Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur väcker jag ett Lithium batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Linde

Aktiv medlem
Går det att få igång ett Lithium batteri som tröttnat.
(Har ca 20% kapacitet nu)
Det är inte slut pga att det har använt länge eller mycket, utan det har inte används alls eller mycket lite.
Jag vet att man kan "skrämma igång bly ackar genom att snabb ladda och urladda, men vet för lite om dessa.
Det är ett FM50 (Sony Infolithium) är värt ca 500, så det är .........

Någon som vet?


Hans
 
Går AFAIK inte att "väcka" ett Li-Ion-batteri. Enda man kan göra med dem är att behandla dem korrekt från början; aldrig ladda ur det fullständigt t.ex.
 
som erfaren modellflygare kan jag tyvärr bara bekräfta vad Jan-Erik säger.
När en LiPo-cell (lithium polymer) har gått under 2.5 Volt (obelastad) så "dör" den. Då är den tyvärr bortom all räddning.

NiCd- och NiMh-celler går att sparka liv i genom att helt enkelt koppla dom till en stark likströmskälla, som t.ex. ett bilbatteri. Men med LiPo-celler så fungerar inte det. Enda resultatet är att cellen sväller upp och riskerar att självantända.

LiPo har en självurladdning på ca 5% per år, vilket i sammanhanget är mycket lite. Men med tanke på att de "dör" om de kommer under 2.5 Volt (i vila) så bör man lagra LiPo-ackar full- eller delvis laddade.

Under belastning kan en LiPo-cell understiga 2.5 Volt, och det är inga problem så länge som cellen inte går under 2.5 volt obelastad.
 
Sony säger..........

mycket intessant!
Jag har sköt mina batterier (nästa alla) så, med ett undantag, och det har klarat sig väl.

I instruktionen för en laptop stog det att batteriet hellre laddasdes upp och sedan förvarades i laddan, än att vara kvar i PCn och ha permanent underhållsladdning.

Dock köpte jag just en ny Sony kamera och i manualen sägs det ungefär ".....om kameran inte kommer att användas under 3 månader, så ska batteriet tömmas innan förvaring....".

Hur ska man tolka det här? (att de vill sälja fler batterier, eller?)


Hans
 
om det är en LiPo-ack i kameran så ska den absolut inte tömmas innan förvaring. En full-laddad LiPo-ack kan förvaras många år full-laddad utan att ta skada, i.o.m. att självurladdningen bara är 5%.
 
Walle skrev:
om det är en LiPo-ack i kameran så ska den absolut inte tömmas innan förvaring. En full-laddad LiPo-ack kan förvaras många år full-laddad utan att ta skada, i.o.m. att självurladdningen bara är 5%.

Njae, LiPo-batterier tappar ca 20% av sin kapacitet varje år om de förvaras fulladdade. Det bästa är att förvara dem ca 50% laddade.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_polymer_cell

Lithium-jon och -polymer är bäst-föreprodukter och tappar kapacitet från det datum de tillverkas oavsett om de används eller ej. Försämringen kan minimeras genom att förvara dem halvladdade och svalt.

Johannes
 
Johannes-S skrev:
Njae, LiPo-batterier tappar ca 20% av sin kapacitet varje år om de förvaras fulladdade. Det bästa är att förvara dem ca 50% laddade.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_polymer_cell

Lithium-jon och -polymer är bäst-föreprodukter och tappar kapacitet från det datum de tillverkas oavsett om de används eller ej. Försämringen kan minimeras genom att förvara dem halvladdade och svalt.

Johannes

I modellflygkretsar säger alla tillverkare och distrubitörer av LiPo-celler att de har en självurladdning på ca 5% per år, och alla rekommenderar att man förvarar dem fulladdade.
 
Är själv modellflygare i den mindre skalan, dvs flyget inte så mycket.
Men LiPol bör förvaras halvladdade, de kommer från tillverkan på detta sätt och det står tydligt i alla rekomneationer. Kruxet är att om man inte har en bra laddare så vet man inte när det blivit halvfullt, eller halvturladdat för den delen heller. Att enbart mäta tid fungerar inte eftersom de första 80% av kapaciteten tar halva tiden, de sista 20% tar den andra halvan. Å andra sidan så tappar inte cellerna så vansinnigt mycket av att ligga fulladdade, det är betydligt värre med att lägga cellerna tomma i skrivnordslådan, än värre är att lämna kvar dem i apparaten. Om det finns en krypström kommer cellerna att laddas ur och då är det bara att gå till B-holken.

Försök inte att ladda batterier på annat sätt än via ordinarie laddare, om laddaren vägrar så kasta batteriet.
Det är oerhört enklet att ladda dem fel så att de sväller upp, väl uppsvälda så skall man hantera dem med största respekt.

LiPol har ett bäst före datum, och det är betydligt kortare än vad man tror, om man kör cellerna hårt som modellflygare gjör så kan man avverka dem på mindre än 6mån. Men även med svag belastning så håller de kanske bara 3år, därefter så tappar de kapacitet.
 
oavsett om de skall förvaras 50% laddade eller full-laddade så gäller att om spänningen understiger 2.5 V så är dom hopplöst förlorade.

Och givetvis är inte LiPo några evighetsackar. Kapaciteten minskar oavsett om man använder dom flitigt eller låter dom ligga länge.
 
Re: ur HDR-HC1 manualen

Hans Linde skrev:
Det blir kanske det samma?

Hans

Rekommendationerna där verkar snarare gälla NiMh eller NiCd. LiPo-ackar behöver inte "konditioneras". Det gör ingen skillnad om de är urladdade eller nästan fulla när man sätter dom på laddning. De har ingen "minnes-effekt".
 
För länge sedan när jag skulle "väcka" ett batteri så tog jag fram bil-laddaren och satte klämmorna mot det i max en sekund. Om man nu kan göra så på ditt vet jag inte. Har du otur så exploderar det och har du tur så fungerar det ett tag till. Visserligen så vill jag inte rekomendera det riktigt men jag vill gärna beskriva hur jag gjorde en gång.....

Kanske är det lite häftigt att trycka in så många ampere som en laddare ger ifrån sig i ett litet batteri.
 
PITCH skrev:
För länge sedan när jag skulle "väcka" ett batteri så tog jag fram bil-laddaren och satte klämmorna mot det i max en sekund. Om man nu kan göra så på ditt vet jag inte. Har du otur så exploderar det och har du tur så fungerar det ett tag till. Visserligen så vill jag inte rekomendera det riktigt men jag vill gärna beskriva hur jag gjorde en gång.....

Kanske är det lite häftigt att trycka in så många ampere som en laddare ger ifrån sig i ett litet batteri.

Gör INTE så!
Risken för en brand är överhängande om man trycker i så många ampere i ett lithiumbatteri. Det luriga är att branden kan komma många timmar senare, när batteriet ligger i en byrå eller liknande. Det är urbota dumt att chansa och ev. bränna ner hela huset/lägenheten. 500 kr. är inte särskilt dyrt mot vad det kan kosta dig... Kasta batteriet och köp ett nytt!
 
Johannes-S skrev:

Lithium-jon och -polymer är bäst-föreprodukter och tappar kapacitet från det datum de tillverkas oavsett om de används eller ej. Försämringen kan minimeras genom att förvara dem halvladdade och svalt.

Johannes
Det här är ett ganska trist faktum. Det betyder att det 5 år efter att specialbatteriet till prylen (läs: alla dagens prylar) slutat tillverkats, är den helt körd. Dina barn kommer alltså aldrig att få iång din Ipod, EOS5D, Ixus 750 eller whatever. Riktigt tråkigt tycker jag.
AA-batterier kommer sannolikt att tillverkas minst 100 år till...
 
Kul att det finns fler modellflygare här. Jag flyger också modellplan, och då mest eldrivet med LiPo. Jag skriver också under på att man ska behandla LiPo och LiIon med största respekt. Förutom det som nämts om djupurladdning så tål dom inte överspänning eller ens kraftiga stötar. Jag eldade upp ett alldeles nytt paket i en elseglare i somras. En rätt hård landning (krash) och batteriet började svälla upp och släppte ifrån sig den magiska röken under högljutt väsande. Som tur var tog det aldrig eld, annars brukar dom visst göra det. En kompis råkade tappa ett liknade paket i golvet från ca 1m, samma sak hände med det... så man ska inte labba med såna celler om man inte vet vad man gör, en liten kortis en stund, eller en punkterad cell, så har den kemiska processen satt igång och det kan smälla långt senare. Finns många exempel på folk som eldat upp både hus och hem samt bilar med Litiumbatterier. Obs att dom batterier vi använder har ingen som helst skyddselektronik inbyggd.

F.ö. har jag en Compaq bärbar som är drygt 2 år nu, och har stått på laddning hela tiden, utom dom gångerna jag kör på enbart på batteri och då funkar det fortfarande bra. Sist jag kollade hade jag över 2h drifttid, mot 3h när den var ny. Det är fullt acceptabelt tycker jag. I ett datorbatteri sitter ju den mesta laddelektroniken i batteriet så nån risk för överladdning finns ju inte där. Det sitter också skydd mot kortis och övertemp i paketet. Däremot går det att djupurladda om man lämnar batteriet i datorn länge, även om den inte är påslagen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.