ANNONS
Annons

hutlösa labbpriser, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

lenell

Aktiv medlem
Jag att och kollade upp lite prier på att göra kopior från negativ och digitala arkiv, och blev chockad. Jag bor i spanien men är på hemväg och tänkte det kunde va kul och kolla skillnanden. Film och kameror etc ligger på samma prisnivå. Några ex
inom parantes spanska priser
från cd tiff
24x30 175-212kr (4,7€)
40x50 290-540kr (9,3€)
från neg manuella kopior
18x24 145-280kr (4,6€)
30x40 215-480kr (10,3€)
Kollade även in papper och så fort det var någon skillnad t.ex warmtone så kostade det för ett paket 18x24 100ark 200kr mer än i orginl utförande och här är det samma pris. Undrar mest om det är någon annan som reagerat på dessa priser, vi är med i Eu och undrar om det är helt fri prissättning inom dessa områden. Finns det realistiska skäl till dessa prisskillnader...vet inte om detta passar i forumet men vi är ju konsumenter och ett intresse för billigre priser måste ju börja någonstans. Måste tilläggas att de spanska priserna gäller för riktiga proffslabb
ha det fint lenell

det ska vara euro får det inte till att funka, se bra ut på min dator men på forumet dyker det upp frågetecken

Vad kan man säga, det är ju riktigt stor skillnad faktiskt. Jag antar att det kan handla om högre löner i Sverige (högre priser på alla tjänster som involverar arbete), skatt, moms osv.

Jag gick in och fixade det till dig..

Hmmm funderar över hur du räknar för 4,7 € är inte 175:-, det är mer runt 45:-

En 20x30 kopia kostar runt 29:-

Men är det ett RIKTIGT proffslabb så är det skitbilligt...

Krelab i Helsingborg tar 465:- för första och sedan 120 st för nästkommande (30x40)... Dvs 585/2 = ca 290:- st.. Då ter sig 10,3€ (100:) riktigt billigt. Men det är under förutsättning att det är ett proffslabb

tjena Jeppe priserna i parantes är det spanska priset och det andra i kr är från proffslabbs prislista i sverige. Riktiga proffslabb är det kanske det bästa de har i spanien, har själv aldrig sett ngt liknande, som ger samma intryck och det blir grymt bra

Senast ändrad:
jag är med på att löner skatter och andra saker kan väga in men så stor skillnad är det inte mellan sverige och spanien, visst är det skillnad i löner men här gör 2 man ett en mans jobb i sverige så det borde gå på ett ut. Sen det här med papper hur kan ett postorder företag ta 467kr för ilford multigrade fiber och sedan 660 för samma papper i warmtone då det troligtvis är samma inköpspris.

hittade några länkar men en del verkar vara döda sådana ska kolla upp det nogare. En som jag hittade som är till ett proffslabb som många rekomenderar här nere men själv aldrig provat är
http://www.24x40.com
finns även på engelska
ska se om jag hittar mer under dagen

Dum fråga ...

En riktigt dum fråga men vad utmärker ett "RIKTIGT proffslabb"? Har själv provat Colourmailer, Fuijiflim och någon annan och känner inte igen priserna a la Krelab i ett tidigare inlägg.

ja för mig betyder det mkt med proffs labb och med det menar jag labb som har hård kvalitets kontroll och då dagligen kan uppdatera vätskor ect. vanliga snabblab kan inte den göra den kontrollen utan skickar istället provremsor till en central som kollar det och sen får de order om vad som ska göras,men det blir med ett par dagars fördröjning och det skiftar därmed i resultat gång till gång. Jag använder mig av ett och samma labb och då vet jag att det funkar och blir inte överraskad av några konstigheter. Men sen så med tanke på denna diskussion som jag drog igång, kan jag förstå att man i sverige letar efter andra alternativ med de priser som gäller där.

Okej Joakim.. då är jag med.. då ligger ju dina prisuppgifter i fas med mina...

Torbjörn: Ingen av de som du räknat upp kan räknas som proffslabb. Ett proffslabb arbetar med just din bild och genom direkt kontakt med fotografen så bestäms exakt hur den ska se ut på papper.. Hela deras kedja är intrimmad och du kan vara säker att den filen som du skickar från din dator kommer att se exakt likadan ut på pappret.. Därav prisskillnaden gentemot fuji,kodak osv...

Det ÄR billigt i Spanien, mycket tack vare skatter, fackföreningar (nej just det) och andra faktorer.

vad menar du med att mina priser ligger i fas med dina. Finns det så billiga proffslabb i sverige så är det en kanon nyhet eller förstår jag dig fel. Ja att det är billigt i spanien är en sak, men vilka marginaler har ett proffs labb i sverige känns som et tpar hundra procent, ok det är spill och sånt som ska bort men det här med marginaler kan ibland vara på tok för mkt(aldrig för företaget) tycker bara det ska vara befogat. Är det nån som har koll på det?
jag letar mest ett svar och kanske väcka en debatt om att vi kanske blir dragna vid näsan

Krelab i Helsingborg tar 465:- för första och sedan 120 st för nästkommande (30x40)... Dvs 585/2 = ca 290:- st.. Då ter sig 10,3€ (100:) riktigt billigt. Men det är under förutsättning att det är ett proffslabb

Var kanske lite otydlig (mitt mellannamn)

De andra priserna var hos en vanlig handlare med en frontiermaskin

Som tillägg kan sägas att samma proffslabb tar 30:- för en diaframkallning....Det är service det :)

30kr det är bra pris det, det är som här. Vad rundar mellan formatsframkallning in på för pris. här är det smma veva för allt en 70kr för 135/120 med kontaktkarta

I Helsingborg, ett lokalt proffslabb.. Har ingen postorderframkallning. Dessutom är det ett pris som gäller för de som fotograferar mycket..:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar