Annons

Hur undviker man förvrängda höghus

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, för att man har lutat optiken uppåt eller neråt.

Använd ett vattenpass så får du inte problemet.

Om du tittar på hela bilden som jag visade i mitt tidigare inlägg så ser du att det inte huvudsakligen handlar om den perpektivförvrängnings om uppstår när man fotar snett uppåt, det är distorsion. Den kan man antingen avhjälpa efteråt med mjukvara, eller så kan man köpa ett bättre (raktecknande) objektiv.

De verktyg jag har är de jag kan använda.
Har jag inget raktecknande så har jag inte.

Men man kan använda verktyg på mer eller mindre fördelaktigt sätt.

De verktyg jag har är de jag kan använda.
Har jag inget raktecknande så har jag inte.

Men man kan använda verktyg på mer eller mindre fördelaktigt sätt.

Javisst är det så, jag trodde att du lurats av den croppade bilden (precis som jag först) och att du trodde att det var enbart vinkeln som var problemet, eftersom du skrev att han inte skulle få problemet om han använde vattenpass.

Så, vad som kan göras utan att köpa nya prylar är:
1. Skjuta rakare som du säger, även om det inte skulle göra någon större skillnad i den aktuella bilden.
2. Justera i mjukvara i efterhand.
3. Om möjligt gå längre bort och zooma in, objektivet tecknar troligen mycket rakare på längre brännvidder.

Men vart fick du hela bilden ifrån? Vad jag vet har jag inte lagt upp en helbild utan bara beskuren :)

JPEG-formatet har stöd för inbakade thumbnails (en liten bild av den stora) för att t.ex filhanterare odyl snabbt ska kunna visa en förhandsgranskning utan att behöva skala ned den stora bilden då det kräver en del av datorn.

Programmet du använt för att beskära bilden har glömt att spara över den gamla tumnageln, det är den jag postat här.

JPEG-formatet har stöd för inbakade thumbnails (en liten bild av den stora) för att t.ex filhanterare odyl snabbt ska kunna visa en förhandsgranskning utan att behöva skala ned den stora bilden då det kräver en del av datorn.

Programmet du använt för att beskära bilden har glömt att spara över den gamla tumnageln, det är den jag postat här.

Jo det förstår jag men hur fixade / fick du fram tumnageln?

Använde du Jhead eller vadå?

Jo det förstår jag men hur fixade / fick du fram tumnageln?

Använde du Jhead eller vadå?

Ah, nu förstår jag :)
Jag använde det här utmärkta verktyget:
http://regex.info/exif.cgi

Jag gjort ett kortkomando för det i firefox så att jag bara kan slänga på ett "e" framför en bild-url för att få fram exif-informationen genom den sidan. Används jämt och ständigt då jag ofta när nyfiken på slutare/tider/iso/kamera/optik osv. :)

Cool sida! Faktiskt ganska användbar och som jag nu slängt in bland favoriter.

För att gå tillbaka till ursprungsämnet så är det trist tycker jag med sneda byggnader (eller höga objekt) men tagit beslutet att inte springa iväg att köpa nytt optik. Har helt enkelt inte råd och ganska nyligen betalt ca 20.000 för kameran och 18-200 objektivet. Objektivet som glatt rekommenderats ihop med kameran.

Möjligen får jag köpa annat objektiv längre fram men som det är just nu är det inte aktuellt och får försöka undvika sånt här så gott det går med nuvarande utrusningen.

Senast ändrad:
Cool sida! Faktiskt ganska användbar och som jag nu slängt in bland favoriter.

För att gå tillbaka till ursprungsämnet så är det trist tycker jag med sneda byggnader (eller höga objekt) men tagit beslutet att inte springa iväg att köpa nytt optik. Har helt enkelt inte råd och ganska nyligen betalt ca 20.000 för kameran och 18-200 objektivet. Objektivet som glatt rekommenderats ihop med kameran.

Möjligen får jag köpa annat objektiv längre fram men som det är just nu är det inte aktuellt och får försöka undvika sånt här så gott det går med nuvarande utrusningen.

Om du har photoshop så går det att korrigera mycket bra i efterhand, om du inte har photoshop och inte vill lägga pengar på det eller piratkopiera så finns det mycket potent fri mjukvara (både öppen källkod och gratis) som också klarar av att justera bilder :) The Gimp är det jag själv använder.
http://www.gimp.org/

Just att justera sådan här distorsion har jag dock inte pysslat med och det är möjligt att gimp inte är det smidigaste för att göra det (men jag vet inte, googla på det). Dock så tror jag att det här fria verktyget för att skapa panoraman har mycket goda inbyggda verktyg för att kompensera just för objektivs distorsion. Kolla upp http://hugin.sourceforge.net/

Det finns en del tutorials på hugins sida, jag har inte tid att kolla så noga nu men det är troligen det här du vill göra: http://hugin.sourceforge.net/tutorials/calibration/en.shtml

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar