ANNONS
Annons

Hur tar ni inomhusbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D80 och kör för det mesta med min standardglugg 18-70mm. Jag är väldigt nöjd med både kamera och objektiv i vanliga fall men jag tycker det är väldigt svårt att fotografera spontana bilder inomhus.

Om jag kör helt i autoläge så vill kameran så gott som alltid ha blixt på inomhus. Jag tycker inte att bilderna fångar det verkligen ljuset så jag brukar stänga av blixten manuellt då jag bara har den inbygda blixten. Då ställer kameran oftast in ISO400, bländare runt 4.5 och slutartider på ca 1/10. Detta medför att bilder på min lilla son (8 veckor) blir hyfsat suddiga då han är väldigt aktiv.

Om jag leker med inställningarna i manuellt läge så får jag oftast bäst bilder med ISO800, bländare 4.5 och slutartider på 1/40 eller lite snabbare.

Varför väljer in D80 bara upp till ISO400 vid Auto-ISO-läget? Den borde väl förstå (?) att slutartider på 1/10 eller längre inte är optimalt eller är det jag som tänker fel?

Skall man bara köra manuellt inomhus så blir det inte lika spontant som autoläget.

Hur gör ni andra?
 
Senast ändrad:
Du kan ju själv ändra hur autoISO skall bete sig. Vilket som skall vara max ISO och vilken slutar tid den skall ändra sig vid.

Jag brukar ställa min SB800 i bokhyllan, riktad snett uppåt, sen får den stå där och slava.. :)

Utan blixt så är det högre ISO eller ljusstarkare objektiv som gäller,
 
nicrosoft skrev:
Du kan ju själv ändra hur autoISO skall bete sig. Vilket som skall vara max ISO och vilken slutar tid den skall ändra sig vid.

Jag brukar ställa min SB800 i bokhyllan, riktad snett uppåt, sen får den stå där och slava.. :)

Utan blixt så är det högre ISO eller ljusstarkare objektiv som gäller,
Gäller inte detta bara i PSAM-lägen?
Hur ställer man in t.ex. max ISO vid autoläget?
 
Manuellt funkar men man får lära sig att ha koll på inställningarna, har övat massor på min son de senaste två åren (och nu även en dotter på tio veckor). Dock så är ljusstark optik ett måste (för mig) för att kränga upp slutartiderna.
 
jdandanell skrev:
Gäller inte detta bara i PSAM-lägen?
Hur ställer man in t.ex. max ISO vid autoläget?
Du behöver inte vara rädd för PSAM. P - är ju detsamma som Auto, fast du kan ställa vissa parametrar själv. Testa det!
 
timofej skrev:
Du behöver inte vara rädd för PSAM. P - är ju detsamma som Auto, fast du kan ställa vissa parametrar själv. Testa det!
Jag är inte direkt rädd för PSAM men eftersom jag är osäker på vad som skiljer P från Auto så brukar jag köra i Auto för det mesta.

Över till ursprungsfrågan...
Hur gör ni när ni fotar inomhus?
Körs det i höga ISO eller sitter alla på minst 2.8 bländare?
 
jdandanell skrev:
Jag är inte direkt rädd för PSAM men eftersom jag är osäker på vad som skiljer P från Auto så brukar jag köra i Auto för det mesta.

Över till ursprungsfrågan...
Hur gör ni när ni fotar inomhus?
Körs det i höga ISO eller sitter alla på minst 2.8 bländare?
Både ock brukar behövas:) Men varför inte ISO 800, eller ännu mer? Väl på papper duger kvaliteten mer än väl. Vinklingsbar blixt är också ett alternativ.
 
jdandanell skrev:
Jag är inte direkt rädd för PSAM men eftersom jag är osäker på vad som skiljer P från Auto så brukar jag köra i Auto för det mesta.
Det som skiljer att blixten poppar upp av sig själv. Om du fotograferar i jpeg väljs egna bildoptimeringsinställninar (kontrast, mättnad o s v) i PSAM istället för automatiska. Sedan kan du styra även andra parametrar som auto ISO. Förmodar att det inte är möjligt på gröna rutan.

jdandanell skrev:
Över till ursprungsfrågan...
Hur gör ni när ni fotar inomhus?
Körs det i höga ISO eller sitter alla på minst 2.8 bländare?
Om du vill fotografera utan blixt kör på max bländare (i A) och ställ auto ISO så att det kickas av vid slutaren säg 1/30. Om du tycker att bilderna blir för brusiga köp en ljusstarkare glugg (50/1,8 t.ex. billig och bra).

Med blixt blir allt enklare. Antingen kör du på full auto med tråkigt ljus som följd (kameran kommer att välja typ f3,5 1/60 (alt. 1/30 beroende på inställningarna). Eller kan du ändra blixtläget till slow och köra i M f3,5 1/30, ISO 800 eller något.

Det finns också varianter som du förstår. ;-)
 
jdandanell skrev:
Jag är inte direkt rädd för PSAM men eftersom jag är osäker på vad som skiljer P från Auto så brukar jag köra i Auto för det mesta.
Mitt råd är att inte köra Auto utan hellre P om du vill ha helautomatik. Jag vet inte exakt vad Autoläget på en D80 gör utan har bara erfarenhet från D70 och andra kameror. Men jag stör mig enormt på blixtar som vill hoppa upp i tid och otid till exempel. Med P har du god kontroll på att kameran inte har en massa fuffens för sig.

Med P-läget kan du vara precis lika spontan som Autoläget, kanske till och med mer om du som jag retar dig på saker som "lever sitt eget liv" och stör fotograferandet.

Hur gör ni när ni fotar inomhus?
Körs det i höga ISO eller sitter alla på minst 2.8 bländare?
Beror på vad jag plåtar. Är det interiörer tar jag lägsta ISO, små bländare för stort skärpedjup, stativ, trådutlösare och långa exponeringar.

Situationsbilder på människor inomhus sker ofta med höga ISO (vanligtvis 400-800, ibland upp till 1600) och/eller ljusstark optik om den passar situationen.

Blixt använder jag sällan, även om det finns tillfällen. Tycker personligen att befintligt ljus ger bättre bilder, förutsatt att man kan ta dem. Om inte så får blixten åka på.
 
Bruset vid iso800 är så pass lågt att jag brukar gå till en manuell inställning som jag vet brukar funka, och sedan ändrar jag lite på slutartiden efter behov (använder ofta fullt öppen bländare eftersom jag gillar korta skärpedjup). Ljuset ska vara hyfsat bra om jag kan dra ner på iso. Jag fotar i raw så ev förskjutningar i histogrammet kan man lätt justera. Rent allmänt, iso800 bör vara ok för de flesta systemkameror (även om jag inte provat fler än min egen), så man ska inte vara rädd för att använda iso800 och befintligt ljus.
 
Du kan ju också köra som om du skulle fotograferat i befintligt ljus, d v s ISO 800x, max bländare, och sedan även använda den inbyggda blixten, fast ställa den på -0,5 till -1,5 beroende på situation. Då får man ofta ett intressant kombinerat ljus, man hjälper till att få lite rikligare exponering och slipper lite av det värsta bruset, samt att bilderna har en tendens att bli lite skarpare eftersom blixten i viss mån fryser rörelser. Sedan kan man ju även välja att underexponera bakgrunden med sisådär ca 1 steg, d v s sätta normal exponeringskompensation på -1 men lämna blixten på +/- noll. Då fryser man rörelserna ännu lite bättre, och har kvar lite bakgrundsljus.
 
Om det är möjligt så är ju befintligt ljus att föredra tycker jag också. Ibland är det inte möjligt, av olika anledningar. På Canon 20D tycker jag då att följande blir bäst:

Jag kör i läge M, ställer in ISO 400-800, lämplig bländare, slutartid 1/125. (Oftast behöver jag också blixtljuskompensera -1/3 till -2/3 på min 20D.) Ljusmätning beroende på hur jag vill ha resultatet, men oftast utsnittsmätning ("spot").
Jag tycker då att resultatet är helt ok. Alternativet är ingen bild och då är det ju bara att göra det bästa av blixtljuset.
Bifogar en slarvigt tagen bild på det sättet, inbyggd blixt. Tagen i mörkt rum, enda belysningen kom från en bärbar DVD-skärm.

Men som sagts tidigare, befintligt ljus om möjligt.

/Arne
 
Senast ändrad:
Jag brukar köra i läge 'AV', ISO400 el. ISO800 och befintligt ljus, med ett ljusstarkt objektiv. Just nu använder jag mitt 50 mm / 1.4 USM för inomhus..
Men tror säkert en riktbar blixt mot tex taket, gör inomhus - bilder ännu bättre.
 
jag brukar använda mitt sigma 20/1.8 och sen ha auto-iso med 1/60 som gräns. kör antingen i P eller A-läge. funkar i de flesta situationer :D
har precis köpt en extern blixt, så jag håller på å testar mig fram lite med den ibland oxå.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.