Annons

Hur testa hur skakig jag är?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag anar en tävlingsform för fotografer. På t.ex. mässor kunde man ju som kul grej få folk att tävla i antiskak, ge dem en kamera med 500mm tele som de ska fota en prick på en vägg en bit bort med. Kameran givetvis förinställd på en viss bländare och låt säga en sådär 1/100 sek slutartid.

Som doktor Alban säger "De e stabilt!"

pallep skrev:
Jag anar en tävlingsform för fotografer. På t.ex. mässor kunde man ju som kul grej få folk att tävla i antiskak, ge dem en kamera med 500mm tele som de ska fota en prick på en vägg en bit bort med. Kameran givetvis förinställd på en viss bländare och låt säga en sådär 1/100 sek slutartid.

... och jumbopriset blir ett Nikon VR- eller Canoin IS-objektiv! :)

Hade inte Kamera och Bild ett "Hur stadig är du" test i sin monter tex på mässan i Jönköping senast? Har ett minne av att jag såg Ander W, hålla på med det.

Det enklaste sättet att testa sig själv är att klistra upp ett tidningsuppslag på väggen och dämpa belysningen.
Stå sedan utan stöd och ta bilder på olika tider.
Testet är väldigt avslöjande. Många tror att dom är bättre än resultatet visar.
Som jämförelse kan du ta en bild med kameran på stativ. Då blir det ännu värre.

Fördelen med en liten lysande prick är att man ser exakt hur rörelsen sker. Då kan man, inbillar jag mig, lätt se om det största problemet är i höjd- eller sidled.

Per.

Man kan göra det lite bakvänt. fäst en laserpekare eller en liten spegel på kameran. ställ dig en bra bit från en vägg och håll upp kameran som du brukar göra. försök få ljuspricken att vara still på väggen... annars kan man ju använda stativ. ;)
Laserpekare är ju något nytt kanske men jag läste faktiskt det här tipset i en av farsans fotoböcker från 70-talet. =)

js1 skrev:
Du ska inte lysa in i ögat men du kan titta på pricken som projiceras på en yta.

En professor på skolan sa att man kan titta in i lasern om man vill. De är inte farliga för annars hade dem inte fått säljas...

Men skulle man fokusera laserljuset genom en lins så blir det såklart farligt just i brännpunkten.

Men jag hade nog inte stått och lyst mig i ögonen bara för det är kul.

bandola83 skrev:
En professor på skolan sa att man kan titta in i lasern om man vill. De är inte farliga för annars hade dem inte fått säljas...

Men skulle man fokusera laserljuset genom en lins så blir det såklart farligt just i brännpunkten.

Men jag hade nog inte stått och lyst mig i ögonen bara för det är kul.

Te.x Kaustiksoda får oxo säljas, fastän det är livsfarligt att äta.

Angående att stirra in i lasrar så får strålen till lasrar på discon i sverige aldrig vara mindre än 3m över än publikens huvud just pga risken med att få strålen i ögat, sen att det inte efterföljs på alla ställen är en anna sak.
Nu e det ju dock skillnad på en pekpinnelaser på kanske 3mW och en discolaser på runt 100mW men varför chansa och kanske förstöra synen?

Anti-skak i.r.l.

Jag läste i FOTO om en ryss (han som fick Hasselbladspriset tror jag). Han hade tränat upp en teknik att hålla still i tider runt en sekund. Använde armbågarna som stöd på nåt sätt.

Tänk vad mycket kul man kan ha med en kamera.

Ursäktar mig redan innan...

Jag kan inte låta bli: Ilandsproblem!!!

Hur mäter jag hur stadig jag är?

Hur hittar jag mat och vatten för dagen?

Lite perspektiv på tillvaron kanske behövs?

/Jon - skrivet med ett litet leende på läpparna.

Kann jag be om ursäkt oxå??

Den som kollar sina bilder, borde vel ganska enkelt hitta grensen for sin egen "skakighet".
Önskar man att vara noga; tar det kanskje nån vecka...om det behövs en factor för dagsform, väderforhållande, temperatur, kaffedricking, käringens humör, ekonomiska problem o.l.

Ju, lite patetisk är nog tråden....men jag skrattar med Jon.
Utrolig vad man skal höra för öronen ramlar av :)

Shake it, babe!

Jag tycker att herrarna ovan mig har rätt. Det är ett ilandsproblem och mycket får man höra..
Det är dock viktigt för den som har aspirationer att bli en bra fotograf att veta sina egna gränser.
Att veta hur bra man är på att hålla kameran stilla är ett viktigt mått och något som man kan träna sig till. Dock måste tid avsättas.
Det är också et ilandproblem att veta att man kan hålla sig på vägen när det är halt.
Det är sällan halt i ulandet i motsats till ilandet!
Lucia är ett utmärkt tillfälle att träna handhållet på lång tid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar