Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur vädertålig är en s90/g9?

Produkter
(logga in för att koppla)
hej!

Behöver en ny kamera till min nästa resa. Reser länge och ganska "tufft" Min lilla packning får ta mycket stryk.
Har tidigare använt en tålig olympus 720sw och en Minolta lång zoom. Minoltan gick sönder fort pga damm vatten och stötar. olympusen ser ut som en bucklig öl-burk, repad och ful men funkade hela resan! vilket är huvudsaken.
Men olympus kameran ger skitdåliga bilder.


Har känt lite på canon g9 och den känns ju mycket kraftig! Är den det också? Tål den lite tuffa tag? Tål den tex lite regn?
Bildkvaliteten är helt kanon enligt mig.

Storleken på s90 är ju lockande, känns lite enklare än g9:an.
Gillar att kunna ta med mig kameran överallt.

Jag vet inte mycket om varkan foto eller kameror, tycker bara att det är kul att ta bilder.

vet att dessa inte tål så mycket som tex en Olympus SW men...
Är dessa kameror kända för att vara starka och tåliga?
Kanske finns det bra vattentäta väskor att köpa? Eller tom skal? ett uv-hus är för stort och klumpigt.

Blev långt det här, hoppas nån har tid att läsa.
 
Jag har en G9 och de har fått utstå en del utan att knota.
Det finns de som påstår att de fått damm på sensorn som kommit in via objektivet som ju åker in som på de flesta kompaktkameror.
Eftersom man inte kan lossa objektivet som på en dSLR och göra rent blir man tvungen till en större operation om man skall rädda patienten. Förmodligen kan fukt komma in samma väg om objektivet är blött när man stänger av.
Så stoppa gärna kameran i någon typ av påse eller fodral om den skall ligga i ryggsäcken eller fickan. Torka gärna av objektivet innan du stänger av om det är blött.
Jag har inte alltid levt själv som jag lär och kameran visar ännu inga tecken på att må dåligt.
 
Tack Flash Gordon precis vad jag ville höra, många är så spuperförsiktiga med sina grejer som man vet inte hur mycket dom tål.

Problem med damm som kommer in genom objektivet är väll som sagt inte vanligare på dessa kameror än nån annan?

det snurrar en massa ideer i huvedet nu. funderar på att bygga ett smidigt hus, likt ett uv-hus fast simplare. behöver bara tåla regn, och lite stötar. En lucka för objektivet som öppnas manuelt och bara on/off och avtryckarknapp.

Ganska mycket jobb så det lutar åt en enklare modell, en typ av hård väska eller skal. På kamerans ena gavel monteras ett lock med gummipackning sen stoppar man helt enkelt in kammaren med locket i skalet som sluter tätt, och den är säker mot vattan damm och lite stötar.
Ska prova lite olika plaster i fräsmaskinen.

Mina kameror tar mest stryk i ficken eller väskan. Olympusen får följa med vid snorkling, skidåkning osv..
 
Det finns ju hyggliga kompakter som är vattentätade. Varför inte köpa en sådan?

Tack Flash Gordon precis vad jag ville höra, många är så spuperförsiktiga med sina grejer som man vet inte hur mycket dom tål.

Problem med damm som kommer in genom objektivet är väll som sagt inte vanligare på dessa kameror än nån annan?

det snurrar en massa ideer i huvedet nu. funderar på att bygga ett smidigt hus, likt ett uv-hus fast simplare. behöver bara tåla regn, och lite stötar. En lucka för objektivet som öppnas manuelt och bara on/off och avtryckarknapp.

Ganska mycket jobb så det lutar åt en enklare modell, en typ av hård väska eller skal. På kamerans ena gavel monteras ett lock med gummipackning sen stoppar man helt enkelt in kammaren med locket i skalet som sluter tätt, och den är säker mot vattan damm och lite stötar.
Ska prova lite olika plaster i fräsmaskinen.

Mina kameror tar mest stryk i ficken eller väskan. Olympusen får följa med vid snorkling, skidåkning osv..
 
Tack Flash Gordon precis vad jag ville höra, många är så spuperförsiktiga med sina grejer som man vet inte hur mycket dom tål.

Problem med damm som kommer in genom objektivet är väll som sagt inte vanligare på dessa kameror än nån annan?

det snurrar en massa ideer i huvedet nu. funderar på att bygga ett smidigt hus, likt ett uv-hus fast simplare. behöver bara tåla regn, och lite stötar. En lucka för objektivet som öppnas manuelt och bara on/off och avtryckarknapp.

Ganska mycket jobb så det lutar åt en enklare modell, en typ av hård väska eller skal. På kamerans ena gavel monteras ett lock med gummipackning sen stoppar man helt enkelt in kammaren med locket i skalet som sluter tätt, och den är säker mot vattan damm och lite stötar.
Ska prova lite olika plaster i fräsmaskinen.

Mina kameror tar mest stryk i ficken eller väskan. Olympusen får följa med vid snorkling, skidåkning osv..

Jag har aldrig varit särskilt snäll mot mina kameror. Tycker väl att risken för skada är mindre än chansen att få bra bilder och kan vara värt risken. Min G9 är min slit och släng kamera och får därför tåla vad jag inte vill utsätta mina dSLR kameror för. Det är till som exempel kajakpaddling. dSLR kamerorna får åka vattenskyddad påse i packutrymmet och G9:an hänger om halsen. Har badat med den en gång en snabbis utan den tog skada.
Om du inte tänker misshandla kameran så kan den säkert överleva din resa utan se ut som en riddare i rustning. De tål mer än vad man tror.
Snorkling rekommenderas inte, då är det kört.
 
till Sven Blomquist
Har missat dom. har väll stirrat mig blind på vattenTäta kameror tidigare.
vilka vatten/dammtätade kameror kan ni rekomendera? Vill ha bildkvalitet i klass med g9. behöver inte fullt så många manuella möjligheter dock. snabb får den gärna va.

tror jag provar att bygga ett hus eller väska iaf, måste ju ha nåt att göra på jobbet =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.