Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur väl står sig D70s?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin S

Medlem
SÅ var det dags att köpa kamera igen, och systemkamerorna är lite fler idag än när jag senast köpte (D50).
D80 ligger bra till men känns dyr med tanke på att det ryktas om uppföljare till den.
En titt på beg-marknaden visar att D70s säljs väldigt billigt nu, hur väl står den sig jämfört med en D80? Och vad ska man betala för en D70s?
Har sett priser runt 3000.

mvh
Martin
 
Martin S skrev:
SÅ var det dags att köpa kamera igen, och systemkamerorna är lite fler idag än när jag senast köpte (D50).
D80 ligger bra till men känns dyr med tanke på att det ryktas om uppföljare till den.
En titt på beg-marknaden visar att D70s säljs väldigt billigt nu, hur väl står den sig jämfört med en D80? Och vad ska man betala för en D70s?
Har sett priser runt 3000.

mvh
Martin

Om du kan med ett lite högre pris än 3000kr så ligger en D80 bättre till på alla plan. D70s är på inget sätt dålig, men den är en aning från sprungen av tiden. Fast det står väl mellan dem. Om du hittar en D100 så är det också ett alternativ. Kankse mer glömd men rätt okej har jag fått för mig.... Nu får jag Nikon folk på mig... Jag har ett C inpräglat i pannan. Trots det så gillar jag Nikon på vissa sätt.
 
Jag har egentligen inga probelm att köpa en D80 , men vill ju inte betala mer än man behöver.
eftersom D70s säljs så billigt nu så vill jag höra mig för. Jag har ju varit nöjd med D50 , så en D70 kanske duger...fasen att det ska va så svårt at välja jämt ;-)

Är ju inte helt låst på Nikon heller iofs, även om jag föredrar deras kameror. Vad har du/ni att säga om beg Canon?

Tack för svaret Roger...

Martin
 
D80 är en betydligt bättre kamera som ger bättre resultat både i RAW och JPEG. Glöm inte bort D40X som också rent bildmässigt är en mycket bra kamera. D50 är också en modell som jag tror ger bättre rsultat än D70s, framför allt i JPEG där den förfogar över en modernare och bättre uppräkning.
 
paul innergård skrev:
D80 är en betydligt bättre kamera som ger bättre resultat både i RAW och JPEG. Glöm inte bort D40X som också rent bildmässigt är en mycket bra kamera. D50 är också en modell som jag tror ger bättre rsultat än D70s, framför allt i JPEG där den förfogar över en modernare och bättre uppräkning.

D40x och även nya D60 är intressanta alternativ rent bildmässigt men jag klarar inte av känslan i dom små husen bara. För kort grepp och för få direktval...men tack för svaret
 
Martin S skrev:
D40x och även nya D60 är intressanta alternativ rent bildmässigt men jag klarar inte av känslan i dom små husen bara. För kort grepp och för få direktval...men tack för svaret
Då återstår enligt mig endast D80. Visst är D70s en kompetent kamera men den är rätt o slätt sämre än en D80. Personligen upplever jag skillnaderna mellan 6 mp och 10 mp som betydande. Kanske inte i obeskuret tillstånd även om detaljupplösning är sämre med 6 mp. Skillnaden framgår rätt tydligt då man behöver efterbeskära bilden. Lägsta acceptabla antal pixlar för mig är ca 8 mp. Mindre än så tycker jag begränsar efterarbetet i för hög utsträckning.
 
En begagnad D200 eller beg D80

Det är många som säljer sina D200'or nu när dem byter upp sig till 300. Själv byter jag inte förän Nikon får fram en överkomlig FullFrame-modell. Min D1H gör oftast det jag förväntar den, och gör den det inte så beror det på mig.
 
Martin S skrev:
Jag har egentligen inga probelm att köpa en D80 , men vill ju inte betala mer än man behöver.
Med tanke på att en ny D80 inte kostar mer än ungefär 7500 kr borde det inte vara så svårt att få tag på ett lätt begagnat hus för under 5000 kr.

Eller så kan man köpa huset på postorder från Storbritannien för strax under 6000. Nytt.
 
Hej!

Jag tänkte låna denna tråd och bara fråga om någon vet om en Nikon D70 har 10-pin koppling?

Tacksam för svar.

/Björn
 
Att byta från D50 till D70 är totalt meningslöst.

Jag har precis bytt från D50 till D80 och skillnaden är inte stor.
Känns mest som jag har mera möjligheter o inställningar. Bildkvalitet är ganska lika om man bara tittar på dem i datorn.
 
Rickard.v skrev:
Att byta från D50 till D70 är totalt meningslöst.

Jag har precis bytt från D50 till D80 och skillnaden är inte stor.
Känns mest som jag har mera möjligheter o inställningar. Bildkvalitet är ganska lika om man bara tittar på dem i datorn.
Nu vet inet jag om du fotar i JPEG eller RAW. Men bägge de husen har betydligt bättre JPEG-uppräkning än vad D70/D70s har. Jag vidhåller dock att 10 mp ger bättre möjligheter i efterarbetet än vad 6 mp gör. D80 har också bättre brusnivåer än både D50 och D70s.
 
Satsa på en D 80

Jag har just bytt upp mig från en D 40 till D 80.
Är fortfarande nybörjare men kände att jag behärskade grunderna och ville gå ett steg högre.
Köpte D 80 med kit objektivet 18-135mm. Är super nöjd.Är inte rädd för att en uppföljare till D80 kommer snart. Med ett D80 kamerahus som grund tror jag man står sig väldigt många år framåt.
Köpte den på kampanj på cyberphoto inkl batterigrepp (vilket är super om man har stora händer som jag. underlättar även vid poträttbilder då du har extra knappar på greppet.)
kameraväska, en bok och dvd från mattias klum.
Lycka till i ditt val
/Bobbyfuller
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.