Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar man mysiga bilder under dåliga förhållanden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Som nybliven amatörfotograf är jag inte bara sugen på att fotografera porträtt i studiomiljö och landskapsbilder i idylliska förhållanden.

Jag skulle även tycka det vore riktigt kul att kunna ta bra bilder i halvtaskiga förhållanden, såsom på en fest eller i hemmet en vanlig halvdassig kväll.

Jag avskyr i regel blixtljuset jag får från min Canon 300D, får inte det att ge ett mysigt intryck, finns det någon teknik som fungerar bra för att ta bilder av typen "festbilder" med blixt och fortfarande få det mysiga intrycket? Kanske någon bra efterbehandling i datorn?

Jag har testat att ta lite bilder utan blixt med längre slutartid, problemet då blir att hålla still kamera såväl som objekten. Blir lätt suddiga bilder. Att öka iso-talet på kameran har jag med testat på lite, men jag tycker resultatet blir väldigt grynigt redan på ISO 800.

Sammanfattat, finns det någon med lite tips och erfarenheter på hur man tar "mysiga" hemambilder i dålig belysning med objekt som har en tendens att vingla åt alla möjliga håll? =)

(18-55 objektivet är allt jag äger så macro och vidvinkel av högre grad är inte aktuellt just nu)

Tack på förhand!
// Johan

Hej Johan!

Tja som alltid med långa slutartider så är en lösning att skaffa ett stativ. Själv har jag aldrig nästan med mitt stativ så det gör att man får snäva in vilken typ av bilder man kan ta.

En sak som jag har funnit är att oftast så kan jag ta på längre slutartider ju tyngre kameran är.

Försök annars att hålla kameran så stabilt som möjligt.

ett exempel

ja stativ är nog ett måste, har ett gammalt otympligt någonstans, men när man ska på kalas prioriteras ofta flytande vätskor framför kamerautrustning, man skulle kanske ha ett ministativ som man fick ner i kameraväskan annars så slarvar jag bort det direkt. =)

Sådär "mysiga" bilder blir nog absolut enklast med blixt. Då tänker jag på väldigt mörka rum, a la förfest och efterfest...

Jag brukar använda min 300D och extra blixt till det, bounca blixten på en vägg eller i taket och gärna underexponera lite med blixt-kraften.

Om du bara har den inbyggda blixten att använda, så prova att bygga en egen diffusor till den. Scotch-tape och bomull ska tydligen fungera bra till detta. Då får du mycket mjukare ljus från blixen och lite underexponerat, så det blir lite mysig stämning..

Fota också i RAW, så du kan trixa till exponeringen lite i efterkant.

/James

Varför så rädd för rörelseoskärpa?

Varför måste bilderna bli tekniskt perfekta utan rörelseoskärpa. Walter Hirsch klassiska porträtt tagna med Canon Dial-kamera var ju härligt levande och fina trots att de ofta bjöd på såväl rörelseoskärpa som vanlig oskärpa?

Själv föredrar jag en levande och något oskarp bild med känsla av rörelse tagen i befintligt ljus framför en kyligt skarp bild tagen i blixtljus.

För att kunna plåta även i dåligt ljus är det ganska bra att använda ljusstarka fasta objektiv istf de oftast betydligt ljussvagare zoomarna.

/Johan

tack för tipsen james, ska man tejpa fast bommul på blixten? =) kul idé

för mig som inte har någon extern blixt är det svårt att bounca

Är det stor skildnad på att efterredigera i JPEG eller RAW på hösta upplösningen?

// Johan

Johan-A skrev:
tack för tipsen james, ska man tejpa fast bommul på blixten? =) kul idé

Är det stor skildnad på att efterredigera i JPEG eller RAW på hösta upplösningen?

Jo, tydligen så ska det fungera som en diffusor, tror jag läste det på dpreview.com och det låter vettigt.. Bomullen diffuserar ljuset. Se till att det inte sitter tejp precis på blixtglaset, då det kan bli ganska varmt där efter ett tag..

RAW ger dig bättre färgdjup (12bit vs. 8bit per kanal), vilket gör att man kan efterjustera exponering och vitbalans utan att få märkbart sämre kvalitet. Prova att fota några bilder med RAW och lek sedan lite med import-programet, så ser du rätt snabbt hur kraftfullt det är

/James

Johan, jo, en dag kommer jag nog att investera i ett sådant objektiv, just nu har kameran varit nog med utgift för en fattig student ;)

jag gillar inte heller de skarpa fotoblixtarna, men samtidigt vill jag alltid ha skärpa någonstans om så på ett litet ställe på varje bild.

vilka program rekommenderar du för konvertering av RAW bilder? jag tycker det verkar bökigt.

Visst är det lite mer bökigt, men för mig är det bara slutresultatet som gäller..

Jag använder RAW-convertern i PhotoShop CS, många använder också Capture One, men Canons RAW-Konverter ska tydligen stinka rätt mycket.

/James

Blixt är omysigt

Jag kan rekommendera dig att pröva att använda lite längre slutartid i kombination med den inbyggda blixten. Då får du med det varma omgivningsljuset samtidigt som du får en skarp förgrund. Håller man inte kameran stilla under exponeringen kan man få ganska roliga effekter. Pröva!

japp, kan hålla med om att testa lite längre slutartider tillsammans med blixten, har gjort det på t ex den här bilden, fast här med 10D:ans inbyggda blixt

Jag brukar använda ett enbensstativ när jag är på fester eller i situationer så jag måste vara mera rörlig. Har ett Gitzo enbensstativ.

ANNONS