ANNONS
Annons

Hur vet man att kalibreringen av skärmen är korrekt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Lars och välkommen in i tråden :)

Jag har varit inne på din site tidigare och läst lite artiklar, men länken du skrev mig (tyvärr) inte riktigt det svar jag är ute efter. Dock dök andra frågor upp.

Du skriver att gammavärdet 2.2 flyter perfekt in i bakgrunden. Jag antar att du kollar i Photoshop då och inte i webbläsaren (eftersom den inte stödjer profiler)? Använder du Monitor RGB eller AdobeRGB eller vad när du betraktar din gamma22.gif? För själva kalibreringen och profileringen påverkar väl inte hur jag tolkar bilder i webbläsare?

Man kan väl säga så här:

Hur man kalibrerar tror jag att jag förstår. Man följer ju bara anvisningarna på skärmen. Det är mer om allting verkligen stämmer...

Jag kommer ladda upp två bilder som jag har frågetällningar. De kommer i de två efterföljande inläggen.

(En parantes till tråden. Lars, din site fungerar bra i Opera, men denna sida vill inte visas i Opera: http://www.ekdahl.org/kurs/SpyderColorvision/optical.htm Den fungerar dock i IE. Bara så att du vet.)

Här kommer första bilden:

Till vänster ser ni referensfärgen för gul. Till höger ser ni den färg som min kalibrator mätt upp. Det är ganska stor skillnad på färgerna enligt mig.

Mätvärdena som kalibratorn får används som grund för att beräkna/skapa en ICC-profil. Då undrar jag. I och med att det är så stor skillnad i färgerna, är det då fel, ELLER är det normalt med så stor diff och det är därför man skapar en profil som kompenserar det uppmätta värdet med referensvärdet?

Bilagor

• gul_vref_hmeasure.jpg
    gul_vref_hmeasure.jpg
    11.8 KB · Visningar: 416
Här kommer den andra bilden (jag vet inte om jag sparat riktigt rätt, eftersom RGB för referensrödfärgen inte riktigt stämmer, men man ser skillnaderna i alla fall...

Är det nomalt dessa färgskillnader efter att man har kalibrerat, eller är tanken att de ska vara lika?

De inställningar jag kalibrerat efter är:

White point: 6500K
Gamma: 2.2
Monitor CRT

Dessa värden lyckades jag få också. Dock så hamnade "luminance" på 67,8 Cd/m2, vilket jag förstår är ganska lågt.

Det kan ju också vara så att min monitor börjar bli trött... eller att det är något strul med kalibratorn....

Bilagor

• iccrefandmeasurevalues.jpg
    iccrefandmeasurevalues.jpg
    42.3 KB · Visningar: 417
Hur funkar den här mätningen, egentligen? Man visar ett färgmönster med givna RGB-värden på skärmen, och får tillbaka uppmätta RGB-värden för varje fält? I vilken RGB-rymd är dessa RGB-värden i så fall angivna?

ture skrev:
[...] och får tillbaka uppmätta RGB-värden för varje fält?
Nej, man får uppmätta XYZ-värden. Dessa konverterteras sedan till någon lämplig RGB-färgrymd.

Googlesökning på "CIE XYZ" gav denna länk. Allt om konvertering mellan olika färgrepresentationssystem (eller vad det nu kallas) hittar du här.

Jag har inte hittat tidningen, en del nummer ligger på annat ställe, men det bör ha varit nummer 3 2002.

Jag citerar från webbsidan om den broschyr där bilden finns tryckt för jämförelse med skärmbild:

Standarden beskrivs i en broschyr som medföljde nr 3/02 av Fotografisk tidskrift. Den kan fortfarande beställas från SFF. Kostnaden för broschyren är 145 kr inkl moms. Porto tillkommer.”

Alltså Daniel.

Du öppnar den digitala bild jag skickade till dig.
Du förhandsvisar med den profil jag skall skicka till dig.
Och jämför med den tryckta bild som finns i broschyren (och troligen i det numret av tidningen).
I ett bra betraktningsljus förstås...

Goldfish skrev:
...Dessa värden lyckades jag få också. Dock så hamnade "luminance" på 67,8 Cd/m2, vilket jag förstår är ganska lågt.

Det kan ju också vara så att min monitor börjar bli trött... eller att det är något strul med kalibratorn....

Spontant verkar det för mig som att ett skärmbyte vore lämpligt.

Kontrollera luminance med din kameras exponeringsmätare.
Jag har ingen siffra nu för vilket EV som motsvarar 67,8 Cd/m2 men minimum som du skall få ut av skärmen är 85 Cd/m2 vilket motsvarar 1/30 sekund och bländare 4 ungefär (med ISO100).

Man bör kunna få ut 100 Cd/m2 för seriöst bildarbete.

kaw skrev:
Nej, man får uppmätta XYZ-värden. Dessa konverterteras sedan till någon lämplig RGB-färgrymd.

Ok, men det Daniel visar är ju inte XYZ-värden utan en JPEG-fil med RGB-värden (eller vad som nu egentligen ligger i filen, jag får erkänna att jag har dålig koll på den interna representationen i JPEG:ar), så min fråga kvarstår: Hur ska de RGB-värdena tolkas? Är den vänstra delen av den gula bilden det som skrevs ner i framebuffern, och den högra delen det man får när man konverterar de uppmätta XYZ-värdena via montorprofilen man tagit fram tidigare, eller?

Mikael, I hear you loud and clear! =)

Då ska jag se till att beställa tidningen/broschyren/bilden bums och så väntar jag på profilen.

Vilken skärm rekommenderar du att man köper? Det är väl fortfarande bäst att satsa på CRT? LaCIE är rätt dyra, men jag har hört någon om att det finns en Mitsubishi-modell som är precis som LaCIE, men billigare. Vet någon vilken modell det är och vart man köper den till bäst pris?

Finns det andra skärm-modeller som ni rekommenderar?

Man tackar.

ture skrev:
Ok, men det Daniel visar är ju inte XYZ-värden utan en JPEG-fil med RGB-värden
Jo, en JPEG-fil innehåller RGB-värden och de ska tolkas enligt den RGB-modell (t ex Adobe RGB) de representerar, precis som jag skrev...

Jag vet inte riktigt om det är svaret på din fråga för jag har inte hängt med i övrigt i tråden. Såg bara att du skrev "uppmätta RGB-värden" och hade lust att flika in ett svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar