Annons

Hur vet man att exponeringen blir bra när man tar med intern blixt manuellt läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Nilsson

Ny medlem
Hur vet man att exponeringen blir bra när man tar med intern blixt manuellt läge?

Hejsan

när man tar med den interna blixten så känns det inte som om kameran kan mäta hur exponeringen blir när man tar med blixt, normalt sett får jag underexponera i kameran för att sen gör blixten så att exponeringen blir korrekt, lite svårt att förklara. Man borde kunna skicka iväg en förblixt som man ljusmäter på så att kameran vet hur exponeringen blir när blixten används.

Jag har en Canon 40 D

Hoppas ni förtår.

Jag använder själv nästan aldrig den inbyggda blixten (har ingen extern heller för den delen) men om jag förstått saken rätt skickar kameran alltid iväg en förblixt innan exponeringen.
Vanligtvis går det dock väldigt snabbt så ögat hinner inte uppfatta den. Enda gången man kan märka det är om man synkar på andra ridån och har lite längre slutartid.

Vet inte hur det funkar i 40D men i min 400D kan jag justera blixtexponeringen separat i menyn från -2 till +2. Blixten strävar alltid efter att exponera efter det värdet oavsett vilken tid eller bländare man ställer även i manuellt läge.

Hejsan

när man tar med den interna blixten så känns det inte som om kameran kan mäta hur exponeringen blir när man tar med blixt, normalt sett får jag underexponera i kameran för att sen gör blixten så att exponeringen blir korrekt, lite svårt att förklara. Man borde kunna skicka iväg en förblixt som man ljusmäter på så att kameran vet hur exponeringen blir när blixten används.

Jag har en Canon 40 D

Hoppas ni förtår.

Det gör kameran, men den gör det så kort tid före att du nästan inte hinner uppfatta det. Därför vet blixten på förhand hur mycket ljus den skall släppa ut för att exponeringen skall bli rätt. Allt inom rimliga gränsen förstås. Du kan ju inte ha en tid som är vare sig längre än vad normal exponering utan blixt blivit, eller snålare exponeringen än vad blixten orkar med att lysa upp.

Om du, med manuellt läge, menar att du helt kopplar förbi kamerans mätsystem så får du ställa bländare och tid manuellt. Det gör du genom trial and error eller genom att mäta upp ljuset med en ljusmätare. Ganska snart lär du dig ett bra utgångsvärde och genom att variera bländaren i första hand så får du det ljus du vill.

Ungefär samma svar som tidigare, men formulerat lite annorlunda:
"Vanliga" ljusmätningen och blixtljusmätningen är två olika system. Så när du ställer över eller underexponering i kameran (P T A eller M -läge) så gäller den inställningen bara det befintliga ljuset, inte blixtljuset (men blixtljuset kommer ändå att påverkas).

Säg att du har ställt in exponeirngen normalt (ingen över eller underexponering), då komme blixten att fyras med svag styrka, så kallad upplättningsblixt. Detta kan tex vara bra om exponeringen är ställd för ett porträtt och man vill lätta upp de mörka skuggorna under ögonen.

Men om du underexponerat bilden ett eller två steg, (tex för att himlen inte skall bli utfrätt vid ett utomhusporträtt) så kommer kameran att försöka öka blixtstyrkan så att huvudmotivet (är osäker på om det bara gäller centrala fokuspunkten eller alla) blir normalexponerat, alltså använda en kraftigare blixt än om bilden vore normalexponerad.

Men vill du påverka hur mycket blixten skall "fylla upp" för exponeringskompensationen så finsn det två metoder:
1.Blixtljusexponeringskompensation. På 40D har vänstra knappen på ovansidan (samma som du ställer ISO med) även funktionen blixtljusexponeringskompensation. Tryck på knappen och vrid lilla hjulet framtill så ökar/minskar du styrkan som blixtne fyller upp med.

2.I manuellt läge (M) så fungerar ljusmätningslåsknappen (stjärnan på baksidan) som blixtljusmätningslåsknapp. Rikta helt enkelt kameran motdet motiv du tycker skall bli normalexponerat av blixten oc htryck in knappen så skickas förblixten som mäter blixtljuet ut.

Så fungerar det och i många lägen fungerar det bra, men det finsn förstås alltid lägen då ett system kan komma till korta. Dessutom, den inbyggda blixten är ju inte jättestark, så det är inte alltid den klarar ett lysa upp en mörk scen.

Tack för era svar, jag skall försöka summera/kommentera samtliga era svar.
Jag provade ta ett kort med Bländarprioritet utan blixt och kameran valde 1/15 i slutartid, jag slog på blixten och kameran tog kortet igen med 1/15 och kortet blev överexponerat.
varför drar den inte iväg en förblixt, mäter ljuset och då justerar slutartiden till tex 1/70 för att få samma exponering som utan blixt?

Jag har koll på blixt justeringen +-2 för att manuellt justera hur mycket ljus blixten skall ge ifrån sig men det är ju manuellt.

Jag har även provat "snöflinge knappen" på M läge och tittat på exponerings hjälplinjen längst ner i sökaren.

Jag väljen en slutartid då linjen indikerar norm exponering, skjuter iväg en "snöflinga" men hjälplinjen visar ändå att jag har enormalexponering med samma slutartid som utan blixt.

Jag är med er i Teorin men jag får den inte att fungera i kameran...

Tack för era svar, jag skall försöka summera/kommentera samtliga era svar.
Jag provade ta ett kort med Bländarprioritet utan blixt och kameran valde 1/15 i slutartid, jag slog på blixten och kameran tog kortet igen med 1/15 och kortet blev överexponerat.
varför drar den inte iväg en förblixt, mäter ljuset och då justerar slutartiden till tex 1/70 för att få samma exponering som utan blixt?
I Av-läget borde det bli så att slutartiden förkortas när du aktiverar blixten men att bilden ändå blir korrekt exponerad. (I vissa lägen kan det vara så att slutartiden inte förkortas, jagvet inte vilka parametrar som påverkar). För att få bra kontroll under experimenten kan det vara bra att bara använda den centrala fokuseringspunkten (absolut inte låta kameran välja fokuspunkt själv, eftersom vald fokuspunkt påverkar ljusmätningen).

Jag har även provat "snöflinge knappen" på M läge och tittat på exponerings hjälplinjen längst ner i sökaren.

Jag väljen en slutartid då linjen indikerar norm exponering, skjuter iväg en "snöflinga" men hjälplinjen visar ändå att jag har enormalexponering med samma slutartid som utan blixt.

Detta är som det skall vara: I M-läget är det den bländare och slutartid du ställer in som gäller. Och "linjalen" visar endast hur dessa värden förhåller sig till normalexponeringen. Men, närdu skickar i väg förblixten (med snöflingeknappen) ås mäter du blixtljuset. Testa att först rikta mot en ljus yta och göra blixtljusmätningen. Ta sedan ett kort och då ser du att blixtne inte slagit speciellt hårt. Gör sedan samma sak mot en mörk yta och ta ett kort (samma motiv som tidigare) så ser du att blixten slagit kraftigare.

Jag är med er i Teorin men jag får den inte att fungera i kameran...

Hej

Jag använder cental fokuspunkt.

Så vad du säger är att snöflingan faktiskt mäter men påverkar inte värden som slutartid utan enbart ställer in styrkan på blixten?

//Fredrik

men varför får jag då en slutartid på 1/60 i Av både före och efter snöflingan?

Då borde slutartiden bli kortare efter snöflingan pga mer ljus...

Jag förstår delvis dina problem. 40D är lite inkensekvent i Av läge med blixt, men det är bara att köra M jämnt när du kör med blixt så det felfritt och kameran mäter inteb fel längre. Ställ bländare och exponering och ISO så att bilden utan blixt underexponeras minst 1.5-2 steg så missar inte blixtautomatiken. När man kör AV läge så kan man iofs ställa ner exopneringskompensationen 1.5 bländersteg och sedan låta blixten fylla i, men det blir instabilare. M läge om blixten står för huvuddelen av ljuset och för upplättningsblixt utomhus så fungerar Av utmärkt enligt mina erfarenheter iaf.

Nu har jag inte Canon längre så jag kan inte testa några värden.

"snöflingan" som du kallar det, är exponeringsLÅS / blixtexponeringsLÅS knappen.

I M-läget är den enbart blixtexponeringslås.

-Blixten skickar i normalfallet ut en förblixt som mäter blixtljuset strax före bilden tas, den mäter då blixtljuset som du komponerat bilden.

-Trycket du istället ner blixtexponeringslåsknappen så skickar blixten ut en förblixt just då istället (dvs långt innan du tar bilden) och väljer du att låsa blixtvärdet på en annan del än din slutgiltiga bildkomposition så kan blixtstyrkan vara annorlunda.

Förblixten mäter alltså blixtljuset och med *-knappen så låser du det till de värden som kameran kom fram till.

men varför får jag då en slutartid på 1/60 i Av både före och efter snöflingan?

Då borde slutartiden bli kortare efter snöflingan pga mer ljus...

I Av så sker mätningen av normal ljus och blixtljus som två skilda processer, Kameran mäter ju ljuset hela tiden och med snöflingan låser du det värde du har vid en viss punkt. Om blixten är på skickas dessutom en förblixt ut och kameran gör en blixtljusmätning och låser blixtexponeringen till värdet för punkten.

Så i Av-läget så påverkar blixten slutartiden när blixtne aktiveras (kameran blir benägen att välja lite kortare slutartid för at "släppa fram" en del av blixtljuset utan att överexponera bilden). Men den här skillnaden ser du när blixtne sätts på/stängs av, den hänger inte ihop med exponeringslåset (snöflingan).

Tyvärr låter det krångligare än det är när jag förklarar...

Jag har en 1000D och tycker det verkar fungera förvånansvärt bra med den inbyggda blixten, klart det blir inte världens trevligaste belysning men ändå. Förmodar att grundprincipen för hur det skall fungera inte skiljer sig nämnvärt från en 40D.

När jag använder Tv eller Av så blir det något mer exponerat än utan blixt (med samma tid och bländare) i lite mörkare situationer. Men befintligt ljus och blixtens ljus kommer oftast från olika håll och har olika karaktär. I dagsljus utomhus harmonierar blixtljuset bättre med befintligt ljus. Klart att automatiken inte klarar alla lägen, ibland måste den händige amatörfotografen ingripa i skeendet och visa vem som vet bäst.

På min 1000D så är det blixten som regleras i förhållande till gjorda inställningar i M, Av och Tv i P läget blir det automatiskt 1/60 och största bländare när det är ljusförhållanden som understiger detta i blixtläge. M är ju ett bra läge speciellt när det är garanterat lite längre exponeringstider, man kan ställa in valfri exponeringstid upp till 1/200 och valfri bländare och så avgör blixtens kapacitet om det räcker till. Med 1/200 på den inbyggda blixten blir ju räckvidden inte så stor, förstås beroende på bländare och ISO.

Så långt som till ”snöflingeknappen” i blixtläge har jag inte kommit i bruksanvisningen, fast jag tror kameratillverkaren vill mena att det är en liten solsymbol. :)

Tycker i det stora hela att regleringen av blixtljuset fungerar över förväntan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar