Annons

Hur tar man porträtt foton och vad behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoankan

Aktiv medlem
Tycker det är kul att fota, och tänkte ta några porträtt foton för jobbets hemsida där man ska kunna se de anställda som tex denna sida: http://www.akvarieleasing.se/kontakt/stockholm/

Min fråga är vad jag behöver och hur jag ska rigga upp det och om det är värt det eller om jag borde hyra in någon som gör jobbet istället?

Har en Sony SLT-A33 kamera med 18-200 objetiv.

Tanken med att ev köpa in utrustningen är också att kunna använda den för produktfotografering och ev, även privat för tex babyportträtt fotografering.

Två blixtar från vardera sida snett uppifrån, ev reflektor i knät på modellen eller underifrån för att lätta upp skuggan under tex. näsan och ögonen. Två blixtar på bakgrunden för att bränna ut den, dock svårt att säga då bakgrunden inte är lika dan på alla bilderna.

Länken var mest för att visa vilken typ av bilder jag tänkte ta. Inte exakt vilket resultat jag är ute efter.

Förstod inte riktigt om jag behövde 2 eller 4 blixtar. Men spontant så tycker jag att det borde räcka med 2st, men jag kanske har fel?

Räcker det med lite tyg som bakgrund?

3 eller 4st behöver du, du behöver en eller två för att lysa upp bakgrunden med. Ja tyg borde funka bra som bakgrund om du belyser det.

Förlåt att jag lägger mig i, men jag skulle hävda att det inte är nödvändigt med 3-4 blixtar för att ta porträtt i allmänhet. Har man så många blixtar och mer tillbehör så kan man förstås fixa med fler parametrar.

Jag anser dock att man med hjälp av ett lämpligt fönster (ett som släpper in en del ljus), en trevlig bakgrund och möjligtvis en relfexskärm kan åstadkomma porträtt av anställda som blir bra. Är man inte nöjd kan man ju alltid börja med att införskaffa EN blixt att experimentera med.

Mvh, Micke

Tack både grummel och hurf,

Jag tror att en kompromiss i mitt fall kanske kan vara på sin plats eftersom jag tror att det kan vara svårt att få det att se proffsigt ut någon blixt. Blir nog lite för mycket hemmakänsla utan extern blixt.

Hur som helst för att motivera ev inköp av blixtar så undrar jag om jag kan använda samma blixtar för produktfotografering då företaget har en hel del produkter som behöver fotas.

Och sedan är frågan vad man ska ha för blixtar samt tillbehör för att koppla dem till min kamera.

Måste nog hålla med Micke. Känns duktigt overkill med flera blixtar här. Risken är tom att det ser mer konstigt ut om man inte hanterar alla blixtarna (vilket jag inte själv gör). Nä, ett fönster eller en blixt och eventuellt en reflexskärm tar dig riktigt långt.

Jo klart är det så. Men just de bilderna han länkade såg ut att vara tagna på det viset. Men fönsterljus ska verkligen inte underskattas.

@Troy
Jag tror vi tolkade det lite olika. Du har ju rätt om man ser dom bilderna strikt, men jag tolkade det mer som att han bara ville ha snygga porträttbilder överlag :)

@casting
Du fattar mig rätt... Precis vad jag är ute efter. Det behöver inte bli exakt samma resultat. Räcker med att det ser proffsigt ut.

Varför jag började fundera på blixtar var sedan för att kunna slå flera flugor i en smäll och köpa utrsutning som gör att jag kan ta snygga produktbilder också, men det kanske räcker med fönsterljus och reflexskärm där med?

Har ingen extern blixt till kameran ens, så det kanske är det jag borde fundera på först, eller?

@casting
Du fattar mig rätt... Precis vad jag är ute efter. Det behöver inte bli exakt samma resultat. Räcker med att det ser proffsigt ut.

Varför jag började fundera på blixtar var sedan för att kunna slå flera flugor i en smäll och köpa utrsutning som gör att jag kan ta snygga produktbilder också, men det kanske räcker med fönsterljus och reflexskärm där med?

Har ingen extern blixt till kameran ens, så det kanske är det jag borde fundera på först, eller?

Det mesta beror ju på hur mycket pengar du är villig att lägga. Jag har köpt mig ett billigt studioset på kaffebrus för att fixa sådant. Det kostade runt 3000 spänn. Nackdelen med det setet är ju att man märker att blixtarna slår aningens olika och man får vara beredd på att det kanske inte blir 100% perfekt alltid. Men det funkar för de få gånger jag fotar produktbilder, och det har lärt mig en del. Nu funderar jag på att uppgradera till bättre studioblixtar, men då kostar det ju 5 ggr mer också :)
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-120ws-233.html

Men annars skulle jag kanske överväga att köpa en vanlig extern blixt först i vilket fall, den är ju mer universell.... :)

Jag säger.

Blixt med transp paraply. (mindre skuggor än softbox) Studioblixt eller blixt till din kamera. Båda funkar för liknande porträtt.
Och en ganska stor reflexskärm. (105cm)
Någon form av stativ att montera blixten på.
Finns på kjell&co för 199kr. Ser exakt lika ut som jag köpte från kaffebrus för 299kr/st

Eftersom bakgrunden är ljusgrå så behöver du ingen blixt där.

Om du inte vill ha dem kritvita (överexponerat) som är populärt nuför tiden. Då behöver du en blixt på bakgrunden

Jag borde nog lära mig att fotografera bättre innan jag börjar funderar på massa blixtar mm känns det som.

Hittade denna sida: http://www.stefantell.se/blogg/2011/11/portratt-med-en-blixt-2/#more-2892 som beskriver en hel del hur man ska göra med utrustningen. Men den känns lite väl proffsig eller vad man ska säga.

Någon som har någon länk där de berättar hur man får bra porträtt med bara lite fönsterljust och minimalt med utrustning runt omkring?

När jag fotar porträtt på förskolor så har jag bara 2 blixtar, en snett framifrån, en bakifrån och en reflexskärm vid sidan. Då har jag ju en bakgrund som är till för att synas.

Ehrm... Får jag litet försynt påminna om en annan trevlig ljuskälla, solen? En bild utomhus kan vara lösningen! Jag har tagit bilder från firmans trappa, med en vägg vid sidan som enda "extra utrustning". Möjligen kan man lätta upp ljuset med en skvätt från en enkel blixt.

Per.

Bilder i direkt solljus är ju bara knepiga att få till på ett bra sätt tycker jag personligen. Även om man kör upplättningsblixt så är det svårt att få bort alla skarpa slagskuggor.

Bilder i direkt solljus är ju bara knepiga att få till på ett bra sätt tycker jag personligen. Även om man kör upplättningsblixt så är det svårt att få bort alla skarpa slagskuggor.

Nja, när jag nämnde solen menade jag inte direkt solljus, sån't är besvärligt. Jobbar man själv på ett företaget kanske det inte är så svårt att arrangera ett tillfälle då ljuset är lämpligt.

Per.

Nja, när jag nämnde solen menade jag inte direkt solljus, sån't är besvärligt. Jobbar man själv på ett företaget kanske det inte är så svårt att arrangera ett tillfälle då ljuset är lämpligt.

Per.

Då går jag med på det :)

Edit Jag har provat att fota inne under partytält. Dom brukar vara som en stor härlig perfekt softbox ibland :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar