Annons

Hur undviker man solreflexer i linsen vid motljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Ganska ofta när jag är ute i naturen får jag syn på en vy i motljus som jag skulle vilja fota. Ofta står då solen i en sådan rak vinkel mot kameran att ett vanligt motljusskydd inte skulle hindra solen från att träffa linsen och skapa oönskade gröna och lila reflexer i bilden.
Ibland kan det gå att hitta ett ställe där det finns lite skugga, t ex av ett träd, och ändå få en lika bra vy, men ofta inte.

Jag har märkt att problemet ibland kan undvikas genom att använda en mindre bländaröppning, men återigen, ofta inte. Finns det något sätt att undvika solreflexerna när de metoder jag nämnt ovan inte hjälper?

Det går naturligtvis att i viss mån redigera bort dessa reflexer i efterhand, men det vore bättre om det fanns ett sätt att undvika dem redan vid fotograferingen.

Att sådana här vyer dessutom ofta innehåller stora ljusskillnader i motivet är en annan sak. Men det upplever jag inte som något problem. Det löser jag genom att ta flera olika exponeringar för att sedan lägga samman dessa i efterhand.
Men problemet med solreflexerna i linsen har jag inte lyckats hitta någon bra lösning på.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Så länge solen finns utanför bild så går det alltid att skapa sin egen skugga med hjälp av handen, ett gråkort e d. I praktiken underlättar det mycket om man använder stativ, i mer extrema fall kan man då ställa sig så att man kan se frontlinsen och kontrollera att skuggan bara nätt och jämt faller på den. Eftersom solen inte är med i bilden så vet man säkert att inte heller det som skuggar kommer med så länge man ”för in” skuggan från rätt håll.

Ska solen vara med i bild finns ingen patentmedicin annat än att man får välja objektiv med omsorg :) Om vi tillåter oss lite digital ”manipulering” (nöden har ingen lag) så skulle jag prova med att ta två bilder, en vanlig och en där man skuggat frontlinsen med en slags ”pjatt” (en lagom stor svart pappbit fäst i en ståltråd). Denna sista bild ska då i princip vara ”reflexfri” och får då utgöra grund för fortsatt arbete i datorn. Det hela underlättas naturligtvis om vi från början hållit pjatten så långt från objektivet som möjligt och använt vidvinkel.

Hej

Ofta har ju fast brännvid bättre motljusegenskaper än Zoom objektiv, ofta ju fler linselement objektivet har destu värre kan det bli.

Kan också vara bra att ta av filtret.

Tex till Nikon 200-400mm f/4 så kan man skruva av hela front skyddsglaset för att minimera problemet (står så i nikon manualen).

Så om du fotar mycket i motljus, kanske en annan glugg (fast?) med bättre motljus egenskaper kan vara bra att införskaffa.

Hälsningar

Omar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar