och har ännu inte varit på någon träff så jag går nog ganska okänd än så länge . Jag hoppas dock att någon av kameramodellerna dyker upp på en träff så småningom ...

mvh fredrik

vänd dig till en fotoklubb

Hejsan!

ett bra tips kan vara ett vända dig till en fotoklubb. Jag vet själv att det finns många som har olika kameror där.

ANNONS