ANNONS
Annons

Hyperfokalavstånd av kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

woofes

Aktiv medlem
En tanke som slagit mig är, borde det inte vara fullt möjligt för kameran att själv ställa in sig i hyperfokal fokus? Alltså så fotografen slipper använda sig av tabeller. Kameran vet ju brännvidd, bländare, oskärpecirkel och utifrån det kan den ju själv slå upp i tabell hur långt bort fokus skall ligga?

Eller är det något jag missat?
Jag tycker iaf att detta hade varit en finfin funktion :)

/Andreas

Du förutsätter att kameran har möjlighet att justera fokus till ett visst avstånd. Det är inte alls säkert att kameran vet detta då det absoluta avståndet inte är något som behövs för autofokus. Väldigt förenklat mäter AF storleken på fasfelet i fokuspunkten och översätter detta till en viss relativ justering i objektivet. Det absoluta avståndet är inte nödvändigt.

Monolta och Sony-objektiv rapporterar inställt avstånd till kameran endast om de är av D-typ (med 8 kontakter) men inte annars (med 5 kontakter). Överföringen av inställt avstånd används för blixtautomatik, inte för fokusering. Hur det är med andra fabrikat vet jag inte.

En tanke som slagit mig är, borde det inte vara fullt möjligt för kameran att själv ställa in sig i hyperfokal fokus? Alltså så fotografen slipper använda sig av tabeller. Kameran vet ju brännvidd, bländare, oskärpecirkel och utifrån det kan den ju själv slå upp i tabell hur långt bort fokus skall ligga?

Jag tycker iaf att detta hade varit en finfin funktion :)

/Andreas

Det finns kompaktkameror med den funktionen, bl.a. Ricohs GX-kameror.

(Digitala kompaktkameror har i och för sig så stort skärpedjup att "fokus" är en teoretisk funktion snarare än en praktisk.)

Anders

Monolta och Sony-objektiv rapporterar inställt avstånd till kameran endast om de är av D-typ (med 8 kontakter) men inte annars (med 5 kontakter). Överföringen av inställt avstånd används för blixtautomatik, inte för fokusering. Hur det är med andra fabrikat vet jag inte.

Även på Nikon står D för avståndsinformation, men hur precis den är vet jag inte. Så visst, borde vara en enkel mjukvarujustering egentligen, om man nu bryr sig om sådant (min tumregel är väl annars f/8 och ställ skärpan lite framför det viktigaste i bilden :)).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar