Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur testar jag ett objektiv hos fotohandlaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

H Anders

Aktiv medlem
Som vanligt är man på jakt efter nästa pryl och jag ska inhandla ett eller flera objektiv.

Ett tips som ofta återkommer här på fotosidan är att man ska testa objektivet hos fotohandlaren. Detta för att se om man är nöjd med objektivmodellen i sig och för att rensa ut måndagsexemplaren.

Jag undrar om någon har några praktiska tips om hur man går till väga? Monterar man bara objektivet på kameran och provar att fokusera för att se hur bilden ser ut i ögonmusslan? Tar man foton? Hur ska man i så fall granska dessa, på lcd-skärmen?

Det blir väl knappast aktuellt att man tar med en laptop, laddar ner bilderna och går igenom dem med något program.
Testar man flera brännvidder på ett zoomobjektiv eller räcker det med ytterlägena? Vilka bländartal? Vilket fokuseringsavstånd?

Hur gör ni när ni testar objektiven i affären? Det vore intressant att få höra hur ni gör?

I affären? Det är lika viktigt om man handlar privat!

Det finns ett program som heter Imatest - det använder jag för att kolla nyförvärven. Länk:
http://www.imatest.com/ Det man behöver ta med utöver laptopen är ett "diagonalmål" eller vad man skall kalla det.

Nu går det ju ofta alldeles utmärkt att ta med laptopen, och stativet och göra en enkel test, men handlar man i en affär kan man ju också ta några bilder i lugn och ro med objektivet, be att få ställa objektivet åt sidan och bestämma sig över natten. Var bara noga med att det är samma objektiv du sedan hämtar :). Då kan du värdera bildfilerna hemma i lugn och ro. Är det snabbare ryck som gäller blir det förstås laptopen.

Att värdera sökarbilden och LCD-skärmen är bättre än inget. Man ser ju om AF funger hjälpligt, att bländaren fungerar hjälpligt och att det mekaniska fungerar. Men det säger verkligen inte så mycket.

Ett zoom bör testas på ändlägena och i mitten (både zoom och avstånd), och vill man ekonomisera med bildfilerna kan man prova bara upp till f/8 eller så. Det brukar inte bli bättre därefter.
På zoomar blir det minst 9 bilder att titta på om man vill kolla: närgränsen, oändligt och däremellan på vardera de tre största bländaröppningarna. Förr skrev jag noga alla data på Positlappar sittande på testtavlan - numera står allt sån't i Exif-filen.

*s* Jadu....
Det finns många varianter på säljare/affärer...

Handlar man mycket så blir man ganska snabbt igenkänd även på de större yrkesbutikerna.
Då brukar det sällan vara några problem. Har till och med lånat hem objektiv över helgen för att kunna testa ordentligt.

Ett minimikrav borde i alla fall vara att man kan få ta objektivet/kameran med sig ut en snabbvända och testa.
Vem skulle köpa en bil som man inte fått provköra.
Och jag skulle vilja se den bilhandlare som knappt ens låter en ta på bilen eller provsitta den innan man köper.
Det är väl inte konstigare än att man får lämna körkortet medans man tar med sig grejorna ut en vända.
Vill man sen se resultatet ordentligt så går man hem och tankar ur testbilderna eller framkallar filmen, och handlar dan efter om man är nöjd.

Nu finns ju tyvärr en del handlare som knappt ens vågar packa sakerna ur kartongen för att visa.
Men då finns ju andra.

Köper man en ny bil så är det väl inte samma exemplar man provkör som man sen får? Jag har aldrig köpt nån bil, men jag antar att det ofta funkar så.

Nä, liknelsen med bilen funkar bara om man köper begagnat. Annars får man nog vara litet vaken på att man testar köpeobjektivet, om man är petig. Det kan vara (men måste inte vara) spridning på exemplaren, och då vet man inte mer än om man läst en test.

Men en vettig handlare skall kunna lösa det här även med nytt - man får ju i så fall be köparen vara litet försiktig med grejorna. Det finns ju affärer som lovar "öppet köp" också - en annan bra lösning.

Tackar!

Det får bli att provfota ordentligt och kika på bilderna i lugn och ro hemma på kammaren. Nu vet jag i alla fall vilka brännvidder och bländare jag ska testa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar