ANNONS
Annons

Hyra färgkalibrator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petrush

Medlem
Har sökt runt, men inte hittat någon som hyr ut skärmkalibrator. Vet någon om det finns något sådant ställe i Uppsala/Sthlm?

Det verkar ju vara en typisk pryl som vore värt att hyra för att kalibrera upp skärmen, skärmen kan ju inte ändra sig så mycket att man måste kalibrera stup i kvarten?

MvH

Hej hej.

Jag vet inte om sånt där är lagligt. Du köper ju hårdvara tillsammans med mjukvara utvecklad för att kalibrera/profilera skärmen. Att sedan tjäna pengar på att hyra ut utrustningen borde ju sticka lite i ögonen på utvecklarna, eftersom du då måste installera mjukvaran på varje dator kalibreringen skall utföras, och de förlorar en potentiell kund.

Dock så kunde ett företag utveckla egen hård/mjukvara, för att sedan hyra ut. Men det vet jag inte om det finns i krokarna. En snabb googling ledde bara tillbaka till Fotosidan om en liknande tråd med nån som ville hyra en kalibrator... som då troligtvis inte är helt regelrätt.

Det är helt lagligt att låna ut.

Att du sedan får en peng till fikat som kompisen missade att köpa har ju ingen med att göra.

Det är också helt lagligt att vara 15 personer som köper ngt tillsamans.

Ärligt talat: Vem skall kolla det?

Min tolkning av trådskaparens fråga: Finns det någon som skapat en business av att hyra ut skärmkalibratorer och har det som levebröd? I så fall, vem/var?

Det tror jag inte är lagligt om man inte utvecklat hårdvara/mjukvara själv. Det finns mycket gratis programvara man får ladda ner och använda, under förutsättningar att man inte utnyttjar dem i kommersiellt syfte.

Att sen Pekka kommer hem till sin polare Perkele och smäcker fast sin spindel på skärmen i utbyte mot kaffepengar... det är ju en annan femma.

Varför skulle det vara olagligt? Är det olagligt att hyra ut en kamera? Är det olagligt att hyra ut en bil? Är det olagligt att vara ett gäng fotografer som köper objektiv, bildskärm, kalibrator etc tillsammans?

Ibland tycker jag att detta med upphovsrätt har kommit in på fel spår. Det är som att VI är till för tillverkarna, och inte tvärtom.

Varför skulle det vara olagligt? Är det olagligt att hyra ut en kamera? Är det olagligt att hyra ut en bil? Är det olagligt att vara ett gäng fotografer som köper objektiv, bildskärm, kalibrator etc tillsammans?

Ibland tycker jag att detta med upphovsrätt har kommit in på fel spår. Det är som att VI är till för tillverkarna, och inte tvärtom.

Du får t.ex. inte köpa en film och sedan hyra ut den tror mycket väl att "GamleTrashberg" har rätt. Det är rätt många saker du inte får hyra ut komerciellt. Att köpa tillsammans och låna ut är helt andra saker. Du får t.ex. köpa en film tillsammans med någon och sedan göra upp ett schema om vem som skall ha den när.

/Karl

Är en kalibrator en film? Och vissa får nyra ut filmer, dataspel etc, bara de har tillstånd. Biblioteket får till och med låna ut filmer och CD-skivor.

Om du får hyra ut en ljusmätare, så får du hyra ut en kalibrator. Jag tror inte att det finns några lagar som ett företag kan stödja sig på som gör det olagligt att hyra ut hårdvaran. Mjukvaran kan vara svårare.

Det verkar ju vara en typisk pryl som vore värt att hyra för att kalibrera upp skärmen, skärmen kan ju inte ändra sig så mycket att man måste kalibrera stup i kvarten?

Tyvärr är det så att skärmen ska kalibreras hyfsat ofta. Minst en gång i månaden, skulle jag säga. Oftare om man arbetar med kritiskt material. Så att hyra och greja verkar lite jobbigt. Å andra sidan kanske man kan vara ett gäng som delar på en kalibrator.

Det tror jag inte är lagligt om man inte utvecklat hårdvara/mjukvara själv. Det finns mycket gratis programvara man får ladda ner och använda, under förutsättningar att man inte utnyttjar dem i kommersiellt syfte.
Nej det tror inte jag heller.
Troligtvis kommer du på ngt sätt att få betala företaget efter ett avtal som görs upp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar