Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur väljer man skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael r

Medlem
Jag har en Fujitsu/Siemens Amilo med TFT-skärm. Det är en ok dator men jag tycker det är svårt med skärmen. Den ger konstiga färgeffekter och mönster (moaré?). Har gjort några förvirrande kommentarer på bilder p g a detta, men har efteråt haft möjlighet att titta på samma bilder på CRT-skärm, har då sett att de inte haft de störningar jag sett på min.
Finns det någon riktigt bra platt skärm eller måste man ha ett sådant där "åbäke" ;-) som CRT?
Vilka kan rekommenderas?
En annan fråga är om någon känner till om det är möjligt att ha två skärmar igång samtidigt med en Amilo. I så fall kunde man ju ha menyer o likn på TFT:n?
 
TFT-skärm är inget vidare för bildbehandling. Det är nog så att du måste stå ut med en CRT-klump.

Kontakta Fujitsu och fråga om din dator stödjer två skärmar. Om den gör det så är det ett bra alternativ att ha bilder på CRTn och menyer på TFTn.

Jag har läst att Sony gör de bästa CRT-skärmarna för bildbehandling men jag har ingen egen erfarenhet av det. För amatörer tror jag att det finns många olika skärmar att välja bland men man skall nog se upp med de billigare exemplaren.
 
Jag bytte mina två 17" crt-skärmar, en Hyundai och en Sony mot två Samsung 172x. Snyggare och smidigare, lägenheten blev plötsligt fem kvadratmeter större:)
Bildkvalitén är mycket bra, knivskarpa och ingen moaré. Betraktningsvinkeln är helt ok. Dessutom är skärmytan större än på mina gamla skärmar.
 
TFT inget vidare.

Hej!

Har själv provat att jobba med en TFT skärm vid bildbehandling. Värre fälla finns inte.

En stor nackdel är tex vitbalansen på tft-skärmar.

Har du exempelvis plåtat något mot vit bakrund så kan det vita se klockrent ut på en tft, men kikar du sedan på bilden på crt så är kan du se om det vita är grått exempelvis.

TFT skärmar ser du inte de exakta färgerna med andra ord, de ljusar upp bildernaa väldigt mycket.

Så CRT är att föredra framför TFT.
 
Re: TFT inget vidare.

tonykollberg skrev:
Har själv provat att jobba med en TFT skärm vid bildbehandling. Värre fälla finns inte.

En stor nackdel är tex vitbalansen på tft-skärmar.

Har du exempelvis plåtat något mot vit bakrund så kan det vita se klockrent ut på en tft, men kikar du sedan på bilden på crt så är kan du se om det vita är grått exempelvis.

TFT skärmar ser du inte de exakta färgerna med andra ord, de ljusar upp bildernaa väldigt mycket.

Så CRT är att föredra framför TFT.
Hade du kalibrerat skärmen? Vad var det för skärm?
Mina tft-skärmar stämmer perfekt efter vårt tidningstryck, så det beror nog på vilken skärm man använder.
Vitbalansen är inga problem, den går att justera. Det går att kalibrera även tft.
Det finns en del sunkiga tft, men väljer man med omsorg är det inga problem. Kolla Mac som ju är väldigt inriktad på den grafiska marknaden, de har ju bara tft-skärmar numera.
Och ska man vara riktigt petig är det Spindel-kalibrering, hålla koll på sina färgprofiler och byta ut sin crt typ var fjärde år eftersom de slits som gäller...:)
 
Ja, det är nog faktiskt så att man får börja revidera uppfattningen att TFT inte duger för bildbehandling. För t o m bland de billiga TFT-skärmarna börjar det nu komma en och annan som är helt ok även för bildbehandling.
 
TFT..

Hej!

Har faktiskt inte koll på vilket märke just den TFT skärmen hade.

Jag tycker man kan jämföra det med när man kollar på en bild man tagit med en digitalkamera. Om man kikar på bilden i kamerans LCD så ser den alltid bra ut, men tittar man sedan på en vanlig CRT så ser man detaljerna bättre.

Men som sagt det finns både pissiga TFT och bra TFT, lika så bra CRT och dåliga CRT.

Har ni någon bra TFT att rekommendera så tipsa gärna. Skulle helst villja spara lite plats på bordet jag med, samt lite mindre strålining. CRT:er känns som microvågsugnar i jämförelse med TFT.

/Tony
 
Hmm...vilka är det som tagit fram en TFT för bildbehandling...kommer inte ihåg. Såg någon recension i Mikrodatorn där den fick väldigt bra betyg.

Nackdelen med TFT är oftast att dom inte går att ställa in lika bra som CRT - men det där börjar ändras.
 
Hejsan

Ja rekomenderar en Samusung !! Har själv en Samsung Syncmaster 959 NF 19" och en Syncmaster 957 P 19" Den förste har flat ruta då får du mindre spegeleffekter .. Kolla gärna detta formum åxå.. Där snackas det mycket om datorer.. http://www.nordichardware.se/
 
Freddie skrev:
Hmm...vilka är det som tagit fram en TFT för bildbehandling...kommer inte ihåg. Såg någon recension i Mikrodatorn där den fick väldigt bra betyg.

Nackdelen med TFT är oftast att dom inte går att ställa in lika bra som CRT - men det där börjar ändras.

EIZO gör skärmar för grafiska marknaden
 
Tack för all response! Det är ett lite knepigt kapitel det där med skärmar tydligen.
Under tiden har jag hittat var man kan kallibrera min skärm och lyckats få den mycket bättre i a f. Går in via kontrollpanelen på Egenskaper för bildskärm, inställningar, avancerat och fliken S3 Gamma Plus - verkställ - OK. Hoppas det ligger kvar med dessa inställningar nu bara. Gjorde en justering igår kväll men när jag startade upp idag var det den gamla inställningen igen...
 
ros-ka skrev:
EIZO gör skärmar för grafiska marknaden
Mig veterligen finns det bara ett fåtal tillverkare av själva tft-skärmen. Sedan utvecklar andra företag egen mjukvara och design.
Samsung gör fina skärmar. Jag kör två stycken 172x.
 
Michael r skrev:
Hoppas det ligger kvar med dessa inställningar nu bara. Gjorde en justering igår kväll men när jag startade upp idag var det den gamla inställningen igen...
Är du inne och gräver i grafikkortets inställningar måste du slänga Adobe Gamma som ligger i Autostart.
 
Eizo är fortfarande bäst men de andra kommer starkt.

En del anser nu att TFT är ett bättre val för grafisk produktion.

Jag skall nog köpa ny skärm innan nyår och det blir då en Eizo.
 
Hej Calle,
Hur kalibrerar du dina Samsung skärmar.
Jag har idag en Sider med Optical för TFT-skärmar. Räcker det??

..och var köpte du dina skärmar och till vilket pris?

Många frågor... hoppas du har tid att svara.

// Conny ( som oxå är på G att byta skärm)
 
connyM skrev:Hur kalibrerar du dina Samsung skärmar.
Jag har idag en Sider med Optical för TFT-skärmar. Räcker det??
Inte en aning, jag har aldrig använt den. Jag ställer färgnivåer i Matrox egna kurvor, en basic och enkel kalibrering, och använder mig av samma profil i P-shop som tidningen.


..och var köpte du dina skärmar och till vilket pris?
Jag köpte dem i en butik i stan. Ville inte beställa på nätet eftersom jag vill se att de funkar innan. Och det var tur, den ena hade en ljus rand som gick utmed botten, och den andra hade ett par döda pixlar. Mina nuvarande skärmar är perfekta, dock.
Minns inte vad jag gav, runt 6000:- styck, tror jag. Dustin tar 5243 inkl. moms för dem.
 
connyM skrev:
..vilket Matrox kort använder, har själv ett äldre G400, tror jag det heter.
// Conny
Jag har två Matroxkort; ett G400 och ett Millenium. Funderar på att byta till ett Pharelia. Mina skärmar har dvi-utgång, så man slipper den analoga signalen. Mig veterligen är det bara Matrox som kan köra dubbla skärmar på dvi.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.