Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hus till 30d billigt , finns de?

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Hejsan!

Skall åka till thailand i vinter och är väldigt sugen på undervattensfoto. Min utrustning ser ut som så att jag har 30d och 300d kamera hus. 17-40L och snart ett Ef-s 60mm macro. Finns det något kamerahus som passar mig och som har ett hyffsat bra pris?

MVH Billy

Billigt och undervattensfotografi går inte att säga i samma mening.

De billigaste är påsarna från ewa-marine men de skulle jag inte säga är undervattenshus. Sen finns det hus från Nimar, Ikelite som kan vara mindre dyra alternativ. Jag själv har ett Ikelite till min 350D och det är jag nöjd med.

Nej jag insåg nästan att billigt och undervatten inte rimmar så bra.

Jag tror inte undervattenfoto kommer bli "min grej" men det vores super kul att kunna fota när jag snorklar runt i thailand.

Ska man kanske fundera på en påse ändå? om man snorklar lär man väl inte dyka mer än 5-10 meter?

Mvh Billy

Ska man kanske fundera på en påse ändå? om man snorklar lär man väl inte dyka mer än 5-10 meter?

Så tänkte jag o beställde en Ewa marine undervattens påse. Har inte hämtat ut den hos scandinavianphoto ännu så ngt resumé blir det tyvärr inte. Beställde en lite större modell. Där till och med 1D husen får plats själv amvänder jag en 400D med BG-E3 och ett 17-40 o en 580 EX.

Åk till ngn fotoaffär där du kan få hjälp så ska det nog ordna sig med ett överkomligt pris.

billyskate skrev:
Min utrustning ser ut som så att jag har 30d och 300d kamera hus. 17-40L och snart ett Ef-s 60mm macro. Finns det något kamerahus som passar mig och som har ett hyffsat bra pris?

Jag skulle istället köpa en digital kompakt med tillhörande dykhus. Tex Canon Digital Ixus 850 IS har bildstabilisering (kan vara bra under vattnet då man kanske inte är så stilla på hand) och har 28mm vidvinkel.
Kamera + dykhus ner till 40m för runt 5.000:-

Då har du också en perfekt smidig kombination att ha på stranden, utan att behöva vara rädd för sand och vatten.

Ha, nu fick du mig sugen. Ska visserligen bara till Mallis med familj i sommar, så ingen dykning den här gången. Men blir nog mycket fotografering på barnen på stranden och i vattnet, så nu beställde jag just ett dykhus till min Ixus 800IS...

Men a. Det är ju faktiskt den kombinationen jag har tänkt på ett tag alltså med en 850 iS. Kan ju kanske vara ett ganska bra komplement till en systemkamera vid andra tillfällen då man behöver en mindre kamera.

Ska jag avbeställa min dykpåse som kostar 3800 kr någonting å satsa på en 850 iS med dykhus. Skärmen som sökare under vattnet bör ju vara en klockren lösning eller?

Nu blev de lite klurigt. Har ju också hört många som dränkt sina kameror med Ewa-marin påsar.

Vad tycker ni?

Skulle nog säga, att har du tänkt att gå hela vägen, med externa blixtar, stort batteri till blixten på ryggen, kunna byta objektiv mm, satsa på Ewa Marine

Är det dock inte riktigt lika seriöst, och du vill ha en liten smidig kameran, med bra skärm som är lätt att se under vattnet, kör på en 850IS med hus istället.

Också en poäng att det alltid finns en risk med dränkt kamera. Själv dränkte jag en analog undervattenskamera för många år sedan, då ett hårstrå hamnat vid oringen, när jag skulle stänga kameran. Då känns det bättre att köpa en ny 850IS än en ny 30D...

En annan stor fördel med 850IS är att du också kan filma under vattnet om du vill. Den har dessutom bra filmkvalité med 480x640 i 30b/s. En bit från vanlig videokamera kvalitétsmässigt, men heelt ok ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar