Annons

Hur tusan får man multiexponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

strixnebulosa

Aktiv medlem
Jag begriper inte hur man ska göra för att få kameran att ta 5 alternativa exponeringar. När jag försöker och har ställt in nått tjosan så tar kameran ändå bara en bild och sen är den tillbakaställd. Somm om det vore ILLEGAL typ

Var tvungen att testa utan att kolla bruksisen och det var riktigt lätt! Håll ner knappen längst upp till vänster på baksidan och kolla på displayen. Där står det antinen "OFF" eller några siffror. Håll fortfarande ner knappen och vrid på främre inmatningshjulet. Nu ändrar sig värdet i övre raden mellan "OFF", 3 och 5. Välj 5. Sedan vrider du bakre inmatningshjulet tills du får det exponeringsregister du vill ha (borde det vara iallafall). Sikta och skjut. Fem exponeringar på raken.

Du måste alltså hålla nere avtryckaren om du vill få alla 5 bilder på en gång. Annars kan du också ta en bild i taget, 5 gånger, och kameran ger dig olika exponeringar.

Ett tips till alla Pentaxägare som provat eller provar att aktivera alternativexponeringar. Gör inte om mitt misstag! Jag glömde helt enkelt bort att ställa tillbaka inställningen och var ett tag väldigt förundrad över att kameran exponerade så olika mellan olika bilder. Jag hade fortfarande alternativexponeringen aktiverad och tog en bild underexponerad, en korrekt exponerad och den tredje överexponerad ända tills jag upptäckte mitt misstag.

Med K10D kan man ju välja vad kameran ska minnas när man stänger av den. Grundinställningen är väl att den minns "allt", men man kan t.ex. bocka av Auto Bracket så slipper man få alternativexponeringar nästa gång kameran startas.

En annan sak jag upptäckt vid alternativexponering är att om kameran står i Av-läge (bländarförval) och man har Auto-ISO aktiverat så kommer kameran att skapa olika exponeringar baserat på olika ISO (men med samma bländare och slutartid). Bra eller dåligt? Kan diskuteras kanske, beroende på hur många bilder man tar och hur långt man låter Auto-ISO dra iväg. Om man vill ha bracketing i Av-läge på "vanligt" sätt får man ställa in en fast ISO, då varieras exponeringen baserat på slutartid.

strixnebulosa skrev:
Jag begriper inte hur man ska göra för att få kameran att ta 5 alternativa exponeringar.....
Multiexponering är inte samma som alternativ eller gaffling, multi eller dubbelexponering är exoneringar som blandas. På en analog kamera tar man flera exoneringar på samma filmruta.

Re: Re: Hur tusan får man multiexponeringar

Bofoto2 skrev:
Multiexponering är inte samma som alternativ eller gaffling, multi eller dubbelexponering är exoneringar som blandas. På en analog kamera tar man flera exoneringar på samma filmruta.

Ja, multiexponeringar gör man inne i menyn under "inspelning".

Så det som diskuteras här (multiexponering) är alltså en hjälp för eventuell HDR i datorn?

Sans skrev:
Så det som diskuteras här (multiexponering) är alltså en hjälp för eventuell HDR i datorn?

Hjälp ja, men inte helt annpassad till HDR då det blir bättre om man fotar med lite större exponeringsskillnader än vad som brukar ramla ur kameran med denna inställning.

Sans skrev:

Det är ett användningsområde för alternativexponeringar.

Ett annat är ju om man är lite osäker på vad som är rätt exponering, t.ex. om ljuset är svårbedömt, eller om det skiftar snabbt. Då kan man ju bränna av en serie på t.ex. -0,7, +/-0, +0,7 så är chansen att någon bild blir rätt större. I synnerhet när det gäller bilder som är svåra/omöjliga att ta vid ett senare tillfälle.

Fredrik_Hansson skrev:
Vad är det för fel på spannet -4ev till +4ev?

På min 7D går det inte att välja så stort span om man ställer in "bracketing"

Saxat från DPReview(7D):
3 or 5 frames
0.3 or 0.5 EV steps

Det blir bara 2 stegs skillnad. Jag kikade på K10D och såg att utvecklingen går frammåt:

3 or 5 images
0.3 - 2.0 EV increments

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar