Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar man en mjölkbild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sett imponerande ögonblicksbilder på hur mjölk liksom "flyger ur" glaset. Det ser ut som om kameran har varit fastsatt i underlaget som glaset står på som sedan roteras runt snabbt och då tas en bild precis straxt innan hela studion blir blöt.

Vet någon vad jag pratar om och är min gissning på tillvägagångsättet riktig? Jag ska försöka få fram en exempelbild på vad jag menar, kanske här ifrån fotosidans fotografer

mvh
Gustav Hagberg

Jag har sett nån bild på mjölk som stänker ut ur ett glas, fast jag tror snarare att det handlade om att fotografen släppte ner mjölk från "hög" höjd i glaset för att få ett mäktigt stänk.

Många "ögonblicksbilder" är inte vad de ser ut som - ofta för att det del är rukigt svårt at tajma, dels för att reusltatet inte blir vad man tänkt sig.

I stället är det vanligt att tillsynes fallande saker etc är riggade, flytande saker i själva verket fasta etc. Det är bildens illusion man vill fånga, sedan är det ganska ointressant vad det i själva verket egentligen är. :)

Jag läste om hur något gjort en sån bild en gång... han hade satt fast glaset i en platta som han kunde vända uppochner. Han fyllde på glasen med vätska och satte sedan ett papper över så att han kunde vända på dom. Antar att du sett det "tricket" nån gång (brukade trolla med det när jag var liten!). Glaset vändes som sagt uppochner och sedan var det bara att dra bort pappret och knäppa några kort. Kan det vara nåt tror du?

Mvh Martin

Lyckad mjölkbild !

Nu har jag lyckats ta foton med den teknik jag efterfrågade. Självklart fungerar det med vatten eller ännu hellre sprit, men detta är ju exakt vad jag sökte. Jag har "byggt ihop" kameran med glaset så att det är fixerat på ett avstånd (ca 45cm 40mm canon objektiv 18-55 EOS D300 Slutare 1/200 + inbyggd blixt) med bestämd fokus. Sen fyller jag glaset och skakar om eller vänder på alltihopa samtidigt som jag tar kortet. Vattentåligt underlag rekommenderas eftersom det krävs några försök innan man får till nåt bra. Man kan även för att få änn bättre resultat använda sig av bulböppning och stå i ett kolsvart rum där man i ögonblicket man vänder på kameran avfyra en annan separat blixt som då ger en extremt fryst och skarp ögonblickbild. Ruggit kul att experimentera med. Tänk på att blixten har olika brinntider beroende på dess effekt och att det avgör hur snabbt objektet exponeras...mvh Gustav Hagberg

Bilagor

• 103_0385.jpg
    103_0385.jpg
    27 KB · Visningar: 742
Jag skulle ta en separat bild på glaset och belysa för sig så man kan bestämma hur kladdigt det ska vara.

Många av dessa "omöjliga" bilder är helt enkelt renderings av datorgrafik. Mycket enklare och säkrare än att laborera med diverse stänkande och kladdiga vätskor som grisar ner studion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar