Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur undvika brus i bilderna?
- Trådstartare recman
- Start datum
macrobild
Avslutat medlemskap
Alla kameror har brus, hur mycket brus som syns beror på hur tillverkaren maskar bort det genom brusredusering.
Tänk dig en radio med dålig signal, du hör knappt musiken för allt brus och knaster och höjer volymen för att höra. Bruset ökar, likaså alla störningar.
Vad du kan göra är att låta sensorn få mer ljus= mer fotoner träffar kiselytan =förlänga exponeringstiden, eller öppna upp objektivet och använda större bländaröppning.
Ditt objektiv sätter gränser för hur mycket. Exponeringstiden är mest avgörande för hur många fotoner som kan träffa den registrerande ytan och därmed ge en god signalnivå..
Fysikens lagar går inte alltid ihop med vad du önskar, få brusfria bilder , relativt kort slutartid med minimalt ljus som belyser objektet/bilden .
Nu kan kameratillverkarna ta till olika knep,höja förstärkningen av den låga signalen och samtidigt genom att begränsa vad som skall komma med från det svartaste till det vitaste i bilden minska synligt brus, samt smeta till bilden med olika knep så mycket att ögat fortfarande uppfattar bilden som relativt skarpt återgiven.
Men det fysikaliska svaret blir, ge motivet så riklig exponering som möjligt och inom det område/exponering som sensorn kan återge utan att pixelläckage uppstår.
Mikael
Tänk dig en radio med dålig signal, du hör knappt musiken för allt brus och knaster och höjer volymen för att höra. Bruset ökar, likaså alla störningar.
Vad du kan göra är att låta sensorn få mer ljus= mer fotoner träffar kiselytan =förlänga exponeringstiden, eller öppna upp objektivet och använda större bländaröppning.
Ditt objektiv sätter gränser för hur mycket. Exponeringstiden är mest avgörande för hur många fotoner som kan träffa den registrerande ytan och därmed ge en god signalnivå..
Fysikens lagar går inte alltid ihop med vad du önskar, få brusfria bilder , relativt kort slutartid med minimalt ljus som belyser objektet/bilden .
Nu kan kameratillverkarna ta till olika knep,höja förstärkningen av den låga signalen och samtidigt genom att begränsa vad som skall komma med från det svartaste till det vitaste i bilden minska synligt brus, samt smeta till bilden med olika knep så mycket att ögat fortfarande uppfattar bilden som relativt skarpt återgiven.
Men det fysikaliska svaret blir, ge motivet så riklig exponering som möjligt och inom det område/exponering som sensorn kan återge utan att pixelläckage uppstår.
Mikael
Senast ändrad:
Mattias Lundkvist
Aktiv medlem
Hej Mattias!
Titta gärna på den här artikeln som jag lade upp för ett tag sedan där jag kommer med lite tips om hur du minskar bruset:
http://www.fotografiska.org/iso_brus.html
Finns även lite länkar längst ner på sidan, även om innehållet i dem är lite teoretiskt.
Nu är jag inte en Nikonist, men jag tror att D70 har en brusreduceringsfunktion som jag kopplas in vid långa exponeringstider. Det var en tråd uppe om detta nyligen här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=44031
mvh Mattias Lundkvist
Titta gärna på den här artikeln som jag lade upp för ett tag sedan där jag kommer med lite tips om hur du minskar bruset:
http://www.fotografiska.org/iso_brus.html
Finns även lite länkar längst ner på sidan, även om innehållet i dem är lite teoretiskt.
Nu är jag inte en Nikonist, men jag tror att D70 har en brusreduceringsfunktion som jag kopplas in vid långa exponeringstider. Det var en tråd uppe om detta nyligen här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=44031
mvh Mattias Lundkvist
macrobild
Avslutat medlemskap
Hej
Fortsätter lite mer om brus och ccd.
Problem med brus kan delas in i flera delar.
Du har fått som tips av mig att exponera så länge som möjligt , ju längre tid sensorn får stå på och ta emot fotoner desto bättre blir signalnivån. En fyrdubbling av exponeringstiden medför en fyrdubbling av signalen medan bruset bara ökar dubbelt. Därav nyttan med lång exponeringstid.
Samtidigt uppstår det ett problem med långa exponeringstider. Sensorn CCD blir varm.En varm sensor är inte lika stabil som en kall och utläsningsbrus , mörkerström ökar.
Redan i början av exponering så är sensorn "laddad" med en liten mängd elektroner, hur många det är skiljer sig från avläsningsyta/pixel till pixel. Denna ström ökar med tiden även om du inte tar några bilder, detta fenomen kallas mörkerström. Genom att dagens moderna CCD kamera exv D70 har en svartexponering vid långa exponeringar kan kameran kompensera för mörkerströmen
och det grundnivåbrus som finns i sensorn.
Med lång exponering och ccd finns det ytterliggare ett problem. Översaturerad pixel, med detta menas att en pixel blir så laddad av elektroner att den "svämmar över" och påverkar omkringliggande avläsningsytor.
Så vad det gäller långa exponeringar med ccd sensor: Bästa resultat får du om kameran/sensorn är så kall som möjligt. Det är därför exv dyra ccd bakstycken till mellanformat har kylning likaså ccd element för fotografering av himlakroppar.
Mvh/Mikael
Fortsätter lite mer om brus och ccd.
Problem med brus kan delas in i flera delar.
Du har fått som tips av mig att exponera så länge som möjligt , ju längre tid sensorn får stå på och ta emot fotoner desto bättre blir signalnivån. En fyrdubbling av exponeringstiden medför en fyrdubbling av signalen medan bruset bara ökar dubbelt. Därav nyttan med lång exponeringstid.
Samtidigt uppstår det ett problem med långa exponeringstider. Sensorn CCD blir varm.En varm sensor är inte lika stabil som en kall och utläsningsbrus , mörkerström ökar.
Redan i början av exponering så är sensorn "laddad" med en liten mängd elektroner, hur många det är skiljer sig från avläsningsyta/pixel till pixel. Denna ström ökar med tiden även om du inte tar några bilder, detta fenomen kallas mörkerström. Genom att dagens moderna CCD kamera exv D70 har en svartexponering vid långa exponeringar kan kameran kompensera för mörkerströmen
och det grundnivåbrus som finns i sensorn.
Med lång exponering och ccd finns det ytterliggare ett problem. Översaturerad pixel, med detta menas att en pixel blir så laddad av elektroner att den "svämmar över" och påverkar omkringliggande avläsningsytor.
Så vad det gäller långa exponeringar med ccd sensor: Bästa resultat får du om kameran/sensorn är så kall som möjligt. Det är därför exv dyra ccd bakstycken till mellanformat har kylning likaså ccd element för fotografering av himlakroppar.
Mvh/Mikael
Senast ändrad:
joakim_hansson
Aktiv medlem
Mikael:
De flesta mellanformats sensorer är väl av CMOS typ som jag förstått det..
Just pga att de lämnar en bättre kvalitet på filen jämfört med sensor av ccd typ, med eller utan kylning.
Eller?
De flesta mellanformats sensorer är väl av CMOS typ som jag förstått det..
Just pga att de lämnar en bättre kvalitet på filen jämfört med sensor av ccd typ, med eller utan kylning.
Eller?
Senast ändrad:
macrobild
Avslutat medlemskap
ZoMbiE skrev:
Mikael:
De flesta mellanformats sensorer är väl av CMOS typ som jag förstått det..
Just pga att de lämnar en bättre kvalitet på filen jämfört med sensor av ccd typ, med eller utan kylning.
Eller?
Jag vet ingen som använder cmos till mellanformat, PhaseOne, Imacon, Leaf, Sinar mfl använder alla ccd
Mikael
Senast ändrad:
joakim_hansson
Aktiv medlem
Hopla hoppla där ser man, då sa de fel från Molanders sia då när det förevisades bakstycken från Sinar.
Där ser man - alltid lär man sig nåt nytt
Där ser man - alltid lär man sig nåt nytt
macrobild
Avslutat medlemskap
När vi ändå är i gång så kan vi nämna några fördelar respektive nackdelar med cmos och ccd.
High End bakstycken använder ccd, CCD har funnits på marknaden i 25år. Cmos fick sitt stora genombrott med Canon D30. Tidigare var cmos ämnad för billigare kameror, telefoner eller applikationer där cmos är betydligt lättare att integrera in än vad en ccd är.
Fördelar med CCD är det större dynamiska omfånget DR och mndre brus speciellt i lågdagrarna jmf med CMOS. Signalen ut från CCD är i sig själv bättre pga den större kiselytan i varje avläsningsyta/pixel
Cmos har en stor fördel, en Cmos sensor drar betydligt mindre ström än en CCD. Tömmer också snabbare information genom uttag från varje pixelyta.Har inte lika lätt till blooming. På varje avläsningsyta finns det även elektronik som har blivit bättre,trots att avläsningsytan/kiselytan på en cmos är betydligt mindre jmf med ccd kan man idag få bra signalnivåer genom microlinser framför och förfinad förstärkande elektronik som sitter på avläsningsytan.
Från början trodde man inte att CMOS skulle kunna tävla med ccd vad det gäller bildåtergivning.
Tekniken har gått framåt och idag vet vi vad bla Canon kan ge för bildresultat med sin cmos sensor.
Canon har vidareutvecklat CMOS med bättre elektronik och införde med D30 vad som kallas en dubbel avläsning, en svartexponering samt en exponering för varje bildtagning. Detta medförde att man fick betydligt bättre kontroll av bla brusbilden och jämnare utsignal från de olika avläsningsytorna/pixlarna.
Jag glömmer inte en Photokina pressträff . Stefan Olsson som är välkänd expert här på forumet frågade Hasselsblads CEO angående sammarbetet med Foveon och tillverkningen av en kamera.
Varför använder ni det betydligt billigare och i många fall sämre cmos elementen i er kamera???? Då var inte CMOS ett lika bra alternativ som CCD
(kameran blev en flopp)
Canon lanserade strax efter sin d30 med utmärkt bra bildkvalitet, och med en cmos innanför skalet.
Vilken sensor är bäst? Ingen på allt. Båda har för och nackdelar. Bakstyckestillverkarna High End fortsätter med CCD. Nikon har börjat med CMOS.
Så åter till din ursprungsfråga- hur undviker du brus- jo genom en så riklig och rätt exponering som möjligt, oavsett det är en cmos eller ccd kamera
Mikael
High End bakstycken använder ccd, CCD har funnits på marknaden i 25år. Cmos fick sitt stora genombrott med Canon D30. Tidigare var cmos ämnad för billigare kameror, telefoner eller applikationer där cmos är betydligt lättare att integrera in än vad en ccd är.
Fördelar med CCD är det större dynamiska omfånget DR och mndre brus speciellt i lågdagrarna jmf med CMOS. Signalen ut från CCD är i sig själv bättre pga den större kiselytan i varje avläsningsyta/pixel
Cmos har en stor fördel, en Cmos sensor drar betydligt mindre ström än en CCD. Tömmer också snabbare information genom uttag från varje pixelyta.Har inte lika lätt till blooming. På varje avläsningsyta finns det även elektronik som har blivit bättre,trots att avläsningsytan/kiselytan på en cmos är betydligt mindre jmf med ccd kan man idag få bra signalnivåer genom microlinser framför och förfinad förstärkande elektronik som sitter på avläsningsytan.
Från början trodde man inte att CMOS skulle kunna tävla med ccd vad det gäller bildåtergivning.
Tekniken har gått framåt och idag vet vi vad bla Canon kan ge för bildresultat med sin cmos sensor.
Canon har vidareutvecklat CMOS med bättre elektronik och införde med D30 vad som kallas en dubbel avläsning, en svartexponering samt en exponering för varje bildtagning. Detta medförde att man fick betydligt bättre kontroll av bla brusbilden och jämnare utsignal från de olika avläsningsytorna/pixlarna.
Jag glömmer inte en Photokina pressträff . Stefan Olsson som är välkänd expert här på forumet frågade Hasselsblads CEO angående sammarbetet med Foveon och tillverkningen av en kamera.
Varför använder ni det betydligt billigare och i många fall sämre cmos elementen i er kamera???? Då var inte CMOS ett lika bra alternativ som CCD
(kameran blev en flopp)
Canon lanserade strax efter sin d30 med utmärkt bra bildkvalitet, och med en cmos innanför skalet.
Vilken sensor är bäst? Ingen på allt. Båda har för och nackdelar. Bakstyckestillverkarna High End fortsätter med CCD. Nikon har börjat med CMOS.
Så åter till din ursprungsfråga- hur undviker du brus- jo genom en så riklig och rätt exponering som möjligt, oavsett det är en cmos eller ccd kamera
Mikael
Senast ändrad:
-big kahuna-
Aktiv medlem
recman skrev:
Har Nikon D70, tycker att det är alldeles för ofta som bilder tagna i mörker har för mycket brus i sig. Vad ska man göra för att minimera detta?
PS. Jag är hyfsat nybörjare på foto DS.
Hej, förutom alla tekniska och bra svar du fått hittils, så se till följande:
1. Se till att kameran är inställd på ISO 200, EJ AUTO!
2. Ha brusreducering påslaget i kameran.
/Fredrik
Slowfinger
Aktiv medlem
Tips: Den utmärkta tidningen Allt om Digitalfoto har en bra artikel av Göran Segeholm om hur man ska exponera för att minimera brus.
Finns i det nummer som är ute just nu.
Finns i det nummer som är ute just nu.
Similar threads
- Svar
- 47
- Visningar
- 7 K
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 10
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 18
- Visningar
- 2 K