Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur undviker man förvrängda höghus

Produkter
(logga in för att koppla)

ND300

Avslutat medlemskap
http://img99.imageshack.us/img99/1374/sneahus.jpg

Nån som vet varför det blir som på bilden och hur man kan undvika sånt? Vill ha raka hus och inte sådär helt sneda.

Om det har betydelse så kör jag Nikon D300 med 18-200. Vi kort tagningen var det inte in zoomat något utan huset var nära ändå om även det har betydelse. Huset är också längst ut till vänster kanten på själva bilden/objektivet.

Hejsan.

Fenomenet kallas för distorsion och resulterar vanligtvis i att raka linjer blir krökta. Det brukar oftast (och värst) uppträda i vidvinkelläget på objektiv med stort zoomomfång.

Nikons AF-S 18-200 3.5-5.6 har enligt www.photozone.de/ väldigt kraftig distorsion i vidvinkelläget så det verkar ju stämma in väldigt bra på det du upplever.

Tyvärr finns det ju inte så mycket att göra då det är en optisk "egenskap" hos objektivet. Dock bör det gå att fixa till i efterhand med exempelvis "Lens Correction" filtret i Photoshop. Annars är det att ändra brännvidd eller skaffa ett objektiv med bättre distorsionsegenskaper.

Senast ändrad:
OK,

Misstänkte nästan att det kanske hade nåt med objektivet att göra.

Jag var in på länken du länkade och såg den bilden med massa fyrkanter och det, och där fanns även att man kunde se olika lägen under

"Move the mouse cursor over the focal length text marks below to observe the respective distortions"

24mm såg ganska bra ut och såg ganska rakt ut och om man försöker hålla sig till 24mm borde husen bli mer raka? Verkar som det mest är på själva 18mm som det blir snett.

Det är precis som Markus säger. Det objektivet, samt 18-55 är en katastrof i distorsionshänseende.
När det gäller att räta upp sneda vinklar (restituera) kan man enkelt göra det i PS. Markera hela bilden, tryck ctrl T, Håll ner cmd (ctrl på pc tror jag) och dra i övre hörnen tills de lodräta linjerna blir raka.

Bilagor

• Fasad.jpg
    Fasad.jpg
    75.9 KB · Visningar: 1,188
  • JPG_5659.jpg
    JPG_5659.jpg
    92.2 KB · Visningar: 1,185
Skilj på snett och böjt!

Att linjer blir sneda men raka beror inte på objektivets distorsion. Det handlar om perspektiv, och är ingen optisk defekt. Om de däremot blir böjda så är det objektivets distorsion man ser.
Bildexemplet här ovan har inget med distorsion att göra alltså.

Skilj på snett och böjt!

Att linjer blir sneda men raka har inget med distorsion att göra. Det handlar om perspektiv, och är ingen optisk defekt. Om de däremot blir böjda så är det objektivets distorsion man ser.
Bildexemplet här ovan har inget med distorsion att göra alltså.

Det har jag inte påstått. Jag pratade om att restituera i datorn.

Nu luras du ju lite med en redig beskuren bild, jag tyckte att distorsionen såg helskum ut till en början :)

Distorsionen syns mest ute i hörn och kanter av bilden och det är som de andra säger, ditt 18-200 är värst i vidvinkelläget och det kan justeras i mjukvara (photoshop om du har 10kkr över, gimp, hugin etc etc)

Bilagor

• snehus.jpg
    snehus.jpg
    15.5 KB · Visningar: 1,030
Som sagt TS-optik löser ditt problem. distortionen löser du till stor del genom att undvika att använda zoom-optik så ett bra TS-optik löser både perspektivfelet och distortionen.

Billigaste väl fungerande TS-optiken på marknaden idag är Arax MC 35 mm Tilt & Shift Lens.

http://www.rugift.com/photocameras/mc-35mm-tilt-shift-lens-nikon.htm

http://www.araxfoto.com/specials/tilt-shift-35/

http://photo.net/equipment/canon/tilt-shift.adp

http://vnm.fi/~ttv/oldies/TS_Review/

Den är inte lika bra som canons eller nikons värstingar, men den är bra iaf och detta till en bråkdel av "orginalens" priser.

Bilagor

• Shifted.jpg
    Shifted.jpg
    20.9 KB · Visningar: 952
  • NoShift.jpg
    NoShift.jpg
    19.7 KB · Visningar: 948
Som jag tror Martin redan varit inne på...(jag har inte läst alla inlägg)

Distorsion kan bero på hur bra objektivet är konstruerat.
Det är dock ett optiskt fenomen vid vidvinkel att linjerna på t.ex. byggnader "störtar" inåt.

Lösning:

1. Dyrt - Tilt/Shift-optik
2. Fota inte med vidvinkel nära utan gå en bit bort och använd mer tele om möjligt.
3. I efterhand fixa i bildredigeringsprogram.

Frågan är varför du alls talar om det om problemet handlar om distorsion.

Kanske för att rubriken handlar om "Hur man undviker förvrängda hus"...? Det är väl inte fel att IBoat kommer med PS-tips, precis som andra tipsar om Tilt/Shift, även om problemet i trådskaparens fall är distorsion?

Kanske för att rubriken handlar om "Hur man undviker förvrängda hus"...? Det är väl inte fel att IBoat kommer med PS-tips, precis som andra tipsar om Tilt/Shift, även om problemet i trådskaparens fall är distorsion?
Att jag ifrågasätter honom är för att han trodde att jag påstod att han påstod att problemet handlade om restitution;-)
Husen är ju inte "förvrängda" i perspektivfallet. Det ser bara ut så eftersom bildvinkeln är mycket större än ögats synfält.

Det jag menar är att det är dumt att inte göra klart för trådskaparen att det finns två olika saker som kan åsyftas, om man nu tänker ge "lösningen" på ett av problemen. Det kanske inte alls är det som han menar. Därför skrev jag att bildexemplena i tråden inte handlar om distorsion i den bemärkelse som påverkas av objektivet.

Nu luras du ju lite med en redig beskuren bild, jag tyckte att distorsionen såg helskum ut till en början :)

Distorsionen syns mest ute i hörn och kanter av bilden och det är som de andra säger, ditt 18-200 är värst i vidvinkelläget och det kan justeras i mjukvara (photoshop om du har 10kkr över, gimp, hugin etc etc)

Men vart fick du hela bilden ifrån? Vad jag vet har jag inte lagt upp en helbild utan bara beskuren :)

http://img99.imageshack.us/img99/1374/sneahus.jpg

Nån som vet varför det blir som på bilden och hur man kan undvika sånt? Vill ha raka hus och inte sådär helt sneda.

Om det har betydelse så kör jag Nikon D300 med 18-200. Vi kort tagningen var det inte in zoomat något utan huset var nära ändå om även det har betydelse. Huset är också längst ut till vänster kanten på själva bilden/objektivet.

Om du i Photoshop går in i filter/Distort/Lens correction.
Där kan du justera distortionen.
Annars har Kekus en plugin till PS som har korrigerar dom flesta gluggars distortion. (www.kekus.com)

Mvh

Nikolaj

Frågan är varför du alls talar om det om problemet handlar om distorsion.

Jag vet att det är två olika saker, men om du inte tycker att man ska tipsa om ett närbesläktat problem ang "sneda hus" får du låta bli att läsa. Andra än du kan möjligen tycka att det är bra med tips i olika sammanhang.

Jag vet att det är två olika saker, men om du inte tycker att man ska tipsa om ett närbesläktat problem ang "sneda hus" får du låta bli att läsa. Andra än du kan möjligen tycka att det är bra med tips i olika sammanhang.
Det är klart att du får tipsa om vad du vill, men jag tror det gör mer nytta om du förklarar skillnaden då också.

Var inte så sura - gillar man inte något enstaka inlägg så låt bli att läsa. Man får inte vara för lättstött på forum :)

Jag använder både PT-lens (ytterligare ett tips!) och TS-optik. Det ÄR två helt olika problem och i princip två olika lösningar också. Dock GÅR det lösa perspektivproblemet i mjukvara även om jag anser det vara "fusk" och att manipulera bilder för långt. Det problemet anser jag bäst löses med TS-optik.

Linsdistortion är ett annat problem med två lösningar. Bra raktecknande optik är en (dyr) lösning, har man inte råd så är PT-lens ett bra surrogat så länge man kan downsampla bilderna lite efteråt eftersom det annars i 100% ser lite illa ut eftersom man förstärker optiska felen genom att dra hårt i bilderna - typexemplet på detta är att skapa panoramabilder med fisheye som man sedan PT-lensar till linjärprojektion - det blir lite draget i kanterna minst sagt...

Dock GÅR det lösa perspektivproblemet i mjukvara även om jag anser det vara "fusk" och att manipulera bilder för långt. Det problemet anser jag bäst löses med TS-optik.

Jag tycker inte det är "fusk". Dock håller jag med om att det är en proffsigare lösning med TS-optik. Men oavsett metod tror jag att vi uppnår samma resultat. I grunden är det ju samma sak oavsett om det sker i kameran eller i datorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar