Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vanligt är det att EF-S 17-85 och liknande är trasigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gardell

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte ett EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM via Tradera för några veckor sedan. Säljaren påstod att det var fullt fungerande, vilket det dock inte visade sig vara. Bländaren gick inte att ändra (err01 i kameran) och autofokusen var väldigt orolig och obestämbar.

Efter lite Googlande visade det sig vara två relativt vanliga fel på denna modell. Bländarfelet beror sannolikt på en trasig flatkabel inuti objektivet och fokuseringsproblemet kallas tydligen focus hunting. Säljaren tog i alla fall till min förvåning tillbaka objektivet utan vidare diskussion.

Men bränt barn skyr elden. Är det någon som har koll på hur vanliga dessa fel är? Den här modellen börjar ju bli till åren, så jag vet inte om det är nåt som är värt att försöka få tag på igen. Kanske även vanligt på fler modeller? :unsure:

Tack på förhand. :)

Jag har och har haft några exemplar av 17-85 i 16år. Enda felen jag haft med dessa samt liknande konstruktioner har berott på slag och stötar mot den utskjutande fronlinsen. Det har inte alltid varit uppenbart att detta varit felet men framkommit senare. I ditt fall låter det som att det är något annat dock.

EF-S 17-85 och EF 24-105/4L IS har dessa fel med sladden.

Här finns några andra fel:

Bilagor

• Screenshot_20220531-135953.jpg
    Screenshot_20220531-135953.jpg
    387.9 KB · Visningar: 38
Mitt 17-85 fick fokusproblem för några år sedan. Köpte 17-55 istället.

Sålde det trasiga 17-85 på Tradera för ett år sedan, fick 475 kr.

Ja err01 är ju ett kommunikationsfel Köpte ett 17-40L begat för många år sedan som felet uppstod på med min dåvarande 6D o var lika sedan på på min 6d II
Läste på nätet om kabel/mattor som måste bytas o då blev objektivet förpassat till byrålådan Har sedan köpt objektiv (3 st) på Tradera som återlämnats för
"err 01" Men efter att min 6D II varit på CPS o fått nya "inälvor" efter en vatten -
skada så funkar mitt 17-40 klockrent!! Alltså måste det betyda att misskommunikationen kan sitta i huset (lika på två hus ??) Testa därför på ett annat hus innan du slänger det Elektronikens vägar äro outgrundliga

Jag har ett EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM. Det fungerar i alla fall precis som det ska, så alla går inte sönder.
Eller ja, det var länge sedan jag använde det, så nu vet jag inte säkert. Men det fungerade i alla fall för några år sedan.

Hej.
Vanligt och vanligt, jag har ett med den åkomman.
Köpte reservdelar på ebay, men det ligger i nån låda och skäms.
Kanske prövar nån gång.

Uppenbart så händer det mer än förväntat, däremot är det nog inte "vanligt".

Jag har ingen uppfattning om det är en förslitningsskada eller
nått sorts material eller tillverkningsfel.

//MW

Vet inte om kontakterna kunde varit smutsiga och orsakat kommunikationsproblem?

Man får betänka att dessa objektiv tillhör Canons mellansegment och det är mycket mekanik som måste funka - fokusmotor, bländarmotor och bildstabilisering. Komplexitet i ett enklare utförande medför sannolikt risk för att något av dem skall gå sönder. Det var nog på vissa sätt bättre förr med objektiv med enklare optisk konstruktion i metall och glas, manuell fokus och ingen IS. Det som gick sönder då var fjädern för blandaren (hos Canon idag är den elektromagnetisk).

Hej
Mitt 17-55-2,8 is hade err01 fel, skickade det till Canon för reparation kostade ca 1100:- fast pris . Nu fungerar det bra
Mvh Hasse

Hur vanligt det är med trasiga EF-S 17-85 är nog mycket svårt att ta reda på. Canon lär knappast dela med sig av reparationsstatistiken, och hur många som har gått sönder utan att ägaren har försökt få objektivet lagat är omöjligt att veta.

Senast ändrad:
Tack för alla svar! :D

Förstår att det är svårt att svara på generellt sett. Tanken var väl snarare om det är flera som hört talas om att den här modellen kan ha de här felen så bör det väl ändå vara relativt "utbrett", åtminstone så sett att risken finns. Och så verkar det ju vara. Sen huruvida det är vanligt procentuellt sett till alla exemplar som tillverkats är ju en annan sak.

Ja err01 är ju ett kommunikationsfel Köpte ett 17-40L begat för många år sedan som felet uppstod på med min dåvarande 6D o var lika sedan på på min 6d II
Läste på nätet om kabel/mattor som måste bytas o då blev objektivet förpassat till byrålådan Har sedan köpt objektiv (3 st) på Tradera som återlämnats för
"err 01" Men efter att min 6D II varit på CPS o fått nya "inälvor" efter en vatten -
skada så funkar mitt 17-40 klockrent!! Alltså måste det betyda att misskommunikationen kan sitta i huset (lika på två hus ??) Testa därför på ett annat hus innan du slänger det Elektronikens vägar äro outgrundliga
Känner till att err01 är ett sådant fel. Men jag testade på min gamla 350D också, men det var lika där. Om felet skulle sitta i kamerahuset borde det väl bli samma fel på alla objektiv, eller tänker jag fel?

Vet inte om kontakterna kunde varit smutsiga och orsakat kommunikationsproblem?

Man får betänka att dessa objektiv tillhör Canons mellansegment och det är mycket mekanik som måste funka - fokusmotor, bländarmotor och bildstabilisering. Komplexitet i ett enklare utförande medför sannolikt risk för att något av dem skall gå sönder. Det var nog på vissa sätt bättre förr med objektiv med enklare optisk konstruktion i metall och glas, manuell fokus och ingen IS. Det som gick sönder då var fjädern för blandaren (hos Canon idag är den elektromagnetisk).
Jag rengjorde kontakterna och det var samma fel med båda kamerahusen jag hade, så det bör inte varit det. Men visst är det som du säger. Särskilt 17-85 är väl en ganska gammal modell vid det här laget så de som finns på begagnatmarknaden kan ju ha hängt med xx antal år. Men det verkar ju som att just de här felen är vanligare på den här modellen än andra.

EF 24-105 mm f/4L IS USM nämns också. Det har jag ett som havererat. Men det är använt mer än mitt EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM.

Men enstaka fall skapar ingen statistik.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Ja så tänker jag också Det finns ingen logik i det hela ! Bara att konstatera att
felet började på min 6D o var lika sedan på min 6D II medans övriga objektiv fungerade Så det måste vara något vara något "elektroniskt" att det nu efter år i byrålådan funkar Testade tre objektiv köpta på Tradera före Alla Err01 Ett nytt EF40 STM Err01 ! Medans mitt EF300/4 L funkat hela tiden

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar