Annons

Huvudargument för vertikalgrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)
duckie skrev:
Hej,

Eftersom många gnäller om att det saknas vertikalgrepp till Nikon D70 undrar jag vilket huvudargumentet är för att använda ett sådant.

- Mer stabilitet
Saknar du det på din F80?
Är svaret nej så spelar det nog ingen roll.

Det är klart att om skall man stå en hel dag och plåta stående bilder så kan det vara bekvämt.

Sonnaren skrev:
Vertikalgreppet behövdes aldrig innan den nu rådande designtrenden där allt ser ut som en tvål gjorde sin entré för 5-6 år sedan.
Tittar man sig omkring så har det mesta samma form - mobiltelefoner, bilar flertalet hushållsapparater (dammsugare t.ex) ja och så kameror då.
Vertikalgreppet är väl i det närmaste nödvändigt numera eftersom designen är så taskig att risken att tappa kameran utan det är överhängande.
Men tro det eller ej: stående bilder har tagits med framgång utan vertikalgrepp i stort sett sedan kameran uppfanns.
Us

Behövdes eller behövdes? Man kan även plåta med en lådkamera eller varför inte en papperskamera om man vill anamma den spartanska stilen. Fördelen med "Vertikalgrepp" insåg man redan på sjuttiotalet -för 30 år sedan- när winders och motorer blev allt vanligare på småbildskameror. Alltså ingalunda nån ny uppfinning.

Vid sidan av motorfunktionen (som väl var viktigast då) gav greppen skön stadga till de pyttesmå kameror typ Olympus OM1 som blev allt vanligare vid den tiden. Förutom den förbättrade ergonomin- bjuder dagens grepp fotografen på dubbelt med pulver vilket inte är helt fel. Vill man vara diskret o agera "Inkognito" kan man ju plocka bort greppet precis som man kunde med winders. Det går på cirkus en minut och vips så har man det bästa från två världar! Ibland undrar jag om dom som är negativa till greppen nånsin själva har provat och jämfört skillnaden med o utan? JANNE

Sonnaren skrev:
Men tro det eller ej: stående bilder har tagits med framgång utan vertikalgrepp i stort sett sedan kameran uppfanns.
Us
I sanningens namn har jag alltid använt vertikalgrepp, eller motor, till mina gamla FM, F2 och F3 också:)

Jag har en D70 och enda fördelen med ett vertikalgrepp skulle vara att få en tyngre och stabilare kamera att hålla i.
Batterikapaciteten räcker gott och väl, det är väl bara att ha ett reservbatteri i fickan om man skulle behöva det.
/Göran

En nackdel till med vertikalgrepp är att jag inte skulle få ner kameran så platt på marken som jag ofta vill när jag fotar macro.

Men visst finns det fördelar med vertikalgrepp för dem som plåtar mycket stående bilder på frihand.

Undrar förresten hur vänsterhänta gör när dom fotar. Vilken kameratillverkare hittar marknaden för dom först? Att spegelvända en kamera måste ju vara lätt, det har ju biltillverkare gjort med sina bilar åt engelsmännen länge.

Åsikter om vertikalgrepp

Här kommer mina åsikter om vertikalgrepp:

1. Tycker vertikalgrepp är mycket bra då man tar stående bilder handhållet, speciellt med större teleobjektiv. Har själv ganska stora händer och tycker man får ett betydligt stabilare grepp om kameran.

2. Argumentet att man får längre batteritid, eftersom man kan ha två batterier förstår jag inte riktigt. Jag kan ju lika gärna ha ett extra batteri i fickan med mig. Fördelen med det är ju att det dessutom hålls varmt vid fotografering ute på vintern.

3. Eftersom jag nästan alltid använder stativ märkte jag att det blev mer ostabilt med ett fastskruvat vertikalgrepp än utan. Det är ju skillnad om greppet är integrerat som på tex Canon 1Ds. Nu blir ju skruven man drar åt v.greppet i kameran svagaste länken.

4. Som Jim H påpekade, i vertikalläge på stativ är det en nackdel med v.grepp eftersom tyngdpunkten på kameran kommer längre ut från kulledens centrum och medför större hävarm.

Men visst är det bra att ha ibland, och sen ser ju kameran "biffigare" ut vilket är viktigt för vissa.

/Stefan Isaksson

Med stora händer är det skönt med ett grepp som inte slutar mitt i handflatan. Till min gamla EOS 10 fanns ett extra grepp (GR10?) som tillbehör.

Det ger ett superskönt grepp vid horisontell fotografering, väger nästa ingenting, bygger (nästan) ingen höjd vid stativgängan och var dessutom billigt. Enda nackdelen är att kameran lutar betänkligt om man ställer den på ett bord eller en bergknalle för ett spontant självporträtt.

Skulle gärna hitta något liknande till kommande DSLR, men jag gissar att det inte finns i Canons produktlista längre(?).

Jag har bara haft batterigrepp på en kamera. Min gamla A1:a utrustades ganska snart med ett BP400 och när det väl kom på plats kom det aldrig därifrån.

Ni som fortfarande har A1 eller A2 bör ju vara medvetna om hur kameran är att hålla in utan batterigrepp. Det är inget vidare, jag har inte allt för stora händer och ändå hamnade lillfingret utanför. Batterigreppet gör dock mycket stor skillnad och man får ett mycket bra grepp med det på. På det kommer sen andra fördelar som bättre kapacitet + vertikalavtryck.

För min del är det faktum att det förbättrar greppet viktigast samt att det ger kameran en helt annan tyngd. Och tyngd ger i min mening stabilitet.

När jag köpte min D70 var jag lite orolig över greppet men det fungerade ganska bra. Med ett Sigma 18-50DC på D70n är stabilitet inte ett ord man gärna förknippar med kameran, den väger ingenting med ett sådant objektiv och det är inte så kul att fota med den. Med Nikons 24-120 AFS VR så får man ganska bra ballans i den.

Nu har jag precis sålt min D70 och bör få hem en D2H nu framåt tisdag. Det känns skönt att få ett större grepp nu plus lite tyngd i det hela. Med mitt Tokina AT-X 100-300mm F4 blev D70n ganska framtung och lite knepig på frihand. Hoppas att det skall ballansera sig lite bättre nu.

Kameran väger väl ca 1250g och objektivet ca 1760g så tyngdpunkten bör hamna bättre med D2Hn. Vikten hamnar då på ca 3kg, väldigt mycket tycker nog många. Men jag anser att med lite vikt i bagaget får man bättre stabilitet, i alla fall så länge man inte har veka armar för då kan ju efekten bli den motsatta.

Samma sak är det med vapen, jag är allergisk mot lätta vapen och skjuter inte bra med dem.

Undrar förresten hur vänsterhänta gör när dom fotar.

Som jag skrivit tidigare är faktiskt vertikalläget det som passar mig bäst med dagens kameradesign... särskilt som jag dessutom siktar med vänster öga. I övrigt brukar jag lämna stora feta fläckar på skärmen eftersom jag trycker näsan mot den, en del knappar hamnar också väldigt nära näsan. Så som jag håller kameran skulle jag endå använda den vanliga avtryckaren med ett vertikalgrep eftersom greppets avtryckare sitter vid lillfingret. Nedan en bild hur jag håller vertikalt.

Vilken kameratillverkare hittar marknaden för dom först?
Ja, det undrar jag också

3vlig helg

Anders

Bilagor

• vertikal.jpg
    vertikal.jpg
    46.5 KB · Visningar: 127
Greve Nickon skrev:
Detta gör att jag har svårt att lyfta händer och armar högt, vilket gör det svårt att ta bilder i stående format utan att få ont. Men med vertikalgreppet behöver jag inte lyfta högre än i liggande format.
Med reservation för att jag inte har någon erfarenhet av "moderna" kameror med stora horisontalgrepp, utan endast av kameror utan allt vad "grepp" heter, så vill jag påstå att man vid fotografering i stående format kan/bör hålla armarna lägre än vid liggande.

När jag fotar stående med min Minolta XD-7 har jag avtryckaren nedåt och använder tummen som avtryckarfinger, som hamnar automatiskt på avtryckaren. Överarmen stöder jag mot kroppen och får ett mycket bra stöd. Jag tvivlar på att det skulle bli stadigare med ett vertikalgrepp.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar