ANNONS
Annons

Hyffsad mikrofon sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

Numse

Aktiv medlem
Jag testade med en tråd i Canon-forumet och det kanske var en dum idé, för där var det dött som i graven, men jag behöver hjälp ganska omgående. Hoppas någon vänlig själ här kan upplysa mig i kaoset av mikrofoner.

Jag filmar till sjöss och behöver en mikrofon som tar bort blåst och motorljud i bästa möjliga mån, till ett schysst pris. Om det går med en riktad mic så är det såklart att föredra, för att slippa sladd eller en snordyr sladdlös mygga. Annars är det mygga med sladd som gäller.

Pris ska helst ligga på 500kr. Jag vet, det är lågt, och även här behöver jag åsikter. Kan det duga med den summan eller är det omöjligt att få till ljudkvaliteten till sjöss med en så billig mic?

All hjälp uppskattas.

Hehe, jo så klart. Men min tanke var att om du har en Iphone så skulle du kunna köra med samma lösning som jag valt. Dvs att spela in ljudet separat och synka efteråt. Min lösning heter Röde SmartLav (en myggmikrofon) och en app från Röde som heter Röde Rec som har massor av finesser. Miken kostar ca 400 tror jag och appen 45 om jag inte minns fel.

Fungerar klockrent med mycket bra ljudkvalitet!

Nu fick jag plötsligt se att den funkar på vissa Androidmodeller också. Om det är något för dig så finns mer info här:

http://www.smartlav.com

Oh, det var en lösning som jag inte tänkt på alls. Jag har en iPhone 4. Hur exporterar du ljudfilen, och vad blir det för format? Tror du att micen håller med en brötande motor i bakgrunden och nordanvind i ansiktet? :)

Jag skickar upp den till mitt Dropbox direkt inifrån appen . Det finns även möjlighet till Soundcloud, FTP, mail mm från appen. Ljudformat väljer du själv vid export. Wave, aiff, caf, mp3' aac flac m.fl.

Jag tror nog den skulle funka. Jag slängde upp ett litet klipp på YT där jag använder ljudet från denna kombo. (varning, jag är inget filmproffs). Ca 3.40 in i filmen ser du min Iphone och efter en stund nämner jag lite om denna ljudlösning. Då får du ett exempel på hur det låter.

http://m.youtube.com/watch?v=3dPaRFBKsiU

Kanonbra att jag fick se videon, men tyvärr så bekräftade den att det inte kommer fungera på sjön. Tänk 10 sekundmeter i den micken och en motor på det. Däremot gillar jag appen och hela tänket med att använda telefonen. Det måste gå att använda andra myggor till samma app?

Fler får gärna komma med förslag på mic.

Jo, kanske något. Men nu hade jag miken helt "naken" på utsidan av jackkragen. Det följer med ett litet skumgummiskydd ( hade glömt att ta med det) och sedan kan man ju pilla på en liten "deadkitten: om man vill.

Har haft den monterad inne i min MC-hjälm och pratat under färd och det låter rätt skapligt tycker jag. Det kommer en liten videosnutt med det också vad det lider. Men, i stort sett är jag ganska nöjd. Det är ju inte så mycket pengar det rör sig om.

Kanonbra att jag fick se videon, men tyvärr så bekräftade den att det inte kommer fungera på sjön. Tänk 10 sekundmeter i den micken och en motor på det. Däremot gillar jag appen och hela tänket med att använda telefonen. Det måste gå att använda andra myggor till samma app?

Fler får gärna komma med förslag på mic.

Den här micken är ju omnidirectional, den tar upp ljud runt om. Det kanske skulle passa bättre med en riktad mic för ditt behov.

Hmm, ja om skumgummiskyddet inte var på så är det ju inte en bra representation av hur micken egentligen presterar.

Angående riktad mic så tänker du på en som är monterad på kameran? Problemet är att jag inte har någon egen erfarenhet. Jag skulle behöva någon på forumet som säger precis vad jag behöver :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar