henrikgbg skrev:
Sitter också i tankarna om att köpa blixt.
Att köra med blixt är helt nytt för mig, men vill hellre köpa bra grejjer med en gång istället för uppgradera mig hela tiden.
Men jag undrar om det det finns någon större vits med att köpa canons svindyra blixtar, på vilket sätt är dom bättre än sigmas? funderar på samma blixt som är på disskution här i tråden (sigma 500).
Ska jag spara vidare mot canons nya 580 eller gå på sigmas alternativ? vad är skillnaden mellan dom? (förutom att canonen har lite mer i ledtal)
Någon som har erfarenhet av blixtarna?
Jag har både en 580 och en Sigma 500 super, skrev en jämförelse under rercensioner, här är den...
Format...
580 är lite smidigare och lite snyggare.
Kvalitetskänsla...
Lite bättre hos Canon blixten
Handhavande...
Stor fördel Canon, har begripliga och lättskötta kontroller samt en användarinstruktion värd namnet. Allt detta i motsats till Sigma blixten som har krångliga små knappar och usel handbok.
Många av dom möjligheter som finns hos Sigma blixten har jag aldrig använt just för att det varit för krångligt att ställa in dom. På Canon blixten är det nästan intuitivt och med en snabb läsning av instruktionsboken kan man det sedan.
Exponering med E-TTL automatik...
Här skiljer det sig en del.
Jag gick runt och fotade ungarna med båda för att se om resultatet blev lika. Det blev det inte då Canon blixten konsekvent underexponerade bilderna. Använde utsnittsmätning och försökte mäta i ansiktet på dom, använde indirekt blixt eller bouncer. Sigman gav högre exponering genomgående och ibland för hög. Känns som jag får köra FEC +1 vid denna typ av foto med Canon blixten.
Features...
Ungefär samma men betydlig mer lättanvända med Canon blixten. Det enda Sigman saknar är den utdragbara vita skivan som ska ge en ljusglimt i ögat vid indirekt blixt.
Canon verkar dumt nog sakna möjligheten att agera optisk slav, den möjligheten finns på Sigman utan tillsatser.
Övrigt...
Det funkade att använda Sigman som ETTL slav tillsammans med 580 EX som master, provade mest på skoj. Det kan ju vara användbart ibland att använda båda. Till exempel i en stor lokal då jag kan ställa upp Sigman längre fram i lokalen och enkelt välja när den ska avfyras eller inte med den utmärkt lättskötta master/slave/normal omkopplaren på 580 EX.
Slutsats...
580 EX kommer att vara den blixt jag normalt använder och Sigman kommer att ligga i väskan som reserv. Någon enstaka gång kommer den kanske att sitta på mitt andrahus eller köras som slav.
Att köpa...
Kollade marknaden hos de mer kända handlarna och priserna varierade mellan 4995:- och 4495:-, billigast just nu var Scandinavian.
(Aktuellt i somras)