Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyggligt billiga CF till Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Donovan

Medlem
Hej!
Tänkte köpa på mig lite minneskort utan att fullständigt spräcka kamerabudgeten.

Kingston Compact Flash 8GB Elite Pro (133x)
( http://www.webhallen.com/prod.php?id=90386 )

Med sina 225:-/st ligger ju ovanstående bra till som budgetval om man inte har lust att pynta nästan det tredubbla för SANDISK som verkar inneha någon sorts särställning som det bästa.
Nu är jag inte ute efter det bästa, utan det räcker med tillräckligt bra :)

Kommer att fota djurliv i Kenya så det lär väl bli en del sekvenstagningar. Tror ni att ovanstående fungerar, även om jag väljer att köra RAW+JPG?

Alla tips och synpunkter är välkomna!
 
Hej!
Tänkte köpa på mig lite minneskort utan att fullständigt spräcka kamerabudgeten.

Kingston Compact Flash 8GB Elite Pro (133x)
( http://www.webhallen.com/prod.php?id=90386 )

Med sina 225:-/st ligger ju ovanstående bra till som budgetval om man inte har lust att pynta nästan det tredubbla för SANDISK som verkar inneha någon sorts särställning som det bästa.
Nu är jag inte ute efter det bästa, utan det räcker med tillräckligt bra :)

Kommer att fota djurliv i Kenya så det lär väl bli en del sekvenstagningar. Tror ni att ovanstående fungerar, även om jag väljer att köra RAW+JPG?

Alla tips och synpunkter är välkomna!

Kingston eller andra märkes CF är bra. Och 8 GB för 225kr... Då kan man nästa tappa ett sådant kort utan att gråta för pengarna. Möjligen bilderna. Jag vet inte om Sandisk är så pass mycket bättre.. Då tål kanske en tvätt till i tvättmaskinen innan de går sönder :)
 
Ja precis, det är ju verkligen inte så farligt dyrt. De blir ju ännu billigare om man går upp i storlek, men det är ju surt om ett 32 gb blir korrupt.
 
Jag har kört Kingston både SD och nu CF och har inget att klaga på vare sig läs eller skrivhastighet. Schyssta kort till helt ok pris!
 
Kingston 8 gig köpt på webbhallen kan int bli bättre som vi säj i Norr!!!

Jag använder 2 st likadana minneskort inköpta på webhallen. Funkar riktigt bra och skrivhastigheten funkar aldeles utmärkt även för att filma i full HD med 5D MkII. Kameran har inte klagat än i alla fall. :)

Mvh
Fabian Rubensson
 
Ok alla, tack för hjälpen, det verkar ju inte vara så mycket att tveka på!
Jag tror det är första gången jag har gått från köptankar till köp på en förmiddag, vanligtvis så brukar det vara någon månad eller så... ;)
 
Tänkte köpa på mig lite minneskort utan att fullständigt spräcka kamerabudgeten.
Kingston Compact Flash 8GB Elite Pro (133x)
Kommer att fota djurliv i Kenya så det lär väl bli en del sekvenstagningar. Tror ni att ovanstående fungerar, även om jag väljer att köra RAW+JPG?
Enligt Galbraiths tester är t ex Sandisk Extreme III 8 gig ganska mycket snabbare än Kingston-kortet. Det kostar iofs ett par hundralappar mer, men i förhållande till vad resan kostar förmodar jag att det är marginellt.
 
Resan är i och för sig gratis (ska jobba som semi-volontär).
Jag har ett 2 gb sandisk extreme III i kameran nu, ska återkomma med rapport om huruvida jag känner mig begränsad av skrivhastigheter.
Hade jag haft mer pengar hade jag kanske gjort ett annat val, men, förhoppningsvis är detta fullt tillräckligt.
 
Resan är i och för sig gratis (ska jobba som semi-volontär).
Jag har ett 2 gb sandisk extreme III i kameran nu, ska återkomma med rapport om huruvida jag känner mig begränsad av skrivhastigheter.
Hade jag haft mer pengar hade jag kanske gjort ett annat val, men, förhoppningsvis är detta fullt tillräckligt.

Ett sådant kort kan du maxa kameran i seriebildstagning utan bekymmer.
Jag har ett precis sådant kort och det går som tåget. Man behöver rimligen inte snabbare till en 40D.
 
Ja, ett 2 gb sandisk extreme III ger (enligt Galbraiths tester) 10 MB/s, vilket är ganska nära maxhastighet på en 40D. Men det kort som egentligen diskuteras i den här tråden (Kingston CF 8GB 133x) ger "bara" 8 MB/s, vilket innebär att det blir ytterligare några sekunder man måste vänta utan att kunna ta bilder när buffertminnet är fullt.

Personligen skulle jag tycka det var värt ett par hundralappar att inte missa just de bilderna, men samtidigt förstår jag att man måste rätta mun efter massäck.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.