Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyllning till billig optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Som variation till allt L-prat och att allt annat är skit så måste jag ändå säga att det finns faktiskt helt ok i övrigt också, även om färgerna kanske inte har exakt samma "pling", men går ju att fixa till efteråt.

Jag testade igår på skoj min gamla 28-105/3.5-4.5 på min 5D Mk II. Normalt har jag 24-105L på den, men tänkte testa lite vackertväderfoto. Och vad säger man, världsklass, så himla bra blir det även med denna, fast jag vet att den är nedbländad och inte skulle vara lika bra på öppen glugg. Men ändå, kul, den är liten och nätt och perfekt när man inte orkar släpa. Samma sak tycker jag om min 24/2,8 och 35/2, låter nog bli att uppgradera till L-gluggarna, även om de är bättre.

Och faktiskt även med min kompis gamla Canon 75-300 II, Fantastiskt bra resultat upp till 200mm, sen går det utför, det erkännes.
 
28-105 är ett av de BRA 28-nånting-objektiven som Canon släppte, det finns ett par som inte är så upphetsande vad det gäller bildkvalitet också... :)

Men jag håller med dig till 100%, det finns många små guldkorn att hämta i den "vanliga" serien också. Faktum är att jag har sett betydligt fler "dåliga" L-objektiv än "vanliga" objektiv. Fler på service, fler med AF-problem, fler med dålig centrering och BARA L-objektiv med bländarproblem. :) Och detta är inte bara för att man är noggrannare med ett L-objektiv.

75-300 v.1 har jag dock inga trevliga erfarenheter av, mest då mekaniskt... Att hela sökarbilden flyttar sig ett bra antal grader i diagonal-led när AF byter håll är inte så förtroendeingivande... Tyder på väldigt stort glapp i fokuseringssnäckan. Har nog inte provat ett v.2.
 
jag återskaffade ett EF 28 f/2.8 nyligen och den åker ju åttor runt Sigman 18-50 f/2.8 och detta på en lite lätt plastigt "skitobjektiv".
 
Som variation till allt L-prat och att allt annat är skit så måste jag ändå säga att det finns faktiskt helt ok i övrigt också, även om färgerna kanske inte har exakt samma "pling", men går ju att fixa till efteråt.

Jag testade igår på skoj min gamla 28-105/3.5-4.5 på min 5D Mk II. Normalt har jag 24-105L på den, men tänkte testa lite vackertväderfoto. Och vad säger man, världsklass, så himla bra blir det även med denna, fast jag vet att den är nedbländad och inte skulle vara lika bra på öppen glugg. Men ändå, kul, den är liten och nätt och perfekt när man inte orkar släpa. Samma sak tycker jag om min 24/2,8 och 35/2, låter nog bli att uppgradera till L-gluggarna, även om de är bättre.

Och faktiskt även med min kompis gamla Canon 75-300 II, Fantastiskt bra resultat upp till 200mm, sen går det utför, det erkännes.

Kan bara hålla med Håkan, det finns en massa bra "äldre" optik utan L som är mer än OK till en FF.
Har precis sålt min 35/2,0 samt 85/1,8 då jag inte skulle uppgradera till en 5DMKII?!, men visst gjorde jag det och saknar nu dessa två gluggar mycket!
Samt min Canon 1,4x II converter, till mitt 70-200 då jag numera plåtar utan bränviddsförlängning.
Har också ett 28-105/3,5-4,5 som presterar mycket bra, och är kompakt/lätt att ha med på dagsturer.
 
Kan inte annat än att glädjas åt detta. Sålde nyligen mitt 24-70 f/2,8L och ersatte det med 28-105 f/3.5-4.5.

Detta berodde inte enbart på den stora prisskillnaden utan jag ville ha ett mindre smidigare objektiv, för stora bländare och höga krav på skärpa har jag kvar min 35 f/1,4L och min 135 f/2L. Jag har inte fått 28-105:an än, är dock beställd.
 
Som variation till allt L-prat och att allt annat är skit så måste jag ändå säga att det finns faktiskt helt ok i övrigt också, även om färgerna kanske inte har exakt samma "pling", men går ju att fixa till efteråt.

Jag testade igår på skoj min gamla 28-105/3.5-4.5 på min 5D Mk II. Normalt har jag 24-105L på den, men tänkte testa lite vackertväderfoto. Och vad säger man, världsklass, så himla bra blir det även med denna, fast jag vet att den är nedbländad och inte skulle vara lika bra på öppen glugg. Men ändå, kul, den är liten och nätt och perfekt när man inte orkar släpa. Samma sak tycker jag om min 24/2,8 och 35/2, låter nog bli att uppgradera till L-gluggarna, även om de är bättre.

Och faktiskt även med min kompis gamla Canon 75-300 II, Fantastiskt bra resultat upp till 200mm, sen går det utför, det erkännes.

Skönt med dig Håkan Bråkan som alltid är positiv, till skillnad mot de många pixelgranskare som finns här. Tror nog du skulle kunna få en engångskamera till att bli som du säger "snorskarp":)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.