ANNONS
Annons

Hur upplever vi publicerade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns ju ingen gemensam standard för hur en bildskärm skall vara inställd. Vi som skriver ut bilder själva tvingas i princip in i den standard som finns för fotoredigering.
Fast även inom denna standard finns det mycket spelrum. Både vad gäller Kelvin och Candela på skärmen.
Det sistnämnda kanske är ett mindre problem eftersom det beror på den miljö man sitter i.
Fast vi rör oss inom 90-160 Cd och moderna skärmar som en iMac kan vara 7500 Kelvin och 250 CD från fabrik så sitter många mede skärmar som är långt från våra.

När man sedan sitter där med sin väl kalibrerade skärm och ser andras bilder på nätet så ser man ju ofta sådant som har helt fel nyanser eller är väldigt mörkt på grund av att den som redigerat har en för ljus skärm.
Vad tycker ni skall man påpeka detta att deras skärmar förmodligen är helt fel ställda eller skall man blunda och låta dem leva i tron att deras bilder är som de ser den och upplevs av alla på samma sätt?
En gång i tiden hade vi på Fotosidan ambitionen att lära andra att förstå tekniken och ta bättre bilder.
Numera verkar det mer vara en plats för att lägga upp och kommentera bilder.

När gäller det här området är Stefan Olsson definitivt vår expert.
Vad säger du Stefan?
Skall vi fortsätta propagera för profilerade/kalibrerade skärmar som visar någorlunda rätt eller har bildfloden på Flickr, Instagram och Fotosidan gjort att det bara är att blunda och vara tyst?

På en sajt som fotosidan.se tycker jag det är högst rimligt att propagera för så bra färgåtergivning som möjligt, även om alla förstås inte kommer att bry sig. Alla har inte heller resurser för det, men att sprida kunskapen är ju på alla sätt bra tycker jag :)

Problemet är större än man tror. När jag skriver ut mina bilder hos tre olika företag ser alla bilder annorlunda ut både när det gäller Kelvin och Candela. Proffsen klarar inte det heller.

Detta har jag också tänkt på en del. Köpte mig en imac i somras och märkte att det var STOR skillnad på bilderna, både mina egna och andras bilder. Förut hade jag en medioker laptop (pc)
När jag tittar på bilder nu ser jag oftare att bilderna ser "fel" ut jämfört med förut. Jag tycker man kan påpeka det, men det är ju inte lätt för den personen att göra något åt det, om dom nu inte vill sitta och redigera i blindo och chansa att det blir rätt :)

Har även tänkt på hur mina bilder ser ut för dessa personer som sitter på dåliga skärmar. Dom upplever ju inte bilden så bra som jag kanske gör, och det är ju tråkigt för mig.

Detta har jag också tänkt på en del. Köpte mig en imac i somras och märkte att det var STOR skillnad på bilderna, både mina egna och andras bilder. Förut hade jag en medioker laptop (pc)
När jag tittar på bilder nu ser jag oftare att bilderna ser "fel" ut jämfört med förut. Jag tycker man kan påpeka det, men det är ju inte lätt för den personen att göra något åt det, om dom nu inte vill sitta och redigera i blindo och chansa att det blir rätt :)

Har även tänkt på hur mina bilder ser ut för dessa personer som sitter på dåliga skärmar. Dom upplever ju inte bilden så bra som jag kanske gör, och det är ju tråkigt för mig.

Min fru sitter med en Thinkpad från företaget hon jobbar på. Hon vill ibland ha bilder från olika händelser och bilder hon ser på min skärm och gillar.
Jag sitter med en Mac Book Pro Retina som är profilerad till sRGB. Sedan 2 Dell skärmar där 2410 är halvbra och 3014 är riktigt bra.
Här finns bra kontrast, stuns i färgerna samt skärpa.
Når jag ser samma bilder på min frus Thinkpad vill jag bara gråta. Allt är grått och saknar kontrast.
Jag hade en lap top när jag jobbade för ett företag för 10 år sedan. Den såg likadan ut och gick inte kalibrera fast jag försökte och hade samma grå skärm.
Undra om Lenovo har gjort mer än bytt processor på IBM's gamla maskiner.
Så att vi har väldigt olika förutsättningar för att uppleva bilderna är definitivt en sanning.

Jag tillhör dom som kör på en "sämre" skärm och fått höra att vissa bilder saknat stuns å vart lite mörka och jag har i min enfald tyckt "jaja ytligare en förståsig påare då jag har haft både stuns å rätt ljus i mitt tycke på min skärm tills jag skickade iväg några bilder till Crimson å som kom tillbaks lite mörkare i jämförelse med min skärm .
Men jag tyckte dom vart bra ändå . Men förra helgen så gjorde jag ett fotomontage till min flick vän som printade ut bilden på sin dator och då vart det samma sak bilden vart lite mörkare än på min skärm . Så i mitt tycke så kan man på ett snyggt sett men påpeka att man ser bilden ljusare/mörkare på sin skärm . Men jag förstår din tanke för det hänger ju oxå på hur man betraktar bilden jag kanske vil ha bilden på ett sett som den andre ser bilden som platt å intet sägande
Mvh Affe

Min fru sitter med en Thinkpad från företaget hon jobbar på. Hon vill ibland ha bilder från olika händelser och bilder hon ser på min skärm och gillar.
Jag sitter med en Mac Book Pro Retina som är profilerad till sRGB. Sedan 2 Dell skärmar där 2410 är halvbra och 3014 är riktigt bra.
Här finns bra kontrast, stuns i färgerna samt skärpa.
Når jag ser samma bilder på min frus Thinkpad vill jag bara gråta. Allt är grått och saknar kontrast.
Jag hade en lap top när jag jobbade för ett företag för 10 år sedan. Den såg likadan ut och gick inte kalibrera fast jag försökte och hade samma grå skärm.
Undra om Lenovo har gjort mer än bytt processor på IBM's gamla maskiner.
Så att vi har väldigt olika förutsättningar för att uppleva bilderna är definitivt en sanning.

Jag skulle uppskatta om Fotosidan bad Stefan Olsson skriva en artikel om hur olika bilder upplevs beroende på hur deras bildskärm är inställd.
Magnus Frödeberg är inte detta en god idé.
Det verkar som väldigt många av era nya medlemmar aldrig skänkt detta en tanke eller förstår principen. Säkert är en del av de äldre lika okunniga.
De flesta som tagit till sig grunderna i detta område är de som skriver ut själva-
Fast det berör ju alla andra lika mycket.
Om den egna skärmen ljuger betydenhet ju att det blir fel överallt annars.

Jag tillhör dom som kör på en "sämre" skärm och fått höra att vissa bilder saknat stuns å vart lite mörka och jag har i min enfald tyckt "jaja ytligare en förståsig påare då jag har haft både stuns å rätt ljus i mitt tycke på min skärm tills jag skickade iväg några bilder till Crimson å som kom tillbaks lite mörkare i jämförelse med min skärm .
Men jag tyckte dom vart bra ändå . Men förra helgen så gjorde jag ett fotomontage till min flick vän som printade ut bilden på sin dator och då vart det samma sak bilden vart lite mörkare än på min skärm . Så i mitt tycke så kan man på ett snyggt sett men påpeka att man ser bilden ljusare/mörkare på sin skärm . Men jag förstår din tanke för det hänger ju oxå på hur man betraktar bilden jag kanske vil ha bilden på ett sett som den andre ser bilden som platt å intet sägande
Mvh Affe

Du beskriver vad de flesta upplever när de börjar skriva ut bilder. Att utskrifterna blir mörkare än vad du ser på skärmen.
Det är lätt att se denna skillnad och beror på din skärm är för ljust inställd.
Jag vill nog påstå att alla som inte kalibrerar sin skärm har dem för ljusa.
Det som är svårare att se är fel i färgtemperatur och nyans.
Att inte grönt i gräset blir för gult eller för rött eller att himmelen inte drar i magenta eller cyan.
Så oavsett om du har en sämre skärm eller en bättre har du alla själ att profilera den.
Om vår skärm ljuger för oss blir också det som kommer ut från redigeringen en lögn mot vad våra ögon trodde sig se och vad en utskrift kommer att ge som resultat.
Förstås också vad andra tycker sig se på sina skärmar.

Kalibreringsutrustning som jag sett hittills kalibrerar bara färgtemperatur och nyans.

Vilken kalibreringsutrustning klarar av att kalibrera ljusstyrka?

Du beskriver vad de flesta upplever när de börjar skriva ut bilder. Att utskrifterna blir mörkare än vad du ser på skärmen.
Det är lätt att se denna skillnad och beror på din skärm är för ljust inställd.
Jag vill nog påstå att alla som inte kalibrerar sin skärm har dem för ljusa.
Det som är svårare att se är fel i färgtemperatur och nyans.

i One Display och 1 One pro mäter också ljus och kontrast.

Kan också kopplas så den justerar ljusstyrka beroende på ljus i rummet.
Själv använder jag inte den funktionen.

Det finns ju ingen gemensam standard för hur en bildskärm skall vara inställd.

När gäller det här området är Stefan Olsson definitivt vår expert.
Vad säger du Stefan?
Skall vi fortsätta propagera för profilerade/kalibrerade skärmar som visar någorlunda rätt eller har bildfloden på Flickr, Instagram och Fotosidan gjort att det bara är att blunda och vara tyst?

Visst finns det en standard, den heter ISO 3664. Så problemet är inte att vi saknar en standard, men det är alltför få som känner till standarden och därför använder den. Vi kan dela in skärmkalibreringen i två olika delar, kalibrera för utskrift eller tryck å ena sidan, kalibrera för skärm å andra sidan.

Om vi börjar med att kalibrera för skärm eller tryck är det fyra delar som ska till. Rätt ljusstyrka, rätt färgtemperatur, tillräckligt stort färgomfång och en godkänd validering. Om vi tar detta med rätt ljusstyrka och färgtemperatur så ska ju den utskrift som vi får fram stämma överens med det vi ser på skärmen.

En utskrift ska ses under en belysning som ligger på 5000K±300K, en ljusstyrka på 500 lux±50lux och ett färgåtergivningsindex på ≥96. Jag använder själv en så kallad Solux-lampa, en halogenlampa som är filtrerad så att den ger en färgtemperatur på 4700K. Den lampan sitter i en armatur som ger en viss överspänning så att färgtemperaturen går upp till 4900-5000K. Sedan placerar jag den på ett avstånd så att jag får en ljusstyrka på 500 lux. Färgtemperaturen och ljusstyrkan kan mätas med en skärmkalibrator tillsammans med vissa skärmkalibreringsprogram. Jag använder ett program som heter Babelcolor, som gör det enkelt att mäta upp ljusstyrka, färgtemperatur och färgåtergivningsindex tillsammans med min i1Pro2.

Sedan tar jag fram en bild som jag vet har en korrekt återgivning och jämför den med skärmbilden. Du kan se på min film på http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/. Skrolla långt ner och du hittar en film som heter Monitor 2. Där beskriver jag hur jag kollar av att jag har rätt färgtemperatur och ljusstyrka.

Färgomfånget på skärmen bör täcka in alla de färger som Adobe RGB kan återge och skärmen bör kunna valideras så att den korrekt kan visa alla de färger som Fogra 39 (ISO Coated v2) kan återge.

När det gäller bilder som ska visas på skärm är det sRGB som gäller. Så då ska skärmen ha en färgtemperatur på 6500K, ett färgomfång som matchar sRGB och en ljusstyrka som är balanserad mot rummets ljusstyrka. Ju ljusare rummet är, desto ljusare måste skärmen ställas in.

Jag har därför min skärm kalibrerat på två olika sätt, en för webbilder och en för bilder som ska tryckas. I och med att jag använder en Eizo-skärm med programvaran ColorNavigator kan jag enkelt växla mellan dessa två inställningar. Jag byter alltså inte bara skärmprofil, utan också inställningar på skärmen.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Problemet är större än man tror. När jag skriver ut mina bilder hos tre olika företag ser alla bilder annorlunda ut både när det gäller Kelvin och Candela. Proffsen klarar inte det heller.

Då är de inte proffs ;-). Har man sin utskriftsutrustning korrekt kalibrerad/profilerad så kommer bilderna bli mycket lika. Det är klart att det blir vissa skillnader, eftersom vissa färger inte kan återges av några utskriftstekniker, men andra tekniker kan få fram samma färger på ett korrekt sätt.

Om företaget kan återge färgerna korrekt är rätt enkelt att kolla. http://www.profiler.nu/farghantering/skrivartest/ beskriver den enkla metod jag använder för att snabbkolla att mina skrivare fungerar som de ska. När jag ska göra en noggrannare test mäter jag upp en karta som omfattar 1618 färger. http://www.profiler.nu/fogra-certifierade-provtryck/

Hur fungerar det med ljusstyrkan på skärmen ? Även om jag har en kalibrerad skärm vet jag ju inte om jag har för ljust eller för mörkt. Ljuset ändrar du ju lätt genom en knapptryckning på tangentbordet. Hur vet jag när den är korrekt ljusmässigt?

Jag har en Mac Book Pro. När jag mäter upp skärmen måste jag också ställa in ljusstyrkan med hjälp av knapparna på tangentbordet. Det visas en skala med en sol som symbol ovanför när jag gör detta.
Jag kollar då hur många pluppar på skalan jag skall ha för att nå 120 Cd som är det jag vill ha.
I mitt fall är detta en plupp till höger om solens nedersta stråle. De som kör Mac kommer förstå vad jag menar.
Samtidigt måste man givetvis slå av att skärmen själv ställer ljuset efter omgivningen.

Ok så även om jag har en kalibrerad skärm från fabrik så kan man inte veta hur ljusstyrkan ska vara om man inte kalibrerar själv?

Hur fungerar det med ljusstyrkan på skärmen ? Även om jag har en kalibrerad skärm vet jag ju inte om jag har för ljust eller för mörkt. Ljuset ändrar du ju lätt genom en knapptryckning på tangentbordet. Hur vet jag när den är korrekt ljusmässigt?

Jo, det vet du. Ställ in din skärm så att den matchar en utskrift som belyses med ett bra betraktningsljus. Kolla filmen som jag hänvisade till i förra inlägget.

Ok så även om jag har en kalibrerad skärm från fabrik så kan man inte veta hur ljusstyrkan ska vara om man inte kalibrerar själv?

Fabrikskalibreringen kan du glömma. Eftersom skärmkalibrering är något du gör för att anpassa skärmen till dina egna förhållanden kan ingen fabrik kalibrera en skärm så att det passar för alla förhållanden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar