Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyperfocal distance för digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

mats77

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag använde mig mycket av hyperfocal distance med min 35mm systemkamera. Nu har jag en digital systemkamera (Pentax K10D med ett 16-45mm objektiv på).

Hur ska jag tänka vad gäller hyperfocal distance nu?

Efter att ha surfat runt en stund, ser det ut som Pentax K10D har ett coc=0,020. När jag sedan i formeln för hyperfocal distance räknar, ska jag använda den brännvidden som gäller för digitalt, d.v.s. 16-45mm i mitt fall? Alltså, jag ska inte "tänka om" brännvidden till analogt, eller? (Det är här jag blir förvirrad!)

Ex: H=(f*f)/(N*coc)=(16*16)/(5,6*0,020)=2285mm

där H = hyperfocal distance
f = brännvidd
N = bländare
coc = circle of confusion

Är detta rätt tänkt?

Tack på förhand!

/Mats
 
Brännvidden är ju en fysisk egenskap hos objektivet som inte ändras med vilken kamera man använder så jag kan inte se att du borde "räkna om" brännvidden.

Du har väl egentligen redan kompenserat för den mindre sensorn genom att välja en lagom stor coc. Om k10d hade haft 10MP på 36*24mm (fullformat) så skulle du fått välja en större coc.
 
makari skrev:
Brännvidden är ju en fysisk egenskap hos objektivet som inte ändras med vilken kamera man använder så jag kan inte se att du borde "räkna om" brännvidden.

Du har väl egentligen redan kompenserat för den mindre sensorn genom att välja en lagom stor coc. Om k10d hade haft 10MP på 36*24mm (fullformat) så skulle du fått välja en större coc.

Precis så här kände jag att det borde vara. Ville bara höra någon annans åsikt.

Tack för snabbt svar!

/Mats
 
Det svåra med 16-45-objektivet är att man vet inte hur man ska ställa fokus. Sätter man kameran på 20 mm, f/5,6 ska man enligt DOF Calc fokusera på 3,5 meter för att få skärpa från 1,75 meter till oändligheten. Men graderingen på fokusringen är 0,28, 0,6, 1, 2 och oändlighet bara en halv centimeter efter 2. Att hitta exakt 3,5 m är omöjligt, hur blir det om man ställer in fokusen för långt fram eller bak?
 
J.Paul skrev:
Det svåra med 16-45-objektivet är att man vet inte hur man ska ställa fokus. Sätter man kameran på 20 mm, f/5,6 ska man enligt DOF Calc fokusera på 3,5 meter för att få skärpa från 1,75 meter till oändligheten. Men graderingen på fokusringen är 0,28, 0,6, 1, 2 och oändlighet bara en halv centimeter efter 2. Att hitta exakt 3,5 m är omöjligt, hur blir det om man ställer in fokusen för långt fram eller bak?

Helt sant, lätt blir det inte... tyvärr... =(

För det finns väl inget sätt att elektroniskt se vart fokusen ligger på Pentax K10D i någon bra meny? =)
 
Senast ändrad:
fokus på 3,5 m

kör med autofokus på nåt som är 3,5 m ifrån kameran och slå över i manuel fkous när du har rätt fokusavstånd,

Borde väl funka lätt.

/Rille
 
Re: fokus på 3,5 m

rille77 skrev:
kör med autofokus på nåt som är 3,5 m ifrån kameran och slå över i manuel fkous när du har rätt fokusavstånd,

Borde väl funka lätt.

/Rille
Jo, det är en bra idé. Man måste bara mäta upp något så jag vet att det är 3,5 meter... Men gör jag det en gång kanske jag inte behöver göra det mer sedan.

Och förresten, det räknas väl från sensorn, inte frontlinsen?
 
Senast ändrad:
räknas från...

Ingen aning faktiskt, kanske någon annan kunnig person kan svara på.

Men om det nu är från sensorn och du mäter från frontlinsen så diffar det ju bara några centimeter.

Tror inte du märker skillnad eftersom skärpedjupet ändå är så pass stort.

Men det klart, exakt kunskap kan väl inte skada.

/Rille
 
Re: räknas från...

rille77 skrev:
Ingen aning faktiskt, kanske någon annan kunnig person kan svara på.

Men om det nu är från sensorn och du mäter från frontlinsen så diffar det ju bara några centimeter.

Tror inte du märker skillnad eftersom skärpedjupet ändå är så pass stort.

Men det klart, exakt kunskap kan väl inte skada.

/Rille

Det är väl alltid från sensorn/filmplanet man räknar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.