Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar jag kort på maskiner?

Produkter
(logga in för att koppla)

vide

Medlem
Hej!
Har fått en förfrågan att ta bilder på grävmaskiner, caterpillars etc. (utomhus)
Önskar därför få tips på filmval, filter och gärna ngt tekniktips.
Har en Canon eos 600 med 28-135 IS USM och en canon diascanner att tillgå. Bilderna ska främst presenteras på webben, men jag utesluter inte att de skall användas till broschyr.
Undrar oxå om diafilm typ provia är det som gäller eller ska jag satsa på "traditionell" film?
Tack.

Kan du inte använda svartvitt, det blir helläckert. Byggmaskiner och liknande har en tendens till att se väldigt skitiga ut med färg.

Min första tanke är ju att ta vidvinkelbilder med stort skärpedjup och grodperspektiv, så att skopor, armar, schaktblad och allt vad det är tornar upp sig i förgrunden och ser stort och kraftfullt ut.

fast det går säkert att göra ännu roligare saker också, tex detaljutsnitt på estetiskt tilltalande maskindelar.

Eller varför inte bryta konventioner och ta softade bilder i kvällsljuset, gärna på en strand...

Jag plåtade lite grävmaskiner för ett år sedan. Tog dem på kvällen i skymmningen för att få en dramatisk himmel och belyste maskinerna med bygglampor. Då "poppar" liksom maskinerna fram.

Jag använde 20 mm objektiv och gick nära för att få fram hur enorma/kraftfylla dom är.

Kunden blev mycket nöjd.

(Bilden togs digitalt)

MvH Ola

ola-hansson skrev:
Jag plåtade lite grävmaskiner för ett år sedan. Tog dem på kvällen i skymmningen för att få en dramatisk himmel och belyste maskinerna med bygglampor. Då "poppar" liksom maskinerna fram.

Jag använde 20 mm objektiv och gick nära för att få fram hur enorma/kraftfylla dom är.

Kunden blev mycket nöjd.

(Bilden togs digitalt)

MvH Ola
Slår vad om att de blir snyggt.
Lycka till..
PS Får vi se resultatet sedan?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar