Annons

Hur viktigt är ledtalet?

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Paul

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar över det här med ledtal om man ska köpa blixt. Jag vet att den räknas över i räckvidd och det där, det jag undrar är snarare vad kravet är om man ska köpa en.
Ska man fotografera folk, kanske vimmelfoto, en del snabba rörelser och, ja, lite generellt sådär, hur långt klarar man sig på en blixt med ledtalet 30? Det finns ju blixtar med ledtal 50 också, men har man verkligen behov av så mycket kräm?

Kan det vara så att en blixt med lägre ledtal går snabbare att ladda upp än en blixt med ett högre? Är en med lägre då att föredra om man tar många, snabba bilder?

/John

Du behöver inte en värsting i ledtal,men kom ihåg att kvalite också har att göra med hur snabbt blixten laddar om.Det finns inget mer irriterande än att vänta nån sekund på att "klar" signalen kommer..

Det är sant, det. Men det kan vara svårt att veta innan köp, tyvärr...

Förresten, om jag i framtiden skulle få för mig att vilja slå den i ett litet paraply någon gång bara för något halvkroppsporträtt, skulle den vara för svag för sådan användning?

J.Paul skrev:
Hej!

Jag funderar över det här med ledtal om man ska köpa blixt. Jag vet att den räknas över i räckvidd och det där, det jag undrar är snarare vad kravet är om man ska köpa en.
Ska man fotografera folk, kanske vimmelfoto, en del snabba rörelser och, ja, lite generellt sådär, hur långt klarar man sig på en blixt med ledtalet 30? Det finns ju blixtar med ledtal 50 också, men har man verkligen behov av så mycket kräm?

Kan det vara så att en blixt med lägre ledtal går snabbare att ladda upp än en blixt med ett högre? Är en med lägre då att föredra om man tar många, snabba bilder?

/John

Att jämföra ledtal mellan olika fabrikat kan vara lite lurigt, eftersom de ibland mäts efter olika parametrar. Kolla därför med vilken ljusvinkel ledtalet uppmätts.

Ah. Det kunde man ju ge sig tusan på.
Jag har spanat in Sigma EF-500. En blixt med ledtal 50 för runt 2000 kr verkar ju ganska biffigt för pengarna, men det råkar inte vara någon som vet om hur de egentligen är då?

EDIT: Det tog inte lång tid att ta reda på att Sigma tydligen mäter ledtal 50 på 105 millimeter. Pentax till exempel mäter sina blixtar på 50 millimeter.
Så det borde betyda att blixten inte behöver spridas lika mycket när man skjuter längre brännvidder.
Så, då kommer nästa krångliga fråga :) Finns det något sätt att räkna ut vad ledtal 50 @ 105 mm blir på 50 mm?

Senast ändrad:
Aha. Ja, Nikon gör det fortfarande, men Canon, de bovarna, de har börjat att räkna på 105 mm.

Om vi pratar om de moderna blixtarna innebär ett högt ledtal att du ofta kan avfyra flera blixtar mellan varje uppladdning - ju kraftigare aggregat desto fler blixtar. Förutsättningen är förstås att de används på "normalt" avstånd.
Vad gäller Sigman vill jag minnas att jag någon gång räknade ut att den har ledtal 36 räknat på Nikon-vis, d v s vid ISO 100 och 35 mm.
Jag har några sådana Sigmor på jobbet och jag tycker nog att de har uppfört sig riktigt bra.

/Thomas

Sitter också i tankarna om att köpa blixt.

Att köra med blixt är helt nytt för mig, men vill hellre köpa bra grejjer med en gång istället för uppgradera mig hela tiden.

Men jag undrar om det det finns någon större vits med att köpa canons svindyra blixtar, på vilket sätt är dom bättre än sigmas? funderar på samma blixt som är på disskution här i tråden (sigma 500).

Ska jag spara vidare mot canons nya 580 eller gå på sigmas alternativ? vad är skillnaden mellan dom? (förutom att canonen har lite mer i ledtal)

Någon som har erfarenhet av blixtarna?

Re: Re: Hur viktigt är ledtalet?

ThomasC skrev:
Att jämföra ledtal mellan olika fabrikat kan vara lite lurigt, eftersom de ibland mäts efter olika parametrar. Kolla därför med vilken ljusvinkel ledtalet uppmätts.
Just det - vinkel! Jag tror att samtliga nya blixtar använder APS-sensorns format när de anger bildvinkel med hjälp av brännvidd. I äldre specifikationer är det naturligtvis formatet 24x36mm som används.

henrikgbg skrev:

Att köra med blixt är helt nytt för mig, men vill hellre köpa bra grejjer med en gång istället för uppgradera mig hela tiden.

Men jag undrar om det det finns någon större vits med att köpa canons svindyra blixtar, på vilket sätt är dom bättre än sigmas? funderar på samma blixt som är på disskution här i tråden (sigma 500).

Ska jag spara vidare mot canons nya 580 eller gå på sigmas alternativ? vad är skillnaden mellan dom? (förutom att canonen har lite mer i ledtal)

Varför inte Canon 430 EX ? Jag har föregångaren 420 EX och den räcker långt (de har nästan samma ledtal, 420 har 42 medans 430 har 43). Jag studsar nästan jämt blixten i taket dessutom. Fördelen med canon blixtar på canonkameror är driftsäkerheten och att man är säker på att e-ttl och sånt funkar.

/ Erik

Så en 430 EX har ledtal 43 på 105 mm, så det blir väl kanske... runt 30 på 50 mm, kanske?
Det är i sådana fall lika mycket som Pentax lilla blixt, 360 FGZ. Den ska ha ledtal 30 på 50 mm och 36 på 80 mm. Och räcker det till, då kanske det är en sån jag ska satsa på istället för Sigma EF-500:an.

Fördelen med Pentaxbilxten är att den har trådlöst läge, men den går inte att vrida i sidled.
Sigman funkar inte trådlöst, men går att vrida i sidled och har lite högre ledtal.

henrikgbg skrev:

Jag har både en 580 och en Sigma 500 super, skrev en jämförelse under rercensioner, här är den...

Format...
580 är lite smidigare och lite snyggare.

Kvalitetskänsla...
Lite bättre hos Canon blixten

Handhavande...
Stor fördel Canon, har begripliga och lättskötta kontroller samt en användarinstruktion värd namnet. Allt detta i motsats till Sigma blixten som har krångliga små knappar och usel handbok.
Många av dom möjligheter som finns hos Sigma blixten har jag aldrig använt just för att det varit för krångligt att ställa in dom. På Canon blixten är det nästan intuitivt och med en snabb läsning av instruktionsboken kan man det sedan.

Exponering med E-TTL automatik...
Här skiljer det sig en del.
Jag gick runt och fotade ungarna med båda för att se om resultatet blev lika. Det blev det inte då Canon blixten konsekvent underexponerade bilderna. Använde utsnittsmätning och försökte mäta i ansiktet på dom, använde indirekt blixt eller bouncer. Sigman gav högre exponering genomgående och ibland för hög. Känns som jag får köra FEC +1 vid denna typ av foto med Canon blixten.

Features...
Ungefär samma men betydlig mer lättanvända med Canon blixten. Det enda Sigman saknar är den utdragbara vita skivan som ska ge en ljusglimt i ögat vid indirekt blixt.
Canon verkar dumt nog sakna möjligheten att agera optisk slav, den möjligheten finns på Sigman utan tillsatser.

Övrigt...
Det funkade att använda Sigman som ETTL slav tillsammans med 580 EX som master, provade mest på skoj. Det kan ju vara användbart ibland att använda båda. Till exempel i en stor lokal då jag kan ställa upp Sigman längre fram i lokalen och enkelt välja när den ska avfyras eller inte med den utmärkt lättskötta master/slave/normal omkopplaren på 580 EX.

Slutsats...
580 EX kommer att vara den blixt jag normalt använder och Sigman kommer att ligga i väskan som reserv. Någon enstaka gång kommer den kanske att sitta på mitt andrahus eller köras som slav.

Att köpa...
Kollade marknaden hos de mer kända handlarna och priserna varierade mellan 4995:- och 4495:-, billigast just nu var Scandinavian.
(Aktuellt i somras)

Re: Re: Re: Hur viktigt är ledtalet?

BengtJohnsson skrev:
Just det - vinkel! Jag tror att samtliga nya blixtar använder APS-sensorns format när de anger bildvinkel med hjälp av brännvidd. I äldre specifikationer är det naturligtvis formatet 24x36mm som används.

I Canons fall är det nog inte aps-sensorn som gäller. Deras blixtar kan ju användas på FF, 1,3x och 1,6x.....

Re: Re: Re: Re: Hur viktigt är ledtalet?

ThomasC skrev:
I Canons fall är det nog inte aps-sensorn som gäller. Deras blixtar kan ju användas på FF, 1,3x och 1,6x.....
Jo, jag gissar det tills motsatsen är bevisad.

Jag inbillar mig att kamerorna är tillräckligt smarta för att kommunicera bildvinkel och inte brännvidd. I annat fall slösar man ju bort en massa ljus "utanför bilden" med mindre sensorer.

Däremot misstänker jag STARKT att man i marknadsföringssyfte anger brännvidder för APS-sensor när man anger ledtal vid viss brännvidd och ISOtal. :)

J.Paul skrev:
Så en 430 EX har ledtal 43 på 105 mm, så det blir väl kanske... runt 30 på 50 mm, kanske?
Det är i sådana fall lika mycket som Pentax lilla blixt, 360 FGZ. Den ska ha ledtal 30 på 50 mm och 36 på 80 mm. Och räcker det till, då kanske det är en sån jag ska satsa på istället för Sigma EF-500:an.

Fördelen med Pentaxbilxten är att den har trådlöst läge, men den går inte att vrida i sidled.
Sigman funkar inte trådlöst, men går att vrida i sidled och har lite högre ledtal.
När du halverar brännvidden får du i runda slängar dubbla bildvinkeln och täcker då fyra gånger större yta.

"Fyra gånger" = "två steg"
Du behöver öppna upp två steg, alltså halvera bländartalet.

Ledtal = Avstånd * bländartal
Ledtal 21, alltså. Tyvärr.

Men ledtal beror på bildvinkel och ISO-tal, så kontrollera att ledtalen är angivna för samma ISO och samma sensorstorlek. Annars får du räkna mer...

Men... det låter lite groteskt mycket. I sådana fall blir det så här:

Sigma EF-500: ledtal 50 @ 105, alltså ca. 25 @ 50 mm?

Pentax 360 FGZ: ca ledtal 60 @ 105 mm, eftersom det är 30 @ 50 mm?

Canon 430 EX: ledtal 43 @ 105 mm, så om jag förstod dig rätt blir det ca. 21 på 50 mm.

Gjorde jag det? För i sådana fall ska den lilla Pentax-blixten vara väldigt stark. Men det kanske är någon annan faktor som inte stämmer.
http://www.pentax.co.uk/_uk/photo/p...as&gruppe=flashes&produkt=30333&id=uebersicht

ISO-talen ska vara desamma, men om det är exakt samma bildvinkel går inte att veta.

Jag ville bara infoga att jag har kört med METZ blixtar i flera år och de är sjukt bra och prisvärda. Dessutom har de utbytbara "skor" så man kan byte fot och VIPS så funkar de till en annan sorts kameramodell/fabrikat.

Jo, Metz-blixtarna är nog smarta med sina utbytbara skor, men särskilt prisvärda verkar de inte vara. Inte de billigare i alla fall.

ANNONS