Annons

Hur vill du se dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Tillhör själv den kategori som helst vill se bilden på papper (oavsett om den fotograferats digitalt eller analogt) och vill också helst göra bedömningen utifrån detta. Nu kan man ju invända att bilderna här på fotosidan bedöms och kommenteras som digitala filer på skärm och att det inte är något att diskutera men jag skulle ändå vilja höra hur man i allmänhet ser på detta? Min uppfattning är att skillnaderna mellan en bra och en dålig bild (tekniskt sett) blir mindre på skärm än om man ser bilderna på papper, kanske beroende på komprimering och storleksminskning? Vad tycker du?

För mig är papper alltid slutmålet. Att se en svartvit kopia med välfokuserat korn är underbart.

För att kunna njuta av en bild i både smått och stort samtidigt tycker jag att man måste ha bilden uppslagen över åtminstone en 21-tumsskärm med hög upplösning. Kopior kan vara ganska små men ändå ge helheten.

Graal skrev:
Min uppfattning är att skillnaderna mellan en bra och en dålig bild (tekniskt sett) blir mindre på skärm än om man ser bilderna på papper, kanske beroende på komprimering och storleksminskning? Vad tycker du?
Jag ser ofta mina bilder på papper, dagstidningspapper. Sämre kvalité än på skärm, alltså;-)

Dia projicerat (stavning?) på duk!

- Oslagbart!

Att sitta i ett mörkt rum och se på ett välkomponerat och perfekt exponerat dia, samtidigt som man hör projektorn. Det är det klart bästa!

fotohälsningar Jonas

Papper!

På matt papper!

Bildskärmen är aldrig slutstationen för mig - bara ett arbetsredskap.

Det förekommer även att jag konstruerar bildspel med syfte att visa bilder på TV. Jag gör det för att musiken kan addera en dimension eller understryka en känsla i bilderna.

Men det är först när de är utskrivna på matt papper, som jag är helt nöjd med dem!

mvh Janne

Helst ser jag mina bilder tryckta i djuptryck i dyrbara fotoböcker. Alternativt på konstmuseer eller bättre gallerier.
Men eftersom detta aldrig kommer att bli verklighet får jag nöja med att beterakta dem som papperskopior - eller diaprojektioner.
Us

Re: Re: Hur vill du se dina bilder?

Calle S skrev:
Jag ser ofta mina bilder på papper, dagstidningspapper. Sämre kvalité än på skärm, alltså;-)

Jo det är klart. Men min jämförelse syftade på utskrift eller kopierad i mörkrum/maskin.
Hälsn, Nils.

Ja dia är otvivelaktigt bäst på duk, där blir inte pappersbilden bättre det måste jag erkänna.

Sv/v ska vara perfekt kopierade på blankt papper hellst 30x24 eller 40x30. Tyvärr tar mina skålar bara 30x24 än så länge.
Färgdia är också trevligt.

Kopierade på fiberpapper, monterade med passpartoue och ram upphängda på en vägg.

Diabilden är projicerad med en bra apparat i ett mörkt rum på en duk som förmår visa nyanserna.

Digitalbilden är printad på fotopapper och monterad med passepartoue och ram upphäng på vägg.

Varför nöja sig med mindre?

ANNONS