Kent Helgesson
Aktiv medlem
Hur och vad skall jag kolla på plats hos säljaren av tex en fullformatare?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur och vad skall jag kolla på plats hos säljaren av tex en fullformatare?
Om Nikon, kolla att tumhjulet (och det främre) uppför sig som de ska. Eventuella extrabatterier att de inte är döda. Skador som tyder på yttre våld. Om möjligt, kika på sensorn (kräver näst intill fulladdat batteri).
Ta av objektivet och ställ in slutaren på "B" (eller "T" om det finns). Tryck på avtrycket och håll det inne (med "B" inställt), eller tryck bara på avtrycket (med "T"). Slutar står då öppen så att man kan titta på sensorn.Hur "kikar man på sensorn" ?
... Slutar står då öppen så att...
... Slutar står då öppen så att...
Fast jag tror nog att det säger mer att ta några bilder och se efter om det syns defekter (smuts eller repor) från sensorn på bilderna.
Ta av objektivet och ställ in slutaren på "B" (eller "T" om det finns). Tryck på avtrycket och håll det inne (med "B" inställt), eller tryck bara på avtrycket (med "T"). Slutar står då öppen så att man kan titta på sensorn.
Fast jag tror nog att det säger mer att ta några bilder och se efter om det syns defekter (smuts eller repor) från sensorn på bilderna.
...så att allt damm i rummet NU kan fastna på sensorn.
Japp. Maximal slutartid (och vifta med kameran), minimal bländaröppning, så syns alla dammfläckar.
För att allt damm i rummet ska fastna på sensorn så behöver nog slutaren vara öppen rätt länge....så att allt damm i rummet NU kan fastna på sensorn.
Du har ju en Nikon och då måste du väl veta att det finns en funktion för att fälla upp spegeln och öppna slutaren för sensorrengöring, vilket känns som den mest uppenbara lösningen.
Det framgår inte att det är en Nikon som är aktuell att inspektera, men det finns väl antagligen liknande funktioner i de flesta kameror.
Antal exponeringar är rätt överdrivet. Kolla att kameran ser okej ut och tryck på slutaren. Funkar den så är nog allt okej.