Jag har bara haft batterigrepp på en kamera. Min gamla A1:a utrustades ganska snart med ett BP400 och när det väl kom på plats kom det aldrig därifrån.
Ni som fortfarande har A1 eller A2 bör ju vara medvetna om hur kameran är att hålla in utan batterigrepp. Det är inget vidare, jag har inte allt för stora händer och ändå hamnade lillfingret utanför. Batterigreppet gör dock mycket stor skillnad och man får ett mycket bra grepp med det på. På det kommer sen andra fördelar som bättre kapacitet + vertikalavtryck.
För min del är det faktum att det förbättrar greppet viktigast samt att det ger kameran en helt annan tyngd. Och tyngd ger i min mening stabilitet.
När jag köpte min D70 var jag lite orolig över greppet men det fungerade ganska bra. Med ett Sigma 18-50DC på D70n är stabilitet inte ett ord man gärna förknippar med kameran, den väger ingenting med ett sådant objektiv och det är inte så kul att fota med den. Med Nikons 24-120 AFS VR så får man ganska bra ballans i den.
Nu har jag precis sålt min D70 och bör få hem en D2H nu framåt tisdag. Det känns skönt att få ett större grepp nu plus lite tyngd i det hela. Med mitt Tokina AT-X 100-300mm F4 blev D70n ganska framtung och lite knepig på frihand. Hoppas att det skall ballansera sig lite bättre nu.
Kameran väger väl ca 1250g och objektivet ca 1760g så tyngdpunkten bör hamna bättre med D2Hn. Vikten hamnar då på ca 3kg, väldigt mycket tycker nog många. Men jag anser att med lite vikt i bagaget får man bättre stabilitet, i alla fall så länge man inte har veka armar för då kan ju efekten bli den motsatta.
Samma sak är det med vapen, jag är allergisk mot lätta vapen och skjuter inte bra med dem.