Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyperfocal 16mm med 1.3x (Mark II)

Produkter
(logga in för att koppla)

DaSilva

Medlem
Har läst ganska mycket om hyperfocal men inte testat så mycket i praktiken, men nu blir jag inte riktigt klok på detta, har testat en massa olika scrip/program som räknar ut hyperfocalen, men alla visar olika resultat.

vissa skriver att man inte skall räkna in brännvidssförlängning och andra inte ??


16mm * 1.3 = 20.8mm @ f16 = hyperfocal 1.08m
(CoC för 35mm)

Om jag räknar med samma värden fast med coc för sensor storleken för 1d får jag 0,9 meter

Har ingen vettig skärm att kontrollera skärpan på bilderna som jag testar med de olika värdena.

Undrar då om någon har någon lösning hur jag skall räkna fram detta, vet att CoC är lite luddigt.....


Soliga hälsningar

/Stefan
 
Nu ska jag ge mig på en gissning:

Vid ett givet avstånd borde inte skärpedjupet skilja det minsta eftersom allt som händer är att en mindre yta av bilden används. Som om man beskar en bild.

Men eftersom man ofta inte använder objektiven på samma sätt som på analogt. Man kör 50mm istället för 85mm som exempel - då ökar ju avståndet till motivet och skärpedjupet blir större.

Utifrån detta drar jag slutsatsen att om du ska ta landskapsbilder är skillnaden nästan noll men om du ska ta porträtt behöver du blända upp för att få lika kort skärpedjup som tidigare med längre brännvidd.

I din uträkning ser jag ingen faktor för avstånd till motivet. Skärpedjupet borde väl påverkas av fokuseringsavståndet?
 
Jag utgår ifrån att du ställer samma krav på bilderna oavsett storlek på sensorstorlek, d v s att du förstorar upp bilderna till samma storlek, betraktar dem från samma avstånd o s v.

Du kan räkna ut det på två sätt, antingen den verkliga brännvidden, det verkliga bländartalet och den verkliga oskärpehetscirkeln ELLER den småbildsekvivalenta brännvidden, det småbildsekvivalenta bländartalet och den småbildsekvivalenta oskärpehetscirkeln. Blanda absolut inte ihop verkliga och småbildsekvivalenta värden huller om buller, utan var konsekvent och håll fast vid det ena synsättet så blir det rätt.

Exempel 1, verkliga värden: 16 mm f/16 innebär att objektivets ingångspupill är 1 mm i diameter, om vi bestämmer oss för en oskärpehetscirkel på 0,02 mm så är ”hyperfokalavbildningsskalan” 0,02:1, (d v s 1:50). Hyperfokalavståndet blir då (om vi för enkelhets skull räknar från ingångspupillen och inte från filmplanet) 16 mm * 50 = 0,8 m

Exempel 2, småbildsekvivalenta värden: 20,8 mm f/20,8 (16 * 1,3 = 20,8) innebär att objektivets ingångspupill är 1 mm i diameter, om oskärpehetscirkeln är 0,026 mm (0,02 * 1,3 = 0,026) så är ”hyperfokalavbildningsskalan” 0,026:1, (d v s 1:38,5). Hyperfokalavståndet blir då (från ingångspupillen) 20,8 mm * 38,5 = 0,8 m.


froderberg skrev:
I din uträkning ser jag ingen faktor för avstånd till motivet. Skärpedjupet borde väl påverkas av fokuseringsavståndet?
Ställer man in kameran på oändligt får man skärpa från hyperfokalavståndet till oändligt (ställer man istället in objektivet på hyperfokalavståndet så får man skärpa från halva hyperfokalavståndet till oändligt). Den saknade avståndsinställningen finns alltså invävd i själva hyperfokalbegreppet.
 
Förlåt, det program jag har är för Pocket PC och heter DOF 1.0

Men frågan kvarstår, vad innebär Resolution: lines/mm ?
 
En orsak till olika resultat kan vara att man utgår från olika skärpekrav.

Skärpedjupet är alltid noll om "absolut" skärpa krävs.

Personligen ser jag det inte som att man med bländaren påverkar skärpedjupet utam snarare _graden av oskärpa_ i de områden som inte ligger i fokus.

Skärpedjupet är ju det område i djupled som avbildas med _acceptabel_ skärpa vilket inte är ett absolut begrepp.

Därför är inte heller hyperfokalavståndet vid en given bländare och brännvidd absolut, utan beroende av vad man menar med "acceptabel skärpa" dvs vilken storlek på oskärpecirkeln man accepterar.

Detta framgår iofs av "Pupillens", som alltid, eminenta utläggning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.