Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyra av scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinB

Aktiv medlem
I de engelska tidningarna har jag sett att man kan hyra filmscanners som t.ex. Imacon eller andra bra varianter. Man kan hyra dom över dagen eller sitta på uthyrarens ställe en timme eller två. Finns det något liknande i Sverige? Jag har nämligen inte bestämt mig för om jag ska köpa en scanner eller ej än och vill gärna testa på lite innan..

Bor du i Malmö-trakten kan du hyra en Imacon (oklart vlken modell) på plats hos YFO på Östra Förstadsgatan. Kostar 11:- minut och det blir kanonresultat. Bör finnas på YFO på andra orter också.

Tack för tipset Ulf! Jo, jag bor i Helsingborg så jag har inte så långt till Malmö. Har varit inne på YFO ett antal ggr och även handlat där. 11 kr/min är ju en del. Blir 660 kr i timmen och 330 kr i halvtimmen. Men det är klart, det är ju en Imacon! Den stora frågan då är ju hur snabbt den scannar? Är den långsam blir det ganska dyrt.
Kostnaden verkar iaf vara värt det, speciellt om de sitter med kalibrerade skärmar..

Martin,
det är förstås rätt att man blir väldigt intresserad av hur fort den scannar... jag kan inte ge dig några exakta uppgifter, ett lite vagt minne är att scanningen gick hyfsat fort även med 6x7. Dock tycker jag att det är lite småpilligt att lägga in diorna i avsedd ram. Dessutom är den kopplad till en Mac och jag är Windows-användare.

Tack igen Ulf! Har några frågor till. =)
Är scannern lättanvänd i övrigt? scannade du några 35mm neg? Har du någon aning om skärmen är kalibrerad?

MartinB skrev:
Tack igen Ulf! Har några frågor till. =)
Är scannern lättanvänd i övrigt? scannade du några 35mm neg? Har du någon aning om skärmen är kalibrerad?

Jag har scannat 6x7 och panorama 24x65, ej vanlig småbild. Panoramorna blev fullständigt underbara, beroende på Hasselblad XPan-ens otroliga upplösning OCH att scannern lyckades plocka ut detta. En print på 86x30 cm från en scanning hänger på min utställning på Stjärncafeet, Stortorget, Malmö (kvar vecka 38). Jag har svårt att tänka mig att det går att få det bättre än så här.
Personalen instruerade mig i början med några provscanningar och hjälpte sedan också till att bränna CD, tid som senare drogs av på notan. Och visst är hela rasket kalibrerat, allt stämde exakt när jag efteråt läste in det hemma.

Tackar återigen! Det här låter ju toppen!
Ska försöka ta mig ner i veckan och scanna lite. Skulle vara kul att se din utställning också om man har tid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar